Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Nieuwe racefiets - maatje xxl

Rolandos
Forum-lid
Berichten: 310
Lid geworden op: 18 nov 2020 22:47

Rolandos 04 mei 2023 11:10

De informatie van maximale zadelhoogte van Canyon, staat in tegenstelling tot veel andere merken, gewoon bij de fiets. Ik heb bijvoorbeeld een zadelhoogte van 90,5cm. De aeroad haalt maximaal 884mm. De ultimate en andere modellen 904mm.

Als je een frame vind met een ronde zadelpen, kan er altijd wel een lagere pen in. Ik heb nu bijvoorbeeld een 400mm pen ipv de standaard ''350''. Met die aero/d-shape pennen is dat moeilijker.

Vergelijken via https://geometrygeeks.bike/ is ideaal, even een maandje een abonnement nemen en alle fietsen rollen er zo uit op basis van je eisen.

Aero bikes vallen vaak af, je zult eerder in endurance fietsen komen, die je met een flinke drop natuurlijk beste aero kan maken.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 04 mei 2023 13:20

Of je reserveert wat extra budget voor een pen van Darimo. Die maakt ze voor een aantal fietsen tot 700mm.

Of bel eens met een paar carbonreparateurs. Wellicht kunnen zij je helpen.
Campagnolo Ultra Dork

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 04 mei 2023 13:38

Welke zadelhoogte heb je het over, ik weet het wel :-)
Maar daar zitten nogal wat variabelen in. Zadelbrug kan 1,5cm verschil in zitten.
Crank kan ook 1,5cm verschil inzitten, dat zou dus 3cm in de uiterste zijn.

Je moet dus even kijken in de documentatie hoe de pen is gemeten en hoeveel cm die in het frame moet steken.
Dan heb je een bruto waarde en tel je de zadelbrug erbij op.

Maar een 400mm pen met jouw lengte is natuurlijk niet ongewoon en rond is dat er zat omdat dit ook de standaard MTB maat is.

Gebruikersavatar
bigfloor
Forum-lid
Berichten: 1114
Lid geworden op: 14 apr 2008 19:16
Locatie: Hengelo

Gebruikersavatar bigfloor 04 mei 2023 20:38

Ik rijd ook nog met 180mm cranks (5mm gewonnen) en Speedplay pedalen (2-3mm gewonnen). Kan net het verschil maken
Canyon Aeroad in 2XL: 2022 CF SLX, Ultimate in 3XL: CF SL 2018 EL & AL SLX (Tacx NEO)

richard84
Forum-lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 27 mar 2009 13:01

richard84 05 mei 2023 15:06

Voor mij viel er al heel wat af met zadelhoogte 89-90

Dus als ik nog eens 2-3cm meer nodig had zou ik inderdaad voor een wat meer traditioneel gebouwde fiets kijken (lees redelijk rechte bovenbuis) en inderdaad met een standaard ronde zadelpen. Ronde zadelpennen zijn er zelfs in 450mm of nog meer.
Maar daarnaast, je kunt wel gaan zitten pielen met halve sjoemelmaatregelen maar dat heb ik met best wel wat fietsen gedaan, en nu ik eindelijk weer eens een fiets heb die echt voor mijn maat gemaakt is merk je pas hoeveel beter dat de fiets maakt.

Dus beter voor canyon of andere merken gaan die gewoon triple-XL maken, dan proberen een 60cm/XL een beetje met kunst en vliegwerk passend te maken

Oh en als het 'net' niet gaat passen omdat je ultieme model alleen een unieke D-shape 350mm zadelpen heeft, altijd even de fabrikant mailen, soms hebben ze bv ook 380mm. Bij BMC was dat voor mij het geval. Hou er dan wel rekening mee dat als je je zadelpen na 2jr beschadigt je waarschijnlijk nooit meer een vervanging gaat vinden en je dus de hele fiets wel in de kliko kunt sodemieteren.

SandeR.
Forum-lid
Berichten: 105
Lid geworden op: 08 jul 2014 18:57

SandeR. 07 jun 2023 22:12

Bedankt voor jullie reacties allemaal.

Darimo heeft momenteel nog geen zadelpen voor de d-shape zadelpen voor de ultimate. Ik sta wel op de mailinglist, echter geen idee hoelang dat gaat duren.

Wel heb ik verschillende carbonreparteurs gesproken in de tussentijd met toch wel met ieder zijn eigen kijk erop.

- Unlimited colors kan het verlengen voor €250,- (best ok lijkt mij)

- Een ander zegt verlengen tussen de 6 en 10 cm en ziet geen problemen.
Ongeveer de zelfde prijs als hierboven.

- Weer een andere reparateur zegt max 3 cm te willen verlengen en ziet wel risicos.
Prijs onbekend

Tevens heb ik mij wat meer verdiept in de reach en stack van bepaalde fietsen (bedankt voor je excel sheet BigFloor) Canyon lijkt voor mij toch nog steeds de beste optie en dan een endurace of de ultimate met langere zadelpen.

vangogh
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 28 okt 2006 16:15

vangogh 24 jun 2023 15:44

Ik herken het probleem (203cm), maar met 90 cm zadelhoogte van hart van het bracket kon ik een BMC van 61 cm kopen en via Bike24 een mega lange BMC zadelpen. Volgens mij verkopen zij veel combinaties die niet via de gebruikelijke retailer beschikbaar zijn. Eigenlijk is het dan zadelpen voor fiets, maar de geometrie met reach, stack, drop, etc. klopt iig voor mij.

vangogh
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 28 okt 2006 16:15

vangogh 24 jun 2023 15:50

Ik heb overigens nog een 38cm BMC zadelpen liggen maar die had 3 cm set back wat teveel was voor mij. In mijn BMC zou die nog verder omhoog kunnen dan de 90 cm die ik nodig heb.

SandeR.
Forum-lid
Berichten: 105
Lid geworden op: 08 jul 2014 18:57

SandeR. 20 aug 2023 17:05

Inmiddels een maandje in het bezit van mijn nieuwe fiets. Budget verhoogd om toch de fiets de kopen die eigenlijk al heel lang op het lijstje staat. Al de nodige lange ritten mee gereden.
Zadelhoogte staat op maximaal, misschien later nog een langere zadelpen erin maar voor nu lijkt het ok.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15825
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 20 aug 2023 19:42

Mooi, zowel voor de fiets als voor het plaatsen van de update.
I know myself like no one else
Nothing to defend

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2019
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 20 aug 2023 20:03

Knappe fiets!
Veel fietsplezier met deze snelle bak!

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15825
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 21 aug 2023 12:19

SandeR. schreef: 20 aug 2023 17:05 ...
Zadelhoogte staat op maximaal, misschien later nog een langere zadelpen erin maar voor nu lijkt het ok.
.
Met een ander zadel zou je dan mogelijk ook nog wat hoogte kunnen winnen.
Misschien nog even voor alle duidelijkheid, wat is dan de maximale zadelhoogte?
Is de info op de Canyon website correct of zit/zat daar nog wat marge op?
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie