Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Bandenkeuze

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 07 mei 2023 12:33

Leuk als een indicatie zo,n rolweerstand test.
Maar het staat vaak nogal een eind van de werkelijkheid. bv bikerollingreistance test op een ronde stalen drum.

Leuke test voor op de rollen binnen, maar totaal niet representatief voor het relatief open asphalt waar we op rijden,

awinkel
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 29 mar 2023 12:25

awinkel 28 mei 2023 19:22

Ik heb helaas een maandje terug de Continental Grand Prix 5000 S TR gekocht.
Als ze het doen (niet lek zijn... :roll: ) rijden ze erg lekker, maar helaas is het karkas zo dun en de laag die voor lekbestendigheid zou moeten zorgen zo slecht, dat ik nog geen 400km al 4x heb lekgereden.
En daarnaast zitten er in het loopvlak al enkel sneetjes die net niet door zijn...
Ter vergelijking; met de standaard Continental Grand Prix die op mijn Canyon werden meegeleverd heb ik 2x in de 8000km lek gereden.
Deze banden worden het niet meer voor mij en als ik de diverse reviews op internet lees ben ik daar niet de enige in.
Vrij bizar voor een stukje rubber van ongeveer 65 a 70 euro. :evil:

NoChain
Forum-lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 04 sep 2011 20:18

NoChain 28 mei 2023 21:38

Ik heb net vandaag mijn GP5000s TR vervangen, de achterband had net iets meer als 5000km.
Geen lekke band gehad, amper een krasje op het loopvlak. Niks op aan te merken. Ik vind ze fantastisch bollen dus had geen reden om voor wat anders te kiezen.
Ik lees in het ander topic dat je squirt gebruikt. Beroepshalve heb ik al allerlei sealants kunnen testen (merken geven al eens graag een bus in de hoop dat je hun product zou gaan verkopen) en ik kan wel zeggen dat squirt de slechte van ze allemaal was. Ik gebruik alleen nog maar Stans (/Schwalbe), en voor de koersfiets nog liefst de race. Als iemand problemen heeft met zijn tubeless krijgt de race versie het altijd opgelost.

awinkel
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 29 mar 2023 12:25

awinkel 28 mei 2023 21:48

Ah, bedankt voor de tip!
Dat is nog het proberen waard voor ik weer overstap naar een binnenband.
Stans veroorzaakt geen oxidatie van de velg?
Dat wil bij sommige merken nog(?) weleens een issue zijn.

NoChain
Forum-lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 04 sep 2011 20:18

NoChain 29 mei 2023 08:27

Dat probleem heb ik persoonlijk nog nooit gezien.

roelw
Forum-lid
Berichten: 478
Lid geworden op: 27 jul 2010 12:20

roelw 22 jun 2023 10:29

Ik heb net de Schwalbe One in 30mm ontvangen van de pakjesbezorger.
Na 5920km was de vorige Schwalbe One 28mm achterband versleten (vorige week mee lek gereden) en maar meteen beide vervangen (de voorband heeft ook al 8960km dus zeker ook duurzaam).
Omdat de 30mm beter beschikbaar was en goedkoper in vergelijking met de 28mm variant ben ik dit keer voor de 30mm gegaan.
De impact is wel dat ik 3 nieuwe binnenbanden heb moeten bestellen (voor-achter-reserve) want de huidige (Schwalbe SV15) zijn gepecifieerd van 23mm tot 28mm). De keuze is gevallen op de Continental Race 28 Wide. Hopelijk past die nog in het compacte zadeltasje naast de plakset en bandenlichters.
Ben benieuwd naar het verschil 28mm versus 30mm (als dat er al zou zijn).

De banden zullen op DT Swiss PR 1600 wielen met 18mm (interne) velgbreedte gemonteerd worden.

