Ketting reinigen
Waarschijnlijk al 100x voorbij gekomen maar dan toch: zit zelf altijd een beetje te klooien met een borsteltje, doekje en nog steeds krijg ik m'n ketting niet echt schoon. Iemand bekend met deze apparaten en is het wat?
Of eventueel betere alternatieven?
Of eventueel betere alternatieven?
Ja en ja. Ik gebruik die van Parktool met borsteltjes aan alle kanten icm een warm Dreft sopje. Daarna goed spoelen, drogen en opnieuw smeren. Die andere martelwerktuigen op het plaatje gebruik ik niet, wel gewoon een oude afwasborstel om de cassette schoon te maken of anders even demonteren. Maar er zijn vast anderen hieronder die die bakjes verafschuwen en andere methodes aanhouden.
Laatst gewijzigd door Woefdram op 13 apr 2023 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik maak mn ketting vrij weinig schoon, soms een doekje met wasbenzine en voor een wat grondigere schoonmaak losmaken en in een sopje gooien.
Meest drastische manier (bij aanvang gebruikt of heel vies geworden) is in een pot wasbenzine laten weken.
Daarna vol squirten
Meest drastische manier (bij aanvang gebruikt of heel vies geworden) is in een pot wasbenzine laten weken.
Daarna vol squirten
Water, zeep, sop, een oude doek en een afwasborstel volstaan. Een ketting hoeft niet blinkend schoon te zijn. Dat betekent vaak dat hij helemaal ontvet is. Een ketting mag een beetje vettig zijn. Dat heet smering.
hun fietsen.
En het helpt een smeringsmiddel te nemen dat je ketting properder te houdt. Een droog kettingsmeer of was/wax gebasserd dus. De natte kettingsmeermiddelen trekken heel wat meer vuil aan (maar overleven dat heel wat vuil en regen). En ook de ketting goed properwrijven na smeren helpt ook erg.
En proper wrijven is best een fysieke arbeid.
Uiteindelijk is het ook maar een foefje; genoeg ontvetter en goed wrijven en je ketting ziet er proper uit. En na iedere rit kuisen houdt ze ook properder. Maar het is de smering in de ketting die vooral moet werken. En veel ontvetter is een risico voor de smering. Staar je daarom ook niet blind op die propere ketting. Het belangrijke zit in de ketting.
Je tooltje pakt in mijn ervaring voor het het vuil in de ketting aan en gooit ook de smering in de ketting weg. ik heb zo eentje maar gebruik ze niet meer. Goed properwrijven is voor het esthetische even goed.
En proper wrijven is best een fysieke arbeid.
Uiteindelijk is het ook maar een foefje; genoeg ontvetter en goed wrijven en je ketting ziet er proper uit. En na iedere rit kuisen houdt ze ook properder. Maar het is de smering in de ketting die vooral moet werken. En veel ontvetter is een risico voor de smering. Staar je daarom ook niet blind op die propere ketting. Het belangrijke zit in de ketting.
Je tooltje pakt in mijn ervaring voor het het vuil in de ketting aan en gooit ook de smering in de ketting weg. ik heb zo eentje maar gebruik ze niet meer. Goed properwrijven is voor het esthetische even goed.
Heb exact deze set. Bij mij brak het handvat direct af. Ik houd het bakje nu gewoon vast, gaat ook prima. Die borstels heb ik gelijk weggegooid. Heb je niks aan.
Ik ben een poetser, ik gebruik deze set regelmatig. Altijd wel ff na een regenrit of als ik de ketting hoor knarsen. Ik gebruik biologisch afbreekbare reiniger. Dat maakt prima schoon. Daarna blaas ik de ketting schoon met de compressor en smeer ik hem.
Kettingen vervang ik elke 3.000 kilometer. Vaak ruim voor de kettingslijtage die geadviseerd wordt. Mijn cassettes gaan daarom echt lang mee. Ik merk vooral dat het schakelen veel beter gaat als je de ketting regelmatig schoonmaakt. Er wordt altijd gezegd dat je een ketting niet te veel schoon moet maken vanwege de smering tussen de schakels (wordt hierboven ook benoemd). Maar mijn ervaring is toch anders. Regelmatig goed schoonmaken + goed smeren werkt voor mij top.
