Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Custom fiets

Olavo
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 apr 2023 17:01

Olavo 27 apr 2023 17:06

Racefiets samenstellen

Ik ben op zoek naar ervaringen met shops die race fietsen zelf samenstellen.
Momenteel kijk ik naar
Rimonta Zoetermeer
Sirocco Woensdrecht
De Koppel Amersfoort

Heeft iemand ervaring met deze shops of met andere shops waar ze erg goede ervaringen hebben?
Weet iemand waar op te letten bij het aanschaffen van Carbon frames? Of waar ik daar meer info over kan vinden? Ook over de grote frame producenten?

tom de groot
Forum-lid
Berichten: 885
Lid geworden op: 03 jul 2011 11:53

tom de groot 28 apr 2023 16:20

Denk vooral dat het bij dit soort shops lijkt alsof je een door hun ontwikkelde racefiets koopt. Gezien de aantallen die ze draaien zal dot altijd een open mould frame zijn. Hoeft niet slecht te zijn maar het ligt eraan wat ze ervoor vragen.

Bij elke beetje fatsoensdelijke fietsenmaker kunnen ze wel een fiets opbouwen naar je wensen.

Mijn tip zou zijn ga eens naar een test event zoals grinta ze vaker heeft en ga langs je lokale fietsenmaker en laat jé informeren.

Chefske
Forum-lid
Berichten: 734
Lid geworden op: 28 sep 2019 13:22
Locatie: Zuid-Holland

Chefske 28 apr 2023 16:21

Math Salden (salden.nl) in Limbricht heeft ook de opties voor het samenstellen van een fiets op de website. Deze zaak staat op dit forum wel bekend als "dozenschuiver".
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2137
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 28 apr 2023 16:40

Chefske schreef: 28 apr 2023 16:21 Math Salden (salden.nl) in Limbricht heeft ook de opties voor het samenstellen van een fiets op de website. Deze zaak staat op dit forum wel bekend als "dozenschuiver".
Dozenschuiver valt best mee, als je hun "spelregels" begrijpt.
- Naar de winkel gaan in Limbricht
- Rustig moment zoeken
- Verkoper duidelijk maken wat je zoekt
- Afspraak maken voor uitgebreid verkoopgesprek
- Afspraak nakomen en dan hebben ze voldoende tijd voor je om de wensen te bespreken
Maar bedenk dat Salden inderdaad frames inkoopt "van de grote hoop" en meerdere winkels hetzelfde frame verkopen onder een andere naam.
Dogma F

Gebruikersavatar
CampaYolo
Forum-lid
Berichten: 316
Lid geworden op: 01 sep 2020 18:54
Locatie: Daar waar Brabant Zeeland kust

Gebruikersavatar CampaYolo 28 apr 2023 17:08

Ik heb al een aantal fietsen bij sirocco gekocht.
Ben zeer te spreken over de klantvriendelijkheid en service.
Het is geen mega grote zaak, dus als je van ver moet komen is het misschien handig om even te bellen wat ze aan frames in jouw maat beschikbaar hebben.
Boerke van buut'n

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2248
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 28 apr 2023 18:26

Ik zie van Koppel dat ze veel met Carbonda frames werken, zowel race (Carbonda CFR 1056) als gravel (CFR 696). Dat zijn open mould frames die je zelf ook rechtstreeks bij de fabriek kunt bestellen en dan afbouwen. Over die frames zijn enkele uitgebreide gebruikers fora te vinden.

izzibram
Forum-lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 25 aug 2010 17:29

izzibram 28 apr 2023 18:42

Race: Scott Addict 10 2021
Cx: Focus Mares AL 105 2017
MTB: Focus Raven 8.7 2021

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 28 apr 2023 19:18

Gaat het om het samenstellen van fietsen? Of moet het ook een zaak zijn die een frame onder eigen merknaam importeert (of in geval van staal zou het nog zelf produceren kunnen zijn zoals Wind Cycleworks)?

Daar zit nog wel een wereld van verschil tussen namelijk.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4354
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 28 apr 2023 19:33

De door jou aangegeven winkels heb ik geen ervaring mee, maar ik rijd wel op een semi custom fiets. Ik heb een Storm, dat is een merk van Beukers te Petten. Zij zijn voornamelijk bekend met hun strandfietsen, maar hebben ook een paar andere frames.
Inderdaad zijn dat bekende Chinese frames, gespoten in de gewenste kleur (zelfs custom design kan) en opgebouwd met de door de klant gekozen onderdelen.
Bij Beukers ben ik zeer tevreden over het meedenken van deze samenstelling en de standaard zaken die net een beetje extra geven. (Lees kleur van het frame terugkomend in zadel en bidonhouders)

Bvw
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 29 jul 2020 17:23

Bvw 28 apr 2023 20:11

Ik heb enkel ervaring met met Rimonta en alleen maar lof.

Paar jaar geleden daar keer aangewaaid en meteen onder indruk van de service. Samen met Remco een prachtige fiets samengesteld. Bijna alles is mogelijk kwa kleuren en afmontage. Fiets wordt perfect afgesteld en afterservice is heel goed.

Daarnaast zijn Remco en zijn team ook gewoon hele prettige mensen om bij langs te gaan.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2024
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 28 apr 2023 23:47

Valt Apex niet ook in deze categorie?
Zag dit weekend bij een wedstrijdje een Apex en dat zag er ook prima uit.

HeinB
Forum-lid
Berichten: 143
Lid geworden op: 03 aug 2016 19:58

HeinB 29 apr 2023 06:05

Een andere optie: een vakkundige fietsenmaker zoeken die je vertrouwt en daarmee overeenkomen dat deze door jou bij elkaar gezochte & gekochte componenten opbouwt (een fietsenmaker is vaak gebonden aan merk en/of importeur en daarmee kun je zelf vaak scherper inkopen, zeker als je op zoek gaat naar aanbiedingen voor bijv wielset en groepset).

Je betaalt vaak flink voor het uurloon maar kunt dit compenseren door alle componenten (vaak goedkoper/met korting) bij elkaar te kopen. En wat mij betreft fair als de vakman er ook wat aan kan verdienen. Als je fietsenmaker hiertoe bereid is en ook nog een beetje meedenkt, kun je echt tot mooie eindoplossingen komen samen. En in mijn ervaring is de service naderhand ook altijd top.

Ik heb zo in de afgelopen jaren een flink aantal fietsen laten opbouwen, altijd beginnend met enkel een frameset. In mijn ervaring is dit wellicht niet de goedkoopste oplossing, je krijgt echter voor hetzelfde geld wel exact wat je wensen zijn.

Mijn ervaring met Math Salden (heb daar ~10 jaar geleden een custom fiets aangeschaft) zijn trouwens positief. Ik koop er regelmatig frames/onderdelen sindsdien.

Plaats reactie