Edit na montage:
De 30mm banden zijn nauwelijks breder dan de 28mm (28,5mm op de velg voor de 28mm en 29,6mm voor de 30mm).
De 30mm banden wegen 305gr/stuk ten opzichte van 265gr voor de versleten 28mm.
De Conti Race 28 wide weegt 143gr ten opzichte van 106gr voor de Schwalbe SV15.
Ben nog aan het experimenteren met de bandendruk. 6 bar is duidelijk te veel (geeft hobbelend gevoel op oneffen wegdek).

jackflash
Forum-lid
Berichten: 292
Lid geworden op: 17 sep 2007 23:37

jackflash 17 jul 2023 17:51

jackflash schreef: 02 mei 2023 20:06
marsman schreef: 02 mei 2023 17:06
Als je bij Vittoria wil blijven en een iets snellere band wil proberen, dan zou je zou de Corsa Control G2 kunnen bekijken. Deze zijn nog steeds goed lekbestendig. Ik heb hier nu een paar jaar mee gereden en zelden lek gereden. Wel 1 keer en issue waarbij er een scheur in de zijkant ontstond. Ik heb nu de Vittoria Corsa G2, omdat de Control versie niet leverbaar was. Ik voel nauwelijks verschil. Deze zijn volledig gericht op snelheid, maar wel meer lekgevoelig. Ik rij zelden in de regen, dus dat moet wel lukken. Ze gaan niet lang mee.
Ik heb sinds december op mijn winterfiets / woon-werkfiets ook gekozen voor de Vittoria Corsa Control G2, maar ik zou ze aan niemand aanbevelen, Ik heb er inmiddels 2000km mee gereden en maar liefst 5x lek gereden. Pluspunten aan deze band: de looks, het zoevende geluid als je over het asfalt zwiert, ze blijven mooi 'bol' (i.t.t. Conti GP 4000, die snel vierkant worden), duurzaamheid (pas 2000km mee gereden, maar nog lang niet 'op'). Minpunt dat wel doorslaggevend is voor mij: steentjes blijven snel in de groefjes zitten en dit veroorzaakt sneller lekke banden. 5x lek dus, nog nooit gehad in zo'n korte tijd. Ik had ze juist gekocht omdat ze lekbestendig zouden zijn, maar die ervaring heb ik dus niet. Ik koop ze nooit meer. Wellicht doen ze het beter in de zomermaanden en droog weer, maar voor de winter een 'no go'.
Even een update op mijn vorige post. Aangezien de Corsa control G2 op mijn winterfiets/woonwerkfiets zitten, inmiddels 'slechts' 2460 km met deze banden gefietst. Ik had nog de hoop dat de banden het in droger weer een stuk beter zouden doen. Niets is minder waar, weer 2x lek gereden afgelopen 2 maanden, waarbij het totaal komt op 7. Gemiddeld is dat eens per 351km (ja, ik hou dat soort dingen inderdaad bij). Ik ben zo eigenwijs dat ik ze nog steeds niet heb ingewisseld, maar dat gaat niet meer lang duren. Ik heb nog nooit gevoelige banden gehad, laat staan banden die al 3 keer lek zijn gegaan in droog weer binnen een paar maanden tijd. Het vreemde is dat de berichten en reviews die ik erover lees heel erg wisselend zijn. Er zijn mensen die de banden prijzen vanwege de lekbestendigheid en duurzaamheid, tegelijkertijd is er een andere groep die ze vervloekt (moi incluis), juist om dezelfde reden (lekbestendigheid). Niet alleen voor de winter een 'no go', maar ook voor de zomer. Nooit Vittoria banden.

vanzella
Forum-lid
Berichten: 153
Lid geworden op: 24 jul 2007 15:49

vanzella 03 aug 2023 17:50

Ik zat dit onderwerp even door te lezen juist omdat ik vandaag voor de derde keer lek reed met mijn Corsa G2's. 1 Keer fixte de tubeless vloeistof het, maar inmiddels ligt er voor en achter een binnenband in omdat de tweede en derde keer dat dus niet lukte (ja ik had de vloeistof netjes bijgevuld na de eerste keer lek).

Wel altijd in natte omstandigheden lek gereden. Zal vast geen toeval zijn.

Ik vond ze sowieso al minder fijn dan de 5000's maar die zijn dan weer idioot duur voor reserve/trainings wielen (zitten wel op de wielen van mijn TT).
De kinderen hebben de Schwalbe one, niet tubeless, die bevallen ze goed qua duur en (niet) lek (maar ze wegen ook 40 en 50kg ipv 85 :-)). Ik denk dat ik op basis van deze 5 pagina's en het advies van de Mantel website (niet de laagste rolweerstand, wel lekbestendig en goede grip) maar voor de One TLE ga.

Ze zijn 40 euro per stuk daar, iemand ze ergens toevallig significant goedkoper gezien? Anders bestel ik ze daar.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 03 aug 2023 19:41

vanzella schreef: 03 aug 2023 17:50 ........ voor de One TLE ga.

Ze zijn 40 euro per stuk daar, iemand ze ergens toevallig significant goedkoper gezien? Anders bestel ik ze daar.
Ik denk dat je voor veel minder dan 40 Euro geen tubeless ready buitenband meer gaat vinden.
I know myself like no one else
Nothing to defend

rvb
Forum-lid
Berichten: 121
Lid geworden op: 22 apr 2011 16:36

rvb 03 aug 2023 20:18

promotie n.ext :

Maar terug naar de Corsa N.Ext. Onze Fulcrum Racing Zero Disc-wielen, met 19 mm interne velg, werden uitgerust met de TLR-versie van 28 mm. De Air-Liner Road en Universal Tubeless Sealant zorgden voor extra zekerheid. Vaak merk je al van bij de eerste rit of je vertrouwen hebt in de grip van een band en of hij comfort en snelheid creëert. Dat bleek inderdaad meteen snor te zitten. Op korrelige betonwegen vol barsten was de soepelheid goed te merken. Van een houterig gevoel was helemaal geen sprake. Daarbij viel wel op dat deze 28 mm een pak smaller is dan een 28 mm van een paar jaar geleden. Bij sommige merken vielen die uit tot 32 mm, zeker als ze al even rond de velg lagen.

Om de herkenbaarheid te bewaren, behield Vittoria de overlangse lijntjes in het loopvlak, maar bij nadere inspectie hebben ze het deze keer anders aangepakt. We leggen even uit waarom we dat toejuichen. Bij de originele Corsa zijn dat echt groeven en die pikten vooral bij nat weer snel glas en steentjes op, wat kon leiden tot een lekke band. Bij de N.Ext zijn dat eerder ribbels in plaats van groeven geworden en die lijken geen vuil vast te houden. Een zware Roubaix-rit kon de banden alvast niet van de wijs brengen.

De grip vinden we eveneens een groot pluspunt. Even plat door een bocht gaan deden we met het volste vertrouwen – handig voor wie graag tot de limiet gaat in afdalingen. Bovendien bleef deze TLR-versie mooi op druk staan en ‘zweette’ hij geen antilekvloeistof. Het lijkt er dan ook op dat we nog goed zitten voor een heel aantal kilometers. We houden je op de hoogte van het vervolg.

https://poggiomagazine.be/eerste-indruk ... ra-niveau/

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1260
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 03 aug 2023 22:39

Lcsmet schreef: 03 aug 2023 19:41
vanzella schreef: 03 aug 2023 17:50 ........ voor de One TLE ga.

Ze zijn 40 euro per stuk daar, iemand ze ergens toevallig significant goedkoper gezien? Anders bestel ik ze daar.
Ik denk dat je voor veel minder dan 40 Euro geen tubeless ready buitenband meer gaat vinden.
Ik heb bij Rosebikes de Schwalbe One TLE in 30 mm kunnen kopen voor 28,50 euro. Komen nog wel verzendkosten bij.
Laatst gewijzigd door Swedish Chef op 04 aug 2023 10:30, 1 keer totaal gewijzigd.

hayes

hayes 04 aug 2023 10:04

Ik ben tevreden van de Schwalbe One TLE. Goeie allrounder.
Op de nieuwe fiets heb ik Vredestein Superpasso TLR. Ietsje duurder maar ook véél soepeler.

Ik heb van Mantel ook de Corsa N.ext gekregen, wel in clincher uitvoering. Ook die zijn best soepel en zeker voor een clincher heel comfortabel.
Ook in Tubeless versie verkrijgbaar.

Plaats reactie