Alles over cyclos en toertochten. In samenwerking met (en gemodereerd door) CycloWorld.cc

13-5-2023 BRM 600 Zeeland: Opaalkust Frankrijk

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5102
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 15 mei 2023 13:38

Zaterdag (en zondag) deze route gereden.
Had eigenlijk iets mooiere omgeving verwacht, als in weinig van de kust gezien. (had er iets meer van verwacht)
Na Boulogne sur Mer wel mooi heuvel stuk (scheelt dat toen de zon ook doorkwam)
En deel door Belgie wel erg veel ... fietspaden en als je dan besloot maar op de weg te blijven paar keer automobilist gehad die daar wel even anders over dacht en je rakelings passeerde.

Rond Brasschaat was het ook lekker druk en daar had je ook van die mooie fietspaadjes van 50cm breed zegmaar waar dan ook wandelaars liepen.
En automobilisten die dan niet snappen dat je op de weg fietst...

Dit keer lekker pauze gehouden in een f1 hotel in Lille, 2e deel van route dus nog redelijk fris kunnen fietsen.

FryskBloed
Forum-lid
Berichten: 486
Lid geworden op: 05 sep 2016 20:22
Locatie: Groningen

FryskBloed 15 mei 2023 23:06

Ik heb regelmatig de hoofdrijbaan gepakt en geen enkele negatieve reactie gehad. Nu mag je sinds afgelopen najaar ook officiëel de hoofdrijbaan gebruiken met een velomobiel als er een maximum snelheld van 50km/u geldt, maar het zou me verbazen als dit ook bekend is bij de gemiddelde Belgische automobilist :D Sommige fietsstroken zijn voor een VM zonder overdrijven levensgevaarlijk, echt niet breder dan 70cm (voorwielen sporen op 60+cm), met links de rijbaan die 5cm hoger en rechts de berm die 5cm lager ligt

Inhaalgedrag van de Fransen viel mij positief op: wachten tot inhalen goed kan (of blijven hangen als ze toch gaan afslaan/stoppen) en dan inhalen met veel ruimte door simpelweg volledig op de andere baan te rijden; in Nederland krijg ik altijd het idee dat automobilisten bang zijn om over de middenstreep te gaan...

Qua route, wat mooie stukken, een paar :twisted: :twisted: klimmen (zelfs met 33t voor / 40t achter, maar ja, de VM is 23kg en ik ben geen krachtpatser :lol: ), een stel wegomleggingen die in de tracks hadden moeten zitten (werkzaamheden die al weken of maanden aan de gang waren) en veel landschap wat me niet echt kon boeien.

Overall heb ik me wel vermaakt maar ik hoef 'm niet nog een keer te rijden, zeker gezien de moeite vanuit Groningen bij de start te komen.

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2066
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 16 mei 2023 07:00

FryskBloed schreef: 15 mei 2023 23:06
Inhaalgedrag van de Fransen viel mij positief op: wachten tot inhalen goed kan (of blijven hangen als ze toch gaan afslaan/stoppen) en dan inhalen met veel ruimte door simpelweg volledig op de andere baan te rijden; in Nederland krijg ik altijd het idee dat automobilisten bang zijn om over de middenstreep te gaan...
Dat heeft met de Franse wet te doen. Een automobilist die inhaalt zonder de verplichte veiligheidsafstand in acht te nemen wordt zwaar bestraft. In principe geldt dat als poging tot toebrenging van zwaar lichamelijk letsel (met onmiddelijke intrekking van het rijbewijs).
In Nederland bestaat zo'n verplichte veiligheidsafstand niet eens. Over fietsland gesproken....

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5102
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 16 mei 2023 09:32

Trouwens de checkpoints vielen mij ook wat tegen.
Foto wegwijzer Oudenaarde, Foto Bord Mechelsepoort, Foto Fietswegwijzer Essen.
Oudenaarde heb ik een gemeentebordje op de foto gezet, Mechelsepoort een mooi gebouw in Lier en Essen bordje compleet gemist maar zag opeens een grenspaal dus die maar op de foto. (had in m'n hoofd dat we door Essen gingen, maar volgens mij liet de route die op 20km liggen ofzo)

En dan ook jammer dat gele brevetkaartje compleet leeg is, vroeg stonden daar de checkpoint nog wel in.
Nam je nog wel de moeite om ergens een stempel te regelen ofzo, had altijd wel wat.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 16 mei 2023 14:51

ultra_ivo schreef: 16 mei 2023 07:00
FryskBloed schreef: 15 mei 2023 23:06
Inhaalgedrag van de Fransen viel mij positief op: wachten tot inhalen goed kan (of blijven hangen als ze toch gaan afslaan/stoppen) en dan inhalen met veel ruimte door simpelweg volledig op de andere baan te rijden; in Nederland krijg ik altijd het idee dat automobilisten bang zijn om over de middenstreep te gaan...
Dat heeft met de Franse wet te doen. Een automobilist die inhaalt zonder de verplichte veiligheidsafstand in acht te nemen wordt zwaar bestraft. In principe geldt dat als poging tot toebrenging van zwaar lichamelijk letsel (met onmiddelijke intrekking van het rijbewijs).
In Nederland bestaat zo'n verplichte veiligheidsafstand niet eens. Over fietsland gesproken....
Bijzonder dat in zuidelijker Frankrijk die wet niet geldt? Ik word regelmatig rakelings gepasseerd, ook nog nooit gehoord dat iemand een bekeuring heeft gekregen voor te dicht langs iemand rijden.
Geef mij dan Spanje maar.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5102
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 16 mei 2023 15:45

Wet geld ook in zuiden van Frankrijk hoor.
In de drome en ardeche zie ik er regelmatig bordjes voor hangen.

Het niet naleven/geen boetes tja...
Wisselt wel per regio of en hoe mensen zich eraan houden.
En zo'n regel zou in Nederland natuurlijk nooit werken, veel te druk op de wegen.

Plaats reactie