Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Carbon 100+ kg

steven.cleophas01
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 apr 2023 09:21

steven.cleophas01 22 apr 2023 11:22

Hoi alle,

Ben op zoek naar een volgende racefiets. Ik heb nu een bianchi impulso aluminium frame. Voor de volgende fiets wil ik wel een uprade. Liefst een mooie carbon fiets. Echter ik hoor veel als je boven de 100 kg ben zou ik geen carbon meer nemen. Nu weeg ik er 135. Wat is verstandig om te doen bij aluminium blijven of toch voor carbon gaan. Daarnaast wil ik van die waslijnen af Echter dit zie nog niet veel bij aluminium fietsen.

Wie heeft doe gouden tip?
Wel of geen carbon
Wachten met kopen en hopen dat bij alu frames ook snel de waslijn verdwijnen?

Ben benieuwd

Gebruikersavatar
jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1698
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

Gebruikersavatar jwkeij 25 apr 2023 16:27

Zijstap in de materiaalkeuze:
Waarom geen mooi stalen frame? Hoogwaardige buizen zijn echt niet zwaarder dan alu én het comfort wat je krijgt: heerlijk! 28/30mm bandjes eronder en gaan met die banaan. Daar kan geen knalhard carbon tegenop.
WiND 56 - 2020

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15959
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 25 apr 2023 16:42

steven.cleophas01 schreef: 22 apr 2023 11:22 ..........Daarnaast wil ik van die waslijnen af Echter dit zie nog niet veel bij aluminium fietsen.

Wie heeft doe gouden tip?
Wel of geen carbon
Wachten met kopen en hopen dat bij alu frames ook snel de waslijn verdwijnen?

Ben benieuwd
Ik denk niet zozeer dat het carbon frame de beperkende factor is ism jouw gewicht.
Let er vooral op dat er nog budget is voor een handgespaakte wielset met veel spaken.
Er bestaan zelfs alu fietsen met levenslange garantie op het frame en afgemonteerd met Di2 :)
Afbeelding
Of met een Etap afmontage
Afbeelding
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 25 apr 2023 17:57

Ik zou zelfs wel denken dat een alu frame misschien wel eerder kapot is met een hoger gewicht. Aluminium Haarscheurtjes na een aantal jaar hoge belasting zie je best veel. Rond de zadelpenklem en het balhoofd.

Niet voor het lichtste van het lichtste materiaal kiezen en dan komt het wel goed. 32sp wielen erin.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3077
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 25 apr 2023 19:07

jwkeij schreef: 25 apr 2023 16:27 Zijstap in de materiaalkeuze:
Waarom geen mooi stalen frame? Hoogwaardige buizen zijn echt niet zwaarder dan alu én het comfort wat je krijgt: heerlijk! 28/30mm bandjes eronder en gaan met die banaan. Daar kan geen knalhard carbon tegenop.
Noem de buizenset die niet zwaarder is dan aluminium eens.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7977
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 25 apr 2023 22:57

Er wordt welliswaar geen specifiek merk genoemd maar kennelijk zijn er meer die dit denken.
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

wdfl
Forum-lid
Berichten: 723
Lid geworden op: 02 mar 2015 16:27

wdfl 25 apr 2023 23:07

denk inderdaad dat het frame je niet gaat beperken.
en inderdaad zoals eerder aangegeven de wielset
And if it's fast or slow
All I really know is I'm gonna enjoy the ride (Krewella- Enjoy the ride)

Gebruikersavatar
SqueeZer
Forum-lid
Berichten: 171
Lid geworden op: 06 jan 2022 21:59

Gebruikersavatar SqueeZer 26 apr 2023 06:32

Frame is geen issue qua beperking ... wielen daarentegen

Ik schommel en sukkel al jaren met mijn gewicht in de 100+ regionen .. en fiets ook al jaren met carbon fietsen op mijn ergste moment stond ik 140 kg .. en dat oudste frame gaat nog altijd mee (zelfs na een valpartij).
Die fiets is intussen aan zijn 6de jaargang bezig.

Enige issue dat ik totnogtoe gehad heb zijn de wielen .. en daarom -> handgespaakte wielen, handgespaakte wielen, handgespaakte wielen, ik kan het niet genoeg benadrukken voor zwaargewicht fietsers.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7977
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 26 apr 2023 18:15

Wow! 140kg op carbon? Is staal dan niet veel comfortabeler?!
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 26 apr 2023 18:42

Staal is überhaupt niet per se comfortabeler. Een beetje endurance frame is comfortabeler dan staal. Sommige aero racers zijn gewoon een plank, dat is weer wat anders.

Staal heeft wel een karakter bij aanzet en een ander gevoel qua vibratie, maar bij een grote put is t gewoon knal. Het fietst lekker, maar ook vooral anders. Tevens worden de stalen fietsen tegenwoordig weer voorzien van carbon vorken, zadelpennen of sturen. Een carbon vork is comfortabeler dan een lichte stalen vork. Want wel vibratie demping, maar minder flex bij het insturen.

Ik vind staal ook erg leuk, maar om t nou per se altijd als comfortabel te labelen. Je kan een stalen frame ook stijf zat bouwen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7977
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 26 apr 2023 18:55

Mee eens hoor maar ik was gewoon benieuwd hoe carbon werkt bij zo’n extreem gewicht (sorry Squeezer, geen belediging bedoeld, gewoon interesse)
Ergens moet er toch wel een grens zijn aan het vermeende comfort van carbon qua materiaaleigenschap toch?

Ik zweer zelf bij staal of alu frame met carbon voorvork en evt carbon achtervork.
Maar ik was ooit 100kg, nu nog “slechts” 82
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15959
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 26 apr 2023 20:06

Benieuwd of TS iets gaat doen met alle info.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie