Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Verschil in houding

ncornelisse
Forum-lid
Berichten: 509
Lid geworden op: 14 mei 2016 11:51

ncornelisse 21 apr 2023 10:55

Al enige jaren kamp ik met klachten in de nek/schouderregio.
Soms kan ik 80km probleemloos fietsen en soms is het bal na 30 min bijvoorbeeld.

Meerdere keren een fysio bezocht, 4 fietsmetingen, dry needling, manueel therapeut, ca 1000 euro aan massages, legio stuurpennen en frames. Dit alles is in 2017 begonnen.

Maar nu komt het. Ik heb 2 identieke fietsen, echt op de mm hetzelfde afgesteld. Een fiets als buitenfiets en een fiets die gekoppeld is met een Neo 2T.
Op de Tacx kan ik me bijvoorbeeld 2 uur uit elkaar trekken in een race op Zwift en dan heb ik nergens last van. Nek en schouder voelen gewoon aan. Maar een uur rustig buiten fietsen zonder echte inspanning kan vaak niet.

Eind februari 2023 gestopt met cafeïne, geen koffie, thee en chocolade. Maar ook dat heeft niets uitgehaald.

Iemand een soortgelijke ervaring?

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 21 apr 2023 11:06

Even zo uit de losse mouw:

- Zijn de stuurbreedten hetzelfde?
- Op de Zwift is er geen enkele reden om een "aero-positie" aan te nemen; het zou zo kunnen zijn dat je buiten toch ongemerkt/onbewust het hoofd wat meer naar beneden houdt, etc.
- Iets heel triviaals: kou op/langs je rug kan ook hele nare gevolgen hebben.

el_loco
Forum-lid
Berichten: 970
Lid geworden op: 29 apr 2009 10:50

el_loco 21 apr 2023 11:09

Ik heb geen oplossing voor je probleem helaas, maar wat voor invloed heeft het stoppen met koffie en chocola anders dan het laatste beetje levensvreugde uit je te persen?

abdr
Forum-lid
Berichten: 564
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 21 apr 2023 11:16

Ik denk niet dat het aan een verschil in houding ligt maar wel aan de afwezigheid van trillingen op de Tacx. Buiten ga je altijd schokken ervaren die je lichaam moet opvangen.

ncornelisse
Forum-lid
Berichten: 509
Lid geworden op: 14 mei 2016 11:51

ncornelisse 21 apr 2023 11:28

Op de Tacx zit ik idd wat meer rechtop. Buiten wat platter waardoor de spieren meer moeten werken om het hoofd omhoog te houden. Ik denk ook dat ik het daar moet zoeken.

Zonder koffie is idd niet echt fijn. Cold turkey stoppen viel me niet tegen, maar zo aan het eind van de dag met werken was ik wel op. Met koffie overdag gaat het veel beter en zit ik beter in mijn vel.
Maar goed, dat is met elke drugs wel.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 21 apr 2023 11:55

Op de tacx hoef je niet vooruit te kijken en kan je het hoofd laten hangen. Juist om vooruit te kijken moet je spieren aanspannen.
Op de tacx geen trillingen.

Een maand lang elke dag 20min core stability of yoga. Aan die koffie kan het niet liggen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4359
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 21 apr 2023 13:01

Zoveel problemen als jouw heb ik met de rug niet, maar gestructureerd oefeningen doen helpt wel.
Sinds 1,5 maand bezig met elke dag een kwartiertje lenigheid oefeningen en 3x per week extra kwartiertje kracht, houding en stabiliteit. Ik doe dat via Dynamictriathlete. Ik merk duidelijk dat ik makkelijker en dieper op de fiets zit, zonder klachten.

dnnscz78
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 28 nov 2010 12:00

dnnscz78 21 apr 2023 13:18

Vooral met kou of in elk weer ? Ik had hier vroeger ook een lange tijd last van. Vooral met koud weer. Begonnen met het dragen van een buff (of iets in die geest) om mijn nek tijden de herft / winter en koude lente dagen en eigenlijk sinds die tijd nergens last van. Warm weer is helemaal geen issue.

ncornelisse
Forum-lid
Berichten: 509
Lid geworden op: 14 mei 2016 11:51

ncornelisse 21 apr 2023 14:09

dnnscz78 schreef: 21 apr 2023 13:18 Vooral met kou of in elk weer ? Ik had hier vroeger ook een lange tijd last van. Vooral met koud weer. Begonnen met het dragen van een buff (of iets in die geest) om mijn nek tijden de herft / winter en koude lente dagen en eigenlijk sinds die tijd nergens last van. Warm weer is helemaal geen issue.
Met koud en warm.

Maar bedankt zover voor alle antwoorden. Vanavond oefeningen uitzoeken en alleen maar even op de Tacx om het lichaam te laten herstellen.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 21 apr 2023 15:12

toch makelijk: de fiets van de NEO en daar mee gaan fietsen... ;-). of ook: op de Tacx kan je rustig met je hoofd omlaag rondrijden, op de fiets moet dat hoofd in alle richtingen te gelijk kijken om het veilig te houden... Ik ervaar op de rollen en op de fiets ook als een totaal andere ervaring naar belasting. Ik kan wel niet duiden wat het verschil echt is...

Ik mis in je lijstje van behandelingen die je deed, stabilisatie-oefeningen. Een goede Fysio zegt je welke spieren protesteren en zegt je dan welke oefeningen die spieren sterker maken en/of welke andere spieren je moet versterken opdat die spieren minder belast worden.

Ik moet zeggen dat ik het geluk heb dat bij mij fietsen als 'stabilisatie-oefening' werkt voor de rest van mijn leven... Als ik een paar weken niet fiets, protesteerd de rug bij vanalles; fietsen en ik heb nergens van ;-).

derxx
Forum-lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 21 apr 2023 15:57

Ik heb voel zelfs verschil of ik mijn fiets op mn Kickr Core heb, of op de weg. Fiets staat gewoon horizontaal op de Kickr, het is dezelfde fiets, alleen op de weg zit ik gewoon anders. Ik kan er m'n vinger niet opleggen wat het verschil dan is.
Afbeelding

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4359
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 21 apr 2023 19:10

Rijwind, dynamica van de weg, het moeten sturen, het moeten kijken en anticiperen.
Om er maar een paar te noemen. Je zit gewoon veel stiller en strakker binnen op de tacx.

Plaats reactie