Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Carbon 100+ kg

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16215
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 27 apr 2023 09:38

mackersv2.0 schreef: 25 apr 2023 19:07
jwkeij schreef: 25 apr 2023 16:27 Zijstap in de materiaalkeuze:
Waarom geen mooi stalen frame? Hoogwaardige buizen zijn echt niet zwaarder dan alu én het comfort wat je krijgt: heerlijk! 28/30mm bandjes eronder en gaan met die banaan. Daar kan geen knalhard carbon tegenop.
Noem de buizenset die niet zwaarder is dan aluminium eens.
True Temper S3 kan zich meten met de iets lichtere aluminium frames, niet met de aller lichtsten. Maar met dit gewicht is het zeker geen aanrader en voor 40kg minder ook eigenlijk niet.
Campagnolo Ultra Dork

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3076
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 27 apr 2023 11:15

S3 is al jaren uit productie.

(maar ik denk dat English nog wel wat voorraad heeft.)
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

Gebruikersavatar
SqueeZer
Forum-lid
Berichten: 171
Lid geworden op: 06 jan 2022 21:59

Gebruikersavatar SqueeZer 27 apr 2023 12:20

Enzzo schreef: 26 apr 2023 18:55 Mee eens hoor maar ik was gewoon benieuwd hoe carbon werkt bij zo’n extreem gewicht (sorry Squeezer, geen belediging bedoeld, gewoon interesse)
Ergens moet er toch wel een grens zijn aan het vermeende comfort van carbon qua materiaaleigenschap toch?

Ik zweer zelf bij staal of alu frame met carbon voorvork en evt carbon achtervork.
Maar ik was ooit 100kg, nu nog “slechts” 82
No worries, ik had het zo niet opgenomen, en zolang ik aan dat gewicht probeer te werken zelf en mij goed voel in mijn vel ;)
Los daarvan is het in mijn geval ook zo ver gekomen door medische redenen (ik krijg nog altijd op erg regelmatige basis cortison inspuitingen).

Maar on topic: De Ridley is wat stijfjes idd. en zal er wss. er ooit weer uitgaan, mijn stalen fietsen waren erg lekker, maar te klein en werden behouden vanuit emo oogpunt dus die zijn intussen terug weg.

Ik denk wel dat als ik ooit terug een fiets koop het eerder endurance/gravel word en ik twijfel toch vaak tussen Tita/Staal of terug carbon (en het grappige is dat het financieel beter uitkomt om voor carbon te gaan).

Al moet ik zeggen dat de fiets die ik het vaakst gebruik mijn intussen best wel oude getrouwe Cervelo C3 Disc is (eerste generatie) en deze is met de juiste wieltjes (laag handgespaakt) en 28mm bandjes best wel comfortabel te noemen zonder lui aan te voelen.

Comfort haal ik toch vooral uit de banden en wielset -> en dat blijft voor zwaargewichten toch echt het zwakke punt dus maatwerk.

steven.cleophas01
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 apr 2023 09:21

steven.cleophas01 27 apr 2023 19:14

Hoi dank voor de info,

Wielen zijn me bekend en hou ik budget voor over. Maar als ik jullie zo hoor moet een carbonframe mij kunnen hebben.

Dank voor de info en ik laat de nieuwe fiets zien als ik eruit ben.

Gebruikersavatar
haka78
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 05 feb 2022 23:26
Locatie: Friesland

Gebruikersavatar haka78 28 apr 2023 23:07

Zelf ben ik met mijn 130+ voor alu gegaan. De H60 Orbea om precies te zijn. Deze heeft de waslijnen volledig weggewerkt en daarom ben ik ervoor gevallen. De standaard wielen voldoen nog prima na een dik jaar en 6k km.

Plaats reactie