Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Dilemma

tjerk1121
Forum-lid
Berichten: 429
Lid geworden op: 15 okt 2010 15:45

tjerk1121 13 apr 2023 10:13

Het is een beetje vloeken in de kerk natuurlijk, maar ik merk dat ik geen zin meer heb om te fietsen.

Ik heb een aantal jaren heerlijk gefietst, maar sinds de afgelopen zomervakantie in Spanje heb ik mijn fiets niet meer aangeraakt. Nu was ik altijd al een een mooiweer wielertoerist maar ook als de zon schijnt en het een keer niet windkracht 5 is kan ik me er niet toe zetten om te gaan fietsen. Ik ga dan liever golfen.

Mijn fiets vind ik nog steeds heel mooi en ik heb er ook behoorlijk wat tijd (en geld ;) ) in gestoken om 'm helemaal naar mijn zin te maken. Maar ja, hij staat daar maar in de garage stof te vergaren dus soms denk ik er aan om 'm te verkopen.

Het probleem is alleen dat ik bang ben dat ik spijt krijg en toch weer een fiets wil maar met de prijzen van nu ben ik waarschijnlijk minimaal het dubbele kwijt van wat ik aan deze fiets heb uitgegeven en ik vrees dat de opbrengst van de fiets ook weer niet zo hoog is dat mijn 'schuldgevoel' daarmee afgekocht wordt.

Mijn fiets is een Genesis Equilibrium (staal) maat 60 uit 2014, zijdeglans blauw, door Wheel-Tec gebouwde DT swiss wielen met oranje Hope RS4 naven en een SRAM Force E-tap groep. Vooral voor wat betreft de groep ben ik bang dat een nieuwe fiets met deze groep schrikbarend duur zal zijn. Ik heb met Campagnolo Chorus, Shimano Ultegra en Dura Ace 9000 (dat schakelde overigens wel echt boterzacht) en nu dus SRAM Force E-tap en ik ben nog steeds elke keer blij. Ik ben sowieso wel een beetje een gadget freak, maar dit is zo gaaf.

Kortom: vaste lasten zijn er niet aan een fiets, de verkoopwaarde zal waarschijnlijk tegenvallen (mijn urenlange zoektochten naar onderdelen en 'elbow grease' zijn voor een koper niet van waarde) en iets soortgelijks terugkopen zal me waarschijnlijk een fortuin kosten en ergens heb ik ook wel weer zin om de fiets mee te nemen tijdens de zomervakantie naar Kroatië.

Aan de andere kant, ik zou wel weer een hoop leuke golf gadgets kunnen kopen...

Ik ben er waarschijnlijk wel uit......denk ik.....maar soms is het goed om één en ander even van je af te schrijven.

Zijn er meer mensen met een soortgelijk dilemma?

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5732
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 13 apr 2023 11:23

Als je hem in je hoofd al financieel afgeschreven hebt en hij staat niet in de weg, lekker laten staan.
Misschien wil je wel volgend jaar weer op de fiets.
Vwb de golfspulletjes, ik kan niet in jouw portemonnee kijken maar als ik de beschrijving van je fiets zo hoor kun je makkelijk je golfhobby financieren.
Daar heb je het "kleingeld" van de fietsverkoop niet voor nodig. (maar dit is een aanname volledig van mijn kant ;) )

pino
Forum-lid
Berichten: 3374
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 13 apr 2023 11:27

Je krijgt er nooit voor wat je vindt dat hij voor jou waard is (geweest). Alleen wegdoen als je iemand er heel blij mee kunt maken. Als je het kunt lijden en hij staat niet in de weg gewoon bewaren. Mogelijk krijg je over 10 jaar weer de geest. (alleen zul je dan waarschijnlijk andere verzetten willen).
Niet zijken maar reiden !

tjerk1121
Forum-lid
Berichten: 429
Lid geworden op: 15 okt 2010 15:45

tjerk1121 13 apr 2023 11:44

Theo V schreef: 13 apr 2023 11:23 Als je hem in je hoofd al financieel afgeschreven hebt en hij staat niet in de weg, lekker laten staan.
Misschien wil je wel volgend jaar weer op de fiets.
Vwb de golfspulletjes, ik kan niet in jouw portemonnee kijken maar als ik de beschrijving van je fiets zo hoor kun je makkelijk je golfhobby financieren.
Daar heb je het "kleingeld" van de fietsverkoop niet voor nodig. (maar dit is een aanname volledig van mijn kant ;) )
Ik heb vooral met de groepset heel veel geluk gehad, die heb ik in september 2020 bij Wiggle gekocht voor iets meer dan € 1.100 (voor de complete set, dus inclusief crank, velgremmen e.d.) Ik heb de set daarna nooit meer voor zo'n prijs gezien.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12634
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 13 apr 2023 13:00

Gewoon houden dat ding, als er weer een virus uitbreekt is dat vaak het enige wat nog kan.

En soms verandert je leven waardoor oude hobby,s nieuwe worden.
Prima toch! Doe vooral wat je leuk vind.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16203
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 13 apr 2023 14:01

Met Etap loop je misschien wel het risico dat je batterijen na een paar jaar ongebruikt te zijn kapot gaan en met een beetje pech zijn ze dan niet meer te krijgen.

Ik heb zelf een paar jaar terug hetzelfde gehad (Maar dan niet met golfen). Ik heb toen de hele moderne mikmak verkocht en een simpele gravelracer gekocht (die bestonden torn nog maar net).
Sindsdien fiets ik niet zo regelmatig meer, zeker niet in de winter. Echt conditie opbouwen doe ik een paar maanden per jaar en dan kom ik iedere berg wel op in de vakantie. (Vorig jaar Polen en Slowakije gedaan (reuzengebergte en Tatra). Dan is de fiets toch wel het ultieme vervoermiddel om de omgeving te leren kennen).

Op den duur heb ik het merendeel van de klassiekers verkocht en de Tommasini Tecno gekocht. Lekker cruisen met de bling-bling fiets in het zonnetje en een terrasje pakken. Mooier wordt het leven niet.
Nu heb ik een aantal fietsen bijgekocht, omdat ze goedkoop en leuk waren. Het staat mij niet in de weg en het vreet geen brood.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
borgmonster
Forum-lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29

Gebruikersavatar borgmonster 13