Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Verschil in houding

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12634
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 21 apr 2023 21:22

Precies, bergop zot je ook anders.
Op de weg ga je automatisch dieper zitten als je harder gaat. Binnen hoeft dat niet en zul je daar zelf aan moeten denken.

Kijk even of je buiten net zo ontspannen zit als binnen. ik zie vooral racers heel veel met gestrekte armen het stuur vaak vasthouden als een papagaai.
Leg je handen er gewoon op. Ga na of je niet knijpt? Zit je wel echt op je zadel of steun je meer op je handen.
Beweeg op je fiets, blijf niet continu zitten.

Maar ik raak buiten ook veel meer vermoeid op mijn racer, zeker bij de wind van de afgelopen tijd, dan blijf je maar corrigeren en zit je gewoon niet ontspannen.

Ps.
Daarnaast snap ik de opbouw van racestuur niet, waarom geen of amper backsweep. Met bv een recht aerostuur ben je het voordeel meteen kwijt omdat je ellebogen naar buiten gaan een stuur als een soort vliegtuigvleugen zou veel beter zijn, lange stuurpen, kort virtuele reach. Maar zal wel weer niet binnen de uci regels zijn.

ncornelisse
Forum-lid
Berichten: 507
Lid geworden op: 14 mei 2016 11:51

ncornelisse 22 apr 2023 10:57

Gisteravond nog een klein uurtje op Tacx gezeten, maar er zit niet veel verschil in blijkbaar. Heb foto's vergeleken met de houding vanaf de zijkant.
Maar goed. besloten om het reserve frame te koop te zetten en een maatje groter te bestellen. Deze heeft een groter balhoofd en is 0,5 cm langer qua bovenbuis. Mocht dat beter uitpakken icm oefeningen gaan de andere 2 frames ook omgeruild worden.

Ondertussen al wat oefeningen en yoga uitgezocht speciefiek voor wielrenners.
Bedankt nogmaals voor de reacties :like:

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 22 apr 2023 12:26

Volgens mij zit je gewoon te gespannen als je buiten fietst en trek je hierdoor je schouders onbewust op. Is ook iets waar ik moet op letten.

Daar gaat een andere geometrie niet aan helpen want ik had het zowel met mijn gravelbike als met mijn aero fiets.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12634
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 22 apr 2023 21:16

Op gcn staat een goed yoga filmpje als je zoekt op gcn yoga dan komen ze naar voren.

PierreW
Forum-lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 22 sep 2018 20:42

PierreW 24 apr 2023 16:14

Zo'n anderhalf jaar geleden had ik ook flink last van nek- en schouderklachten.
Bikefitting gehad voorafgaand aan aanschaf nieuwe racefiets. Houding op de nieuwe racer was prettiger, snel genoeg minder lage rugklachten en minder tintelende handen maar de nek- en schouderklachten verbeterden slechts matig. Ik had zelf al opgemerkt, zowel op de racefiets als de XC mtb, dat ik mijn hoofd moest heffen omdat ik tegen de bovenste rand van mijn fietsbril aan zat te kijken. Fietsbril met hogere lenzen aangeschaft, waardoor ik nu beter zicht heb zonder mijn hoofd constant te moeten heffen ........ nekproblemen opgelost. Schouderklachten alleen nog merkbaar als ik te lang met gestrekte armen en opgetrokken schouders fiets, dan ben ik me er snel genoeg van bewust om de ellebogen te buigen en de schouders te laten afhangen. Bekken kantelen tijdens het fietsen en core-oefeningen thuis zijn hierbij ook aandachtspunten.

Plaats reactie