Ik ben een poetser, ik gebruik deze set regelmatig. Altijd wel ff na een regenrit of als ik de ketting hoor knarsen. Ik gebruik biologisch afbreekbare reiniger. Dat maakt prima schoon. Daarna blaas ik de ketting schoon met de compressor en smeer ik hem.
Kettingen vervang ik elke 3.000 kilometer. Vaak ruim voor de kettingslijtage die geadviseerd wordt. Mijn cassettes gaan daarom echt lang mee. Ik merk vooral dat het schakelen veel beter gaat als je de ketting regelmatig schoonmaakt. Er wordt altijd gezegd dat je een ketting niet te veel schoon moet maken vanwege de smering tussen de schakels (wordt hierboven ook benoemd). Maar mijn ervaring is toch anders. Regelmatig goed schoonmaken + goed smeren werkt voor mij top.
Ik pak ze wel weer in de afdaling 

-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14237
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Gewoon op wax overstappen. 1x goed ontvetten en dan nooit meer.
Ik heb een tijdje een kettingreiniger gebruikt (jaren geleden) tot dat het handvat afbrak. Opzich werkt het wel.
De laatste jaren gebruik ik een oude bidon waarvan ik de bovenkant heb afgesneden. Hierin doe ik ontvetter en met een schilderskwast (en eventueel tandenborstel) maak ik dat de ketting, cassette, kettingbladen en derailleurwieltjes schoon. Laat het dan even intrekken, afnemen met water en een doek, drogen en daarna opnieuw smeren (niet de cassette!). Voordeel van de oude bidon is dat deze mooi in de bidonhouder kan waardoor je je handen vrij hebt.
De laatste jaren gebruik ik een oude bidon waarvan ik de bovenkant heb afgesneden. Hierin doe ik ontvetter en met een schilderskwast (en eventueel tandenborstel) maak ik dat de ketting, cassette, kettingbladen en derailleurwieltjes schoon. Laat het dan even intrekken, afnemen met water en een doek, drogen en daarna opnieuw smeren (niet de cassette!). Voordeel van de oude bidon is dat deze mooi in de bidonhouder kan waardoor je je handen vrij hebt.
-
- Forum-lid
- Berichten: 155
- Lid geworden op: 17 sep 2021 09:19
- Locatie: groningen
Ik gebruik de uitvoering van Decathlon en Dasty/Ontvetter van de Action erin ketting harstikke schoon goed afspoelen drogen en weer smeren
Elke bocht is mooi, het is maar net hoe snel je hem neemt. 

Ik gebruikte ook met enige regelmaat die fietskettingreiniger van Park Tool, totdat ik de overstap maakte naar Squirt wax. Vanaf toen eerst nog enkel om een nieuwe ketting goed te ontvetten, maar inmiddels doe ik dat met een droge doek en wasbenzine. Als je net als ik alleen vertrekt als het droog is en slechts sporadisch tijdens een rit overvallen wordt door een kleine hoeveelheid regen, kan ik je de overstap naar wax kettingsmeer van harte aanbevelen
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 R7000 - DT RR511/DT350
Surly Cross Check - 105 R7000 - DT RR511/DT350
Biologisch afbreekbaar smeermiddel (Ballistol) en ketting inspuiten met Dasty zodra die erg vuil is. Even intrekken en met de Grunge brush schoonborstelen. Afspoelen met water. Afvegen met droge doek en gelijk smeren. Overtollig smeermiddel afvegen. Dag later is het water gedroogd en ketting uitstekend gesmeerd.
Ketting gaat 5000-6000km mee. Cassette gaat 12.000-14.000km mee. Vast wel mensen die meer km halen, voor mij voldoet dit.
Ketting gaat 5000-6000km mee. Cassette gaat 12.000-14.000km mee. Vast wel mensen die meer km halen, voor mij voldoet dit.
Dogma F