Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

shifter kapot Shimano RSX 300

jesseroos
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 mei 2010 21:03

jesseroos 11 mei 2010 21:09

Hoi

Heb een wat ouder Jan Janssen die ik had weggebracht naar FM voor beurtje. Nu is het verhaal dat me versnelling/shifters stuks zijn en niet meer te repareren.....kosten Eur 289,-- euri! De fiets heb ik nu 2 jaar en gekocht voor 250 euri......wat is wijsheid, kijken voor knappe 2 hands? Ze kunnen mij van alles wijsmaken, ben leek op dit gebied, maar schrok wel van die reparatiekosten...of zou er ook nog wat anders aan de hand kunen zijn?

MVG
MArio

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2828
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 11 mei 2010 21:29

Met een beetje zoeken koop je voor dat bedrag een complete 105 of ultegra (6500) groep. Uiteraard tweedehands maar in prima staat. Ik zou dus zeker geen shifters kopen voor dat geld.

Als je goed zoekt is er ook nog vast wel ergens een rsx shifter te koop. Een maand geleden had ik er nog eentje liggen maar daar heb ik iemand anders gelukkig mee gemaakt.

rubenio
Forum-lid
Berichten: 1148
Lid geworden op: 17 apr 2006 16:28

rubenio 11 mei 2010 21:32

Hoi,

Je FM heeft die oude spullen uiteraard niet meer voorradig en wil dus nieuwe monteren.
Zelfs al neem je shifters uit het lagere segment komen daar natuurlijk nog arbeidskosten bij en is 290 niet eens zo'n heel schokkend bedrag.

Wat je zou kunnen doen is zelf een setje shifters scoren op MP en deze er bij je FM op laten zetten. ( max 30 euro arbeidskosten)

Ik weet niet precies hoeveel speed je fiets is maar denk aan zoiets :
http://link.marktplaats.nl/345740984

Dan ben je in totaal voor ongeveer 70 euro klaar en kun je weer even vooruit met de JJ.


Mocht je inmiddels echt enthousiast zijn geworden voor het racen, en eigenlijk niet tevreden zijn met de JJ. Dan zou ik gewoon in 1 x een goede investering doen door een nette nieuwe fiets te kopen.


Mocht je toch ervoor kiezen om 2de hands shifters te kopen dan is het raadzaam deze in te spuiten met wd40 en dit een nachtje in te laten trekken. Het oude vet wat in de shifter zit hard namelijk met de tijd en zal de werking niet ten goede komen.

Succes ermee..

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 12 mei 2010 01:10

Zou eerst maar eens proberen de shifters door te spoelen met wd 40. Zoals rubenio ook aangeeft is aangekoekt vet vaak de oorzaak van schakelproblemen bij oudere shifters. Wellicht ook bij die van jou. Eventueel in combinatie met schakelkabels vervangen of die in ieder geval eens goed inspecteren. Vooral het kabeltje dat naar de achterderailleur loopt wil nog wel eens kuren geven omdat hier het meeste vuil verzameld wordt.

Als het dan nog niet werkt koop je via marktplaats een gebruikt setje en vraagt de fietsenmaker of als die het niet wil een forumlid dat in de buurt woont of die ze er voor een paar tientjes op wil zetten. Zou er geen Eur 289 aan spenderen.

Deden ze het nog wel voordat je de fiets weg bracht ? En zijn ze dan nu ineens zowel L+R stuk ?

Heb voor iemand die met hetzelfde geval zat en geen tweedehands wilde kopen eens shifters van microshift gemonteerd die ik via ebay had gevonden. Inclusief montage verzendkosten etc ben was dat minder dan de helft als je nu noemt bij de fietsenmaker. En je hebt weer eens wat anders.

Die losse onderdelen aan de adviesprijs zijn gewoon schreeuwend duur. Zowel van shimano als campagnolo.

jesseroos
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 mei 2010 21:03

jesseroos 12 mei 2010 21:10

Bedankt voor alle bruikbare tips! Heb het even nagekeken, maar JJ fiets en orginele Shimano RSX300 7 speed is van 1999, dus niet zo heel erg dat er nu iets is wat het begeeft.Het is trouwens alleen de rechter shifter.....ik probeer het even met WD40, als dat niet lukt voor eventueel iets 2ehands. Mocht iemand iets weten, ik woon in Hoofddorp..

MVG

MArio

rubenio
Forum-lid
Berichten: 1148
Lid geworden op: 17 apr 2006 16:28

rubenio 12 mei 2010 21:47

jesseroos schreef:.ik probeer het even met WD40, als dat niet lukt voor eventueel iets 2ehands.
MArio


Ik zou of deze netjes maken, of voor een nieuwe gaan.
Mensen die niet zo thuis zijn in het sleutelen blijven vaak aanklooien met 2de hands fietsen. Zodat je binnen de korste keren weer tegen iets aanloopt zoals nu met de JJ.

Plaats reactie