Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Down jacket voor bikepack

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 22 apr 2023 15:05

altijd de vraag wat je ermee wil doen, welke kwaliteiten je nastreeft. En een sterke buitenstof, en lichte warmte vulling is duur. Veelal is er ergens een compromis als je prijs nastreeft. Los nog van ganzen die afzien voor je comfort.

Ik er 2; een RAB down; redelijk ligt, vooral een meer stevige buitenstof, relatief duur, wel af en toe in solden te krijgen. Die kan mee in de stevige bergwandelingen en kan wat doornen en rotsschuren overleven...
En eentje van https://www.uniqlo.com/eu/en/product/ul ... olor=COL46 ; die is niet zo duur, estetisch en mag mee op de fietstrektocht voor de avondwandeling... En zeer licht en klein in te pakken.

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 24 apr 2023 15:11

DrvC schreef: 21 apr 2023 22:48 Kijk! Hier zitten al een paar goede tips tussen! Het hoeft dus niet meteen heel duur te worden. (Voor de eenvoudige gebruiker zoals ik)

Qua looks doet die Galibier het goed bij mij. Kan deze ook klein worden opgevouwen in een zakje/z’n eigen zak?
Dat is namelijk wel echt een meerwaarde.

Dat kan die van de decatlon wel.
Net geprobeerd, en de Galibier kan niet in een eigen zakje opgevouwen/gepropt worden. Ik vind dat ie ook niet echt klein opvouwt, maar heb geen vergelijkingsmateriaal.

Wat dan weer wel kan is binnenstebuiten dragen. Dan ben je helemaal klaar voor koningsdag, vanwege de kleur. Maar goed, dat was je vraag niet.

Gebruikersavatar
jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1692
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

Gebruikersavatar jwkeij 25 apr 2023 16:38

Wat ga je met t jasje doen? Alleen gebruiken tijdens je fietstrip, haal gewoon die van Decathlon. (ik laat de discussie 'bikepacking' even buiten beschouwing....)
Maar wil je 'm naast de fiets ook dagelijks aan, kijk dan eens voor een goed outdoormerk: Patagonia, Rab of Arcteryx.

Ik zweer trouwens bij een hardshell met daaronder een aantal lagen isolatie in de vorm van een thermoshirt, gewone blouse, klein windjack, die ik naast de fiets ook aanhou en er dan niet uitzie als een doorgestylde wielerprof.
WiND 56 - 2020

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3386
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 25 apr 2023 16:57

Ik heb het Rapha jasje: https://www.rapha.cc/eu/en/shop/mens-ex ... AOJ01XXGPA
Ondertussen al 3 jaar in gebruik, gedurende bijna het hele jaar mijn go-to jasje, en nog geen spoor van slijtage te zien. Zo wordt die prijs toch nog redelijk.

'k Gebruik het ook om te bike packen, ook wij doen het op de luxe manier trouwens, en dit jasje maakt het heel makkelijk om gecombineerd met een merino T-shirt, een hele range van temperaturen aan te kunnen tijdens de avond. Het is echt heel licht, en erg compact in een bijgeleverd zakje op te bergen.
Afbeelding

Neil
Forum-lid
Berichten: 84
Lid geworden op: 31 mar 2022 16:08

Neil 26 apr 2023 07:59

raven14 schreef: 25 apr 2023 16:57 Ik heb het Rapha jasje: https://www.rapha.cc/eu/en/shop/mens-ex ... AOJ01XXGPA
How to wear:

Can be layered over a fleece or directly over a t-shirt. Also wear it as a mid layer under a Gore-Tex jacket when cold and wet. Avoid wearing in the rain on its own.

€ 285,-- aftikken en niet in de regen mogen lopen :roll:
Of toch deze maar: :lol:
Scott Addict Gravel 2022
Colnago CX Zero 2016
Colnago Super 1991
Peugeot P10S 1985
Cube AMS 110 2011

kopjethee
Forum-lid
Berichten: 563
Lid geworden op: 23 mar 2015 13:30

kopjethee 26 apr 2023 08:07

Veel lichtgewicht donsjassen zijn niet gemaakt voor in de regen want dan gaat het klonteren en verliest het zn isolatiewaarde. Maar dat zet niet iedere fabrikant erbij

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2857
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 26 apr 2023 08:31

Volgens mij is een donzen jas per definitie niet waterdicht? Die moet altijd gepaard gaan met een hardshell wat tegen regen kan of een regenjasje. Of het nou 60 euro kost of 400 euro.

Gebruikersavatar
jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1692
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

Gebruikersavatar jwkeij 26 apr 2023 09:15

Klopt.
Of in plaats van dons kan TS ook kijken naar een jack gevuld met Primaloft. Zelfde isolatiewaarde, maar dan dan syntetisch.
WiND 56 - 2020

kopjethee
Forum-lid
Berichten: 563
Lid geworden op: 23 mar 2015 13:30

kopjethee 26 apr 2023 09:26

Klopt niet helemaal.
Ze zijn er wel, maar dan verlies je aan pakvolume en gewicht.
Het is dan ook eerder een hardshell met donzen voering

Aesch
Forum-lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 12 apr 2013 12:30

Aesch 26 apr 2023 11:02

Grootste verschil met de Outdoor merken is volgens mij:
het eventueel wel of niet met nikwax geïmpregneerde dons (blijft droger dus warmer als nat). En dan ook gebruik van "quantum pertex" als buitenstof. Ook weer een merkje dus duurder.
Ik zou kiezen voor een donkere stof, de lichte stoffen worden snel vies.

Mijn eigen ervaring is dat mijn Mammut down jack het mooist gemaakt is en veruit 't warmst. Dit is een klimjack dus de zakken zitten op andere plek om een harnas te kunnen dragen.
Rab ook fijn spul, aanzienlijk dunner en minder warm. Die van mij verliest erg veel dons door de stof heen. Kan niet in een zakje gevouwen worden maar zit een los zakje bij.

fatmodul
Forum-lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 02 jan 2009 16:58

fatmodul 30 apr 2023 08:33

Philippos schreef: 26 apr 2023 08:31 Volgens mij is een donzen jas per definitie niet waterdicht? Die moet altijd gepaard gaan met een hardshell wat tegen regen kan of een regenjasje. Of het nou 60 euro kost of 400 euro.
Precies dit: een donsjas is ontworpen om uit de tas gepakt te worden bij een pauze in de activiteit zodat je lichaamstemperatuur oke blijft, en gedragen te worden ONDER je buitenlaag die waterdicht/afstotend is. De reden is dat dons idd klontert, en blijft klonteren als het weer droog is. En dan heb je er niks meer aan. Je kan idd je dons met Nikwax Down Wash behandelen, ooit van de vertegenwoordiger van Nikwax gehoord dat je de dons daar 4x waterdichter krijgt dan een eend dat zelf kan reguleren.
Daarnaast is een donsjas om in te chillen/eten te koken, dus wat het op al die fietsfoto's van de merken doet... :lol:

Je kan voor de iets grotere pakmaat gaan en synthetisch dons gebruiken, veel minder gevoelig voor nat worden.

Ook een belangrijk punt: kijk even of er iets van verantwoord dons in zit: dit wordt gewonnen tijdens de slacht voor vlees, ipv van levende eenden en ganzen afgeplukt om ze later nog eens te plukken. En nog eens....
Ik zag dat in die zin het jasje van 285 oke was :lol: Die van Decathlon van 60 euro ook...

Plaats reactie