Alles over cyclos en toertochten. In samenwerking met (en gemodereerd door) CycloWorld.cc

Trois Ballons 2023

jasperdeman
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 12 aug 2014 22:55

jasperdeman 26 apr 2023 11:26

Hoi allen,

Ik dacht ik start even een topic over de 2023 editie van Les Trois Ballons.
Zelf doe ik dit jaar voor het eerst mee aan de Medio Fondo (als voorbereiding op de Marmotte).

- Gran Fondo: 178 km | 4020 hm
The Granfondo des 3 Ballons route will start from Ronchamp for a route of 178 km including the following climbs: the servance balloon (1158m), the Col d’Oderen (884 m), Le Markstein (1,247 m), the Grand Ballon (1,424m), Ballon d’Alsace (1,247m) and of course La Planche des Belles Filles, a short but strong finish with portions at more than 15%.

- Medio Fondo: 93 km | 2200 hm
The Mediofondo des 3 Ballons route will start from Ronchamp for a 93 km route that will chain the following climbs: the Ballon de Servance (1143m), the Ballon d’Alsace (1,247m) and of course La Planche des Belles Filles, a short but strong finish with portions over 15%.

Ik ben vooral benieuwd met de ervaring t.a.v. de bevoorradingen:
- Granfondo: Le Thillot (KM41)| Markstein (KM84) | Sewen (KM130) | Plancher les mines (KM169)
- Mediofondo: Le Thillot (KM41) | Plancher les mines (KM84)

Wat valt hier allemaal te verwachten?
En vooral: is het mogelijk om bovenop de Ballon d'Alsace bidons bij te vullen (wat voor de mediofondo halverwege koers is)?
Ik vind de aangeboden bevoorrading op 41km (vrij snel al) en 84km (aan de voet van de laatste klim fiets ik liever door) wat ongelukkig gekozen namelijk, dus vul dan liever halverwege mijn bidon met water en meegenomen sportmix.

Hebben deelnemers van de 2022 editie hier misschien wat ervaring over te delen?

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5057
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 26 apr 2023 11:57

Het staat mij bij dat er op de Alsace geen mogelijkheid is om bidons bij te vullen langs de route. Dit zowel niet bij de Mediofondo als Granfondo. Ik weet niet hoe lang je over de 93km wil doen, maar als je 2x 750ml meeneemt en 1 daarvan bijvult op 41km, moet je daarmee een heel eind tot de finish kunnen komen.

Als je het als voorbereiding rijdt op de Marmotte, waarom dan niet de Granfondo afstand?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27542
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 26 apr 2023 13:11

Je zou onderweg kunnen beslissen of de GF wil rijden of de MF.

Persoonlijk zou ik voor de GF gaan, prachtig parcours.

jasperdeman
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 12 aug 2014 22:55

jasperdeman 26 apr 2023 14:12

NuitKor schreef: 26 apr 2023 11:57 Het staat mij bij dat er op de Alsace geen mogelijkheid is om bidons bij te vullen langs de route. Dit zowel niet bij de Mediofondo als Granfondo. Ik weet niet hoe lang je over de 93km wil doen, maar als je 2x 750ml meeneemt en 1 daarvan bijvult op 41km, moet je daarmee een heel eind tot de finish kunnen komen.
Thanks dat vermoeden had ik al een beetje. Op zich moet het qua vocht wel lukken inderdaad na die eerste stop, maar qua koolhydraten (die ik het liefst in mijn bidon prop zou het mij wat beter uitkomen. Maar dan moet ik even iets anders plannen qua voeding/drinken.

NuitKor schreef: 26 apr 2023 11:57 Als je het als voorbereiding rijdt op de Marmotte, waarom dan niet de Granfondo afstand?
havana schreef: 26 apr 2023 13:11 Je zou onderweg kunnen beslissen of de GF wil rijden of de MF.
Persoonlijk zou ik voor de GF gaan, prachtig parcours.
In principe zou de Gran Fondo 3 Ballons dan al een doel op zich worden qua inspanning. En met het naar de start en terug naar accommodatie wordt de Medio Fondo ook al over de 6 uur (naar verwachting), mocht ik me dan nog goed voelen kan ik er altijd nog een 7e uur aan vastplakken (aangezien Marmotte richttijd ongeveer 8u is, zou dat een goede voorbereidingsrit zijn).

Maar gezien ik er een "trainingskamp" van maak met de twee dagen ervoor ook al veel uren (waaronder enkele klimmen van de Gran Fondo) vond ik dit wel een mooie opbouw en ik wil mezelf ook weer niet opblazen.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5057
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 26 apr 2023 14:48

Ik weet niet hoe lang je heen en terug moet naar de accomodatie, maar hoe lang denk je over de 93km te doen? Ik wil wel even mee rekenen. Ik zou sowieso altijd voor een combi van kh in bidon en vaste repen/gels gaan. Dat is ook fijner voor je maag, anders krijg je op een gegeven moment echt een leeg gevoel in je buik.

Als je aangeeft hoe lang je er over de 93km denkt te doen dan wil ik wel even meedenken.

el_loco
Forum-lid
Berichten: 968
Lid geworden op: 29 apr 2009 10:50

el_loco 26 apr 2023 16:33

Waterpunten in de Vogezen zijn niet heel erg makkelijk te vinden. Je kunt er ook voor kiezen om de dag van te voren ergens langs de route een fles water of een bidon te verstoppen. Persoonlijk vind ik 95 km in die regio prima te doen op 2 grote bidons en anders inderdaad bij de eerste stop ff bijvullen.
Btw: als je richttijd voor de Marmotte 8 uur is dan kun je volgens mij de mediofondo echt wel binnen 4,5 uur finishen hoor. Het is geen hooggebergte.

jasperdeman
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 12 aug 2014 22:55

jasperdeman 26 apr 2023 16:53

NuitKor schreef: 26 apr 2023 14:48 Ik weet niet hoe lang je heen en terug moet naar de accomodatie, maar hoe lang denk je over de 93km te doen? Ik wil wel even mee rekenen. Ik zou sowieso altijd voor een combi van kh in bidon en vaste repen/gels gaan. Dat is ook fijner voor je maag, anders krijg je op een gegeven moment echt een leeg gevoel in je buik.

Als je aangeeft hoe lang je er over de 93km denkt te doen dan wil ik wel even meedenken.
Dat is aardig van je, maar ik ben redelijk goed bekend met hoe mijn lichaam reageert op koolhydraten via de bidon met af en toe een reepje/gelletje. Ik teer goed op suikerwater en een schepje isostar voor de smaak met paar gram zout.

Ik mik op ongeveer 4-4,5u (hopelijk dichter bij de 4 dan de 4,5) ongeveer 195NP à 68kg. Ik reken dan op ongeveer 80-90g/u koolhydraten gemiddeld. Dus ongeveer 400g totaal. Op basis van mijn trainingsritten de laatste tijd merk ik dat ik een bidon met 200g in 2-2,5 uur goed kan drinken en verteren dus daarom was boven op de Ballon d'Alsace een mooie plek geweest om de eerste keer mijn bidon met kh op te hebben weer aan te vullen met +/- 200g voor de tweede helft. En wellicht dat mijn andere bidon met water dan ook weer voor hervulling in aanmerking kwam, maar dat zal afhangen van temperatuur e.d.

Vooral ook omdat ik naar verwachting niet zit te wachten om aan de voet van de Planche nog te moeten stoppen bevoorrading, maar dan liever de benen wil laten blijven draaien. Maar goed, is wel een mouw aan te passen.

Voor de rest van de route vanaf de top van de Planche naar het huisje verwacht ik op de top van de Planche (en desnoods aan de voet weer bij de bevoorrading voldoende te kunnen regelen.

el_loco schreef: 26 apr 2023 16:33 Waterpunten in de Vogezen zijn niet heel erg makkelijk te vinden. Je kunt er ook voor kiezen om de dag van te voren ergens langs de route een fles water of een bidon te verstoppen. Persoonlijk vind ik 95 km in die regio prima te doen op 2 grote bidons.
Dat is zeker het overwegen waard, zeker gezien de trainingsrit die we de dag ervoor doen die daar langs komt.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5057
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 26 apr 2023 17:34

Ja of de oplossing door wat minder koolhydraten in de bidon en dan wat meer via gels.

In 2018 heb ik bij de Trois Ballons (die was toen nog 210km) 2 nieuwe bidons + gels neergelegd op de top van de Servance. Plastic zak er omheen tegen mieren etc. Bovenaan hoefde ik alleen van de fiets te springen, bidons wisselen en weer door. Kon de 1e bevoorrading (die altijd druk is) doorfietsen en zo de aansluiting bij een groep voor mij weer maken.

bever
Forum-lid
Berichten: 2120
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 26 apr 2023 19:12

el_loco schreef: 26 apr 2023 16:33 Waterpunten in de Vogezen zijn niet heel erg makkelijk te vinden. Je kunt er ook voor kiezen om de dag van te voren ergens langs de route een fles water of een bidon te verstoppen. Persoonlijk vind ik 95 km in die regio prima te doen op 2 grote bidons en anders inderdaad bij de eerste stop ff bijvullen.
Btw: als je richttijd voor de Marmotte 8 uur is dan kun je volgens mij de mediofondo echt wel binnen 4,5 uur finishen hoor. Het is geen hooggebergte.
+1 :like:

mumares
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 15 apr 2012 18:41

mumares 27 apr 2023 11:27

jasperdeman schreef: 26 apr 2023 16:53 Ik mik op ongeveer 4-4,5u (hopelijk dichter bij de 4 dan de 4,5) ongeveer 195NP à 68kg. Ik reken dan op ongeveer 80-90g/u koolhydraten gemiddeld. Dus ongeveer 400g totaal. Op basis van mijn trainingsritten de laatste tijd merk ik dat ik een bidon met 200g in 2-2,5 uur goed kan drinken en verteren dus daarom was boven op de Ballon d'Alsace een mooie plek geweest om de eerste keer mijn bidon met kh op te hebben weer aan te vullen met +/- 200g voor de tweede helft. En wellicht dat mijn andere bidon met water dan ook weer voor hervulling in aanmerking kwam, maar dat zal afhangen van temperatuur e.d.
Bidon met 200 gram aan koohlydraten lijkt me toch wel heel stevig.
Vermoed dat je het over kcal hebt. Gels en bars zitten rond de 25 gram koohlydraten. Bidon, afhankelijk van je dosering, rond de 50 voor 750 ml. Ga je richting maurten of Beta fuel kom je op 100 gram koohlydraat uit per 750ml.
Vuistregeltje is 1 gram koolhydraat is ongeveer 4 kcal.
Best dus nog eens testen en zorgen dat je die twee niet door elkaar slaat.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5057
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 27 apr 2023 12:17

mumares schreef: 27 apr 2023 11:27
jasperdeman schreef: 26 apr 2023 16:53 Ik mik op ongeveer 4-4,5u (hopelijk dichter bij de 4 dan de 4,5) ongeveer 195NP à 68kg. Ik reken dan op ongeveer 80-90g/u koolhydraten gemiddeld. Dus ongeveer 400g totaal. Op basis van mijn trainingsritten de laatste tijd merk ik dat ik een bidon met 200g in 2-2,5 uur goed kan drinken en verteren dus daarom was boven op de Ballon d'Alsace een mooie plek geweest om de eerste keer mijn bidon met kh op te hebben weer aan te vullen met +/- 200g voor de tweede helft. En wellicht dat mijn andere bidon met water dan ook weer voor hervulling in aanmerking kwam, maar dat zal afhangen van temperatuur e.d.
Bidon met 200 gram aan koohlydraten lijkt me toch wel heel stevig.
Vermoed dat je het over kcal hebt. Gels en bars zitten rond de 25 gram koohlydraten. Bidon, afhankelijk van je dosering, rond de 50 voor 750 ml. Ga je richting maurten of Beta fuel kom je op 100 gram koohlydraat uit per 750ml.
Vuistregeltje is 1 gram koolhydraat is ongeveer 4 kcal.
Best dus nog eens testen en zorgen dat je die twee niet door elkaar slaat.
Inderdaad. Ik gooi bij mijn sportdrank drank nog wel eens wat maltodextrine om het aan te vullen tot 100 gram in 750ml, maar 200gram..no way.

