Alles over vakanties op én met de fiets

Zwitserland met vriendin

Martijn10
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 02 apr 2020 17:04

Martijn10 22 apr 2023 11:26

Ik ben aan het kijken om samen met mijn vriendin naar Zwitserland te gaan binnenkort (hebben nog geen exacte datum).
Nu gaan we er niet echt een fietsvakantie van maken aangezien zij niet fietst, maar ik ga mijn fiets wel meenemen en had graag 1 of 2 hele mooie klimmetjes meegepikt. (moet niet perse de zwaarste zijn maar liefst wel mooi)

Nu was ik aan het zoeken wat de mooiste plaats is om naartoe te gaan waar je wel wat bezienswaardigheden hebt (Natuur maar liefst ook wel wat mooie gebouwen of bruggen ofzo).
Eventueel zouden we naar 2 of zelfs 3 verschillende plaatsjes willen gaan in een kleine week.

Iemand goede tips of ervaringen? :D

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4454
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 22 apr 2023 13:28

Beste tip lijkt me een goed gevulde portemonnaie mee te nemen ;-)

Verder is Gotthard via klinkerweg n mooie. Furka en omgeving ook mooi. En er is nog zoveel meer. Moeilijk om 1 ding te noemen.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2019
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 22 apr 2023 13:36

Tip: zorg dat je vrouw er niet achter komt. 😊🤣

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4454
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 22 apr 2023 13:37

:mrgreen:

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1342
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 22 apr 2023 14:14

Ooit een keer voor werk in Glarus beland. Dat ligt op de grens van het lage en het hoge deel van Zwitserland.
In het centrum een on-Zwitsers gezellig park. In de omgeving heuvels en meren. Afhankelijk van je actieradius ligt de Gotthard in bereik. Er rijden overal treinen waar je fiets ook in kan. Dat biedt opties.
hun fietsen.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8453
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 22 apr 2023 21:27

Als je beetje van de zon wilt genieten,Rhônedal kan je veel kanten op.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3341
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 22 apr 2023 22:09

Ik ben een grote fan van Sankt Moritz met zijn prachtige omgeving en mondaine vibe, maar evenzeer van de streek rond Lauterbrunnen/Interlaken/Grindelwald. Indrukwekkende natuur, super mooie zichten, vele pareltjes van dorpen zoals Wengen (waar je met trein of bergschoenen naartoe moet, toegang voor autos is er niet) en Murren, en bergtoppen zoals de Eiger en Jungfrau.

Deze zomer ga ik tweemaal op fietsvakantie in Zwitserland, eenmaal met uitvalsbasis Meiringen (met de eega) en eenmaal vanuit Tiefencastel (met de zoon). Vanuit beide lokaties kan je wel wat klassieke passen afvinken.
Afbeelding

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5650
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 23 apr 2023 18:12

Logeren in meiringen en de grosse scheideg doen, fantastisch. Er is ook n bus die tot boven rijdt en vanwaar je mooie uitstappen kunt doen. Ook nog 5 verschillende passen ( sustenpas, nufe enpas, oberalppas, grimselpas,oberalppas) in de onmiddellijke omgeving zijn er te rijden. 3ervan kun je gewoon met start vanuit meiringen op en af rijden. En in de onmiddellijke omgeving mooie stadjes als thurn, interlaken, meiringen zelf,... met vlakke fietspaden in de buurt. Ook ben je er relatief snel, vanuit brussel bvb een kleine 7 uur. Zoek anders zelf er eens wat meer info over op op het web.
Laatst gewijzigd door fiedoo op 23 apr 2023 18:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27462
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 23 apr 2023 18:14

Maar in Meiringen is verder helemaal geen kloten te doen. Ik vind de optie St. Moritz een betere. Vanuit daar kun je Albula, Fluela, Julier, Maloja doen, toch ook niet de minste.

Interlaken is wel een leuk stadje en voor Zwitserse begrippen ook redelijk betaalbaar. Het is wel een Arabische kolonie in de zomer.

pino
Forum-lid
Berichten: 3291
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 23 apr 2023 18:16

Martigny ligt ook mooi bereikbaar met veel opties.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27462
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 23 apr 2023 18:58

Voordeel van Martigny (en ook van Sion/Sierre) is dat in Franstalig Wallis ligt. Goedkoper kanton met veel beter eten met veel meer Franse invloeden.

dario
Forum-lid
Berichten: 3819
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 28 apr 2023 13:06

Als fiets-uitvalsbasis is Andermatt wellicht de beste optie, maar daar is weinig bezienswaardigs (afgezien van de bergen zelf uiteraard). Meer cultureels (en culinairs :like: ) is er te beleven in/rond Sion, maar van daaruit heb je meer doodlopende dalen dan doorlopende cols (al zijn ze er ook wel hoor, als je even zoekt). Nadeel is wel dat het in de Rhônevallei vreselijk kan waaien. Een stad die het allemaal heeft, ook voor niet-fietsers, is Luzern: heel mooie stad en locatie, van waaruit vrij makkelijk heel wat (niet de meest bekende of hoge, maar daarom niet minder mooie) klimmetjes bereikbaar zijn. Als fietsen niet de enige (hoofd)activiteit is dus zeker het overwegen waard. Of, misschien nog beter: het 'Italiaanse' kanton Ticino, ten zuiden van de Gotthardpas: gezellige stadjes als Ascona, Locarno, Bellinzona of (al iets groter) Lugano, lekker eten en heel rustige (vaak behoorlijk steile) wegen!
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

Plaats reactie