Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Plica syndroom knie

Rvt
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 27 okt 2018 08:57

Rvt 29 apr 2023 17:10

Hoi mede forummers,

Heeft iemand van jullie wel eens last gehad van het plica syndroom in de knie?

T is begonnen nadat ik een keer met te lage zadelstand 30km naar huis moest fietsen op mijn mtb.
Pijn rechterknie binnenzijde schuin bovenin naast de knieschijf, in eerste instantie gedacht aan patellofemoraal pijnsyndroom (knieschijf).

Daarna relatieve rust gehad en krachtoefeningen volgens fysiotherapie en fietsen langzaam weer opgebouwd zon 2 maanden lang.

Maar na een uur fietsen komt de pijn weer terug

Nu 2 weken rust volgens de fysio en dan weer voorzichtig gaan proberen om dit kapsel zijn rust te gunnen te genezen.

Zijn er meerdere die deze aandoening al gehad hebben, en zo ja hoe zijn jullie hier vanaf gekomen en hoelang duurde dit?

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8544
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 29 apr 2023 20:53

Rvt schreef: 29 apr 2023 17:10 Hoi mede forummers,

Heeft iemand van jullie wel eens last gehad van het plica syndroom in de knie?

T is begonnen nadat ik een keer met te lage zadelstand 30km naar huis moest fietsen op mijn mtb.
Pijn rechterknie binnenzijde schuin bovenin naast de knieschijf, in eerste instantie gedacht aan patellofemoraal pijnsyndroom (knieschijf).

Daarna relatieve rust gehad en krachtoefeningen volgens fysiotherapie en fietsen langzaam weer opgebouwd zon 2 maanden lang.

Maar na een uur fietsen komt de pijn weer terug

Nu 2 weken rust volgens de fysio en dan weer voorzichtig gaan proberen om dit kapsel zijn rust te gunnen te genezen.

Zijn er meerdere die deze aandoening al gehad hebben, en zo ja hoe zijn jullie hier vanaf gekomen en hoelang duurde dit?
Nee,maar kan mij niet voorstellen dat het van 1x 30km de oorzaak is.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8358
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 29 apr 2023 22:58

Ik heb het vele jaren geleden gehad, doordat ik uren op mijn knieën had gezeten.(Dat is wat ik de schuld heb gegeven). Ik fietst toen niet, maar badmintonde.
In die tijd werd er veel sneller geopereerd dan tegenwoordig. Dat is bij mij dus gebeurd. 31 december geopereerd, begin maart badmintonde ik weer. Maar ik denk dat dat toen wel een beetje was "je bent jong en onverantwoord". Bij mij dus beide knieën.

Rvt
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 27 okt 2018 08:57

Rvt 30 apr 2023 09:00

Zadel 10 cm gezakt, meer dan 1 uur zware belasting op het kniekapsel zorgde er dus waarschijnlijk voor dat hij is gaan irriteren.
Hierdoor werd hij dikker en ging steeds meer aanlopen en dus ontsteken.

Nu is het zo dat hij na 2 dagen niet fietsen geen pijn meer doet, maar daarna speelt hij weer op na 1 uur fietsen.

@jans was een kleine ingreep neem ik aan.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8358
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 30 apr 2023 09:56

Nou, dat viel wel tegen. Heb twee knieën tegelijk laten doen, maar toch wel flink karwei om de knieën weer te kunnen buigen. Dat duurde nog een flinke tijd terwijl ik wel badmintonde. Is wel 40 jaar geleden, dus misschien zal het nu een veel kleinere ingreep zijn.

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 30 apr 2023 15:10

Aan je beschrijving te zien heb ik dat eens gehad na een slechte bikefit. Ik heb het opgelost door mijn schoenplaatjes meer naar de buitenkant van mijn schoen te zetten en mijn voet recht ipv naar buiten gedraaid.

Dan toch een grote maand wat losgefietst en wat uitproberen. Als het pijn deed, weer wat los fietsen en uiteindelijk ben ik er vanaf geraakt. Maar peesontstekingen kunnen lang duren.

Plaats reactie