Stel dat TS wel 200 gram bedoeld, dan is het dus maar 50 gram kh in de bidon. Daar zou ik echt wel vast voedsel bij gaan nemen, anders neem je op zo'n rit te weinig in per uur.

jasperdeman
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 12 aug 2014 22:55

jasperdeman 27 apr 2023 12:52

mumares schreef: 27 apr 2023 11:27 Bidon met 200 gram aan koohlydraten lijkt me toch wel heel stevig.
Vermoed dat je het over kcal hebt. Gels en bars zitten rond de 25 gram koohlydraten. Bidon, afhankelijk van je dosering, rond de 50 voor 750 ml. Ga je richting maurten of Beta fuel kom je op 100 gram koohlydraat uit per 750ml.
Vuistregeltje is 1 gram koolhydraat is ongeveer 4 kcal.
Best dus nog eens testen en zorgen dat je die twee niet door elkaar slaat.
NuitKor schreef: 27 apr 2023 12:17 Inderdaad. Ik gooi bij mijn sportdrank drank nog wel eens wat maltodextrine om het aan te vullen tot 100 gram in 750ml, maar 200gram..no way.

Stel dat TS wel 200 gram bedoeld, dan is het dus maar 50 gram kh in de bidon. Daar zou ik echt wel vast voedsel bij gaan nemen, anders neem je op zo'n rit te weinig in per uur.
Nee hoor, ik bedoel echt gewoon 200g koolhydraten in één bidon. Kan redelijk makkelijk als je het mengt met warm water (tip: doe het de avond van te voren en leg het in de koelkast). Je drinkt het dan natuurlijk niet als een gewone bidon sportdrank, maar meer als een gel, dus elke 15-20min een teug. Het is zoveel makkelijker dan bezig zijn met dingen graaien uit rug, zeker klimmend of in druk peloton.

Bovendien maakt het ook veel makkelijker om bij te houden hoeveel je tot je neemt: als je 200g in je bidon hebt weet je dat die na 2,5 uur leeg moet zijn, dus na een 1u15min moet je ongeveer halverwege zijn.
Ik kan het iedereen aanbevelen om eens te proberen.

Daarnaast drink je uit je je andere bidon puur water al naar gelang je dorst hebt.

En als je het aanvult met reepjes of gelletjes kan je het nog een beetje manipuleren, als het vermogen hoger ligt dan gepland kan je er nog een reepje/gelletje bij nemen in een uur bijvoorbeeld. Ligt het vermogen juist lager, dan drink je wat minder uit je suikerbidon.

Ter illustratie hoe ik het voorbereid:
voorbeeld voeding 3b.JPG
Bedoeling was dus om deze 360gram te verdelen over 2 bidons, waar ik één meeneem bij de start en de andere halverwege zou aanmaken, maar nu dus mogelijk al van tevoren verstop boven op de ballon d'Alsace ongeveer halverwege koers.
Hierbij neem ik dan nog 3 reepjes en 2 gelletjes mee om eventueel aan te vullen als intensiteit dus hoger ligt dan gepland.

Zoals je ziet is op deze manier van voeden ook nog eens spotgoedkoop in vergelijking met voeden dmv reepjes en gelletjes.

Plaats reactie