Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Advies geschikte (race-)fiets

Tijmenvdzee
Forum-lid

Tijmenvdzee 17 apr 2023 20:06

Hallo beste forumleden,

Hier komt waarschijnlijk een veel gestelde vraag… Ik zal mijn situatie voor u schetsen:
Ik ben 16 jaar oud en ik doe aan roeien. Dat roeien doe ik op serieus niveau met doorgaans 7 trainingen per week. Naast deze trainingen fiets ik ook veel, dit niet perse als training maar als forens naar school en roeivereniging. Gemiddeld fiets ik zo’n 30 km per dag en ik kom steevast rond de 180+km uit op Strava per week. Ik verbruik dagelijks altijd meer dan 1000kcal met sporten alleen (volgens mijn Garmin fenix 7, maar die is natuurlijk niet 100% accuraat)

Ik heb al een aantal fietsen gebruikt/verbruikt. Een opsomming volgt:
- Double Dutch Transport fiets (van pa, als ik geen eigen fiets heb) Deze is nogal zwaar en telt maar liefst(!) 3 versnellingen
- Tweedehands antieke Koga Miyata racefiets, tot ik de voorvork verbogen heb gekregen bij een dom fietsongelukje
- Tweedehands Gazelle Fuente Lite tourfiets, 8 maanden gebruikt maar nu toch ook kapot gefietst

Nu heb ik nog nooit een echte, degelijke nieuwe fiets gehad. Maar duidelijk is dat ik veel kilometers maak en hiervoor een goede fiets nodig heb. Deze fiets gebruik ik in verscheidene settings: van in de stad (Rotterdam) tot op fietssnelwegen in de weilanden (Zevenhuizen). Feit is ook dat zowel ik, als mijn ouders, niet heel erg veel verstand hebben van fietsen, maar wel begrijpen dat een goede fiets belangrijk is.

Dus, lang verhaal kort: ik zoek een goede, geschikte robuuste fiets (tourfiets, of racefiets+) om dagelijks intensief te gebruiken, maar die je het liefst dus ook kan gebruiken om 100km achter elkaar mee te fietsen.
Mijn budget ligt (grofweg) tussen de 1000-2000. Een fiets hierboven kan wellicht ook, doch wordt dit het liefst vermeden.

Alvast dank voor de reacties,
Tijmen

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 17 apr 2023 21:21

Tijmenvdzee schreef: 17 apr 2023 20:06 Dus, lang verhaal kort: ik zoek een goede, geschikte robuuste fiets (tourfiets, of racefiets+) om dagelijks intensief te gebruiken, maar die je het liefst dus ook kan gebruiken om 100km achter elkaar mee te fietsen.
Mijn budget ligt (grofweg) tussen de 1000-2000. Een fiets hierboven kan wellicht ook, doch wordt dit het liefst vermeden.
[....]
Naast deze trainingen fiets ik ook veel, dit niet perse als training maar als forens naar school en roeivereniging.
Fancy fiets om mee te trainen (voor het roeien) én werkpaard om 4 seizoenen dagelijks door de bagger en de pekel te trekken, in stallingen te proppen en (weliswaar met slot) op allerlei plekken bij nacht en ontij zonder toezicht te parkeren?
Nagenoeg onmogelijke combinatie. Ik zou voor 2 fietsen gaan:

-Goede racefiets (evt snelle gravelfiets met wegbandjes) om te trainen. Kan prima tweedehands zijn.*
-Stadsfiets/hybride met spatborden, licht en rekjes om van A naar B te fietsen. **

* Voor 700 euro heb je prima tweedehands racefietsen (de coronagekte op de tweedehandsmarkt is inmiddels voorbij)

- Tweedehands Gazelle Fuente Lite tourfiets, 8 maanden gebruikt maar nu toch ook kapot gefietst

** Valt die Fuente niet te fixen? Desnoods on a budget met lichtjes van de Action, 1 narrow-wide kettingblad van Ali erop, cassette van 20 euro en een ketting van 15 euro?
Laatst gewijzigd door scepticus op 17 apr 2023 22:36, 5 keer totaal gewijzigd.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

abdr
Forum-lid

abdr 17 apr 2023 21:23

Het lijkt mij dat het probleem eerder in het onderhoud van de fiets zit dan in de kwaliteit van de fiets. Eender welke fiets kan 10.000km per jaar aan maar je moet je slijtage in het oog houden en tijdig onderdelen vervangen, voornamelijk de ketting. Als je een betaalbare, al dan niet sportieve, fiets zoekt doe je niet veel verkeerd met eens naar de modellen van Decathlon te kijken (maar dan wel niet de laagste modellen). In de Decathlon kan je tevens een goedkope kettingslijtagemeter meegraaien.

Chefske
Forum-lid

Chefske 17 apr 2023 21:42

+1 voor scepticus, in Rotterdam wil je niet je mooie racefiets buiten moeten parkeren. Gebruik daar maar een oud beestje voor, dan is het nog te overzien als die een keer gejat wordt.
Bianchi Infinito - Ultegra 11s - FFWD F4R FCC/DT240
Surly CrossCheck - 105 11s - DT RR511/DT350

Tijmenvdzee
Forum-lid

Tijmenvdzee 17 apr 2023 21:44

-Goede racefiets (evt snelle gravelfiets met wegbandjes) om te trainen. Kan prima tweedehands zijn.
-Stadsfiets/hybride met spatborden, licht en rekjes om van A naar B te fietsen. Voor 700 euro heb je prima tweedehands racefietsen (de coronagekte op de tweedehandsmarkt is inmiddels voorbij)
aanraders voor deze fietsen? Zoals ik zei, weet ik echt weinig van wielrenfietsen. Mijn niveau is een beetje ter hoogte van dat van Tour de Tietema cycling team :’)

Kapot? Definieer 'kapot'.
Valt die Fuente niet te fixen? Desnoods on a budget met lichtjes van de Action, 1 narrow-wide kettingblad van Ali erop, cassette van 20 euro en een ketting van 15 euro?
De fiets heeft een nieuwe crank nodig, echter hebben de gaatjes een specifieke aansluiting (is mij verteld). Het is een sterretjesvorm, maar normaal hebben de gaten met een ster # aantal stekels, en die van mij heeft een afwijkend aantal. Deze is niet te vinden, na maanden zoeken. Pedaal aan 1 kant heeft het begeven, is provisorisch vervangen.
Derailleur is kapot gegaan, de ketting (überhaupt de hele schakel groep) is aan vervanging toe.

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 17 apr 2023 21:51

Tijmenvdzee schreef: 17 apr 2023 21:44 De fiets [Gazelle Fuente]heeft een nieuwe crank nodig, echter hebben de gaatjes een specifieke aansluiting (is mij verteld). Het is een sterretjesvorm, maar normaal hebben de gaten met een ster # aantal stekels, en die van mij heeft een afwijkend aantal. Deze is niet te vinden, na maanden zoeken. Pedaal aan 1 kant heeft het begeven, is provisorisch vervangen.
Derailleur is kapot gegaan, de ketting (überhaupt de hele schakel groep) is aan vervanging toe.
Post eens wat foto's, dan kunnen wij er hier wat zinnigs over zeggen 8-)

Tijmenvdzee
Forum-lid

Tijmenvdzee 17 apr 2023 21:56

scepticus schreef: 17 apr 2023 21:51
Tijmenvdzee schreef: 17 apr 2023 21:44 De fiets [Gazelle Fuente]heeft een nieuwe crank nodig, echter hebben de gaatjes een specifieke aansluiting (is mij verteld). Het is een sterretjesvorm, maar normaal hebben de gaten met een ster # aantal stekels, en die van mij heeft een afwijkend aantal. Deze is niet te vinden, na maanden zoeken. Pedaal aan 1 kant heeft het begeven, is provisorisch vervangen.
Post eens wat foto's, dan kunnen wij er hier wat zinnigs over zeggen 8-)

Haha, kan. Maar naar alle eerlijkheid: ik heb de fiets sinds juli, met zelf verdiend supermarkt geld betaald, en ben er een beetje klaar mee. Hij fietst prima, maar er is vaak wat mee. Dat is hoogstwaarschijnlijk aan mijn rijgedrag te wijten, maar de ene keer trap ik een pedaal kapot, de andere keer zijn de remmen kapot. Dan probeer ik te schakelen en trap ik de derailleur eraf, etc etc. Sowieso heeft hij eigenlijk nooit fantastisch geschakeld. Ik denk dat de kosten niet meer gaan opwegen tegen de baten en ik beter een nieuwe tweedehands fiets kan aanschaffen.

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 17 apr 2023 22:21

Tijmenvdzee schreef: 17 apr 2023 21:44 De fiets heeft een nieuwe crank nodig,
Waarom? Wat is er stuk? Trapas of kettingblad(en)?

echter hebben de gaatjes een specifieke aansluiting (is mij verteld). Het is een sterretjesvorm, maar normaal hebben de gaten met een ster # aantal stekels, en die van mij heeft een afwijkend aantal. Deze is niet te vinden, na maanden zoeken.
Octalink?

Pedaal aan 1 kant heeft het begeven, is provisorisch vervangen.
Hoezo provisorisch? Een pedaal vervang je, of niet.
Pedalen zijn bijna gratis trouwens.

Derailleur is kapot gegaan,
Hoe did you get that in front of each other? :o

de ketting is aan vervanging toe.
Ketting is een normaal slijtagedeel dat je op iedere fiets iedere zoveel km zult moeten vervangen.

Oké flauw, maar ik bedoelde maar te zeggen: kennis is macht.
Als je 10.000km per jaar fietst en alles moet láten doen loopt het hard in de papieren en is een fiets al snel economisch total loss.
Dan is een beetje tijd investeren om zelf eea te kunnen fixen per saldo een stuk lucratiever dan een supermarktbaantje van 6 euro per uur.

Voor e 400 heb je een prima tweedehands hybride ter vervanging van je Gazelle trouwens.

abdr
Forum-lid

abdr 17 apr 2023 23:58

Tijmenvdzee schreef: 17 apr 2023 21:56 ik heb de fiets sinds juli, met zelf verdiend supermarkt geld betaald, en ben er een beetje klaar mee.
Ik vind dat altijd een beetje raar, klaar zijn met een fiets omdat een paar onderdelen versleten zijn. Alsof de volgende fiets niet dezelfde onderdelen heeft. Let wel, er is niemand op dit forum die je geen nieuwere, snellere, blitsere fiets gunt maar als je die niet onderhoudt zit je binnen het jaar met dezelfde problemen.

Ik zou die Gazelle Fuente zelf oplappen, daar leer je nog het meeste van, en daarbij nog een leuke sportieve fiets kopen.

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 18 apr 2023 00:08

+1

En als we blijven rekenen met 6 euro per uur:

67 uur beunen bij de super = 400 euro voor nieuwe fiets die bij intensief gebruik binnen afzienbare tijd toch ook weer versleten kabels, cassette en ketting gaat hebben.

150 euro voor onderdelen en gereedschap = 25 uur beunen bij de super, houd je dus 42 uur over om zelf te (leren) sleutelen :winkthumb:

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 18 apr 2023 07:38

Oei, gaat iedereen nu een nieuwe fiets afraden?
Ik dacht dat het advies steeds N +1 was. :)

Maar ik begrijp het wel, TS is niet zo zuinig op zijn fiets en wil al na enkele maanden ee nieuwe, deze "nieuwe" zal er meer dan waarschijnlijk na enkele maanden ook niet meer als nieuw uitzien.

Aan TS,
Post wat foto's van wat er niet meer werkt aan je huidige fiets.
Dan krijg je hier veel gerichter advies en kan je nog belsuiten wat je wil doen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 18 apr 2023 07:47

N+1 voor een lekker showpaardje.

En zelfredzaamheid en en beetje liefde voor het forenswerkpaardje.

Plaats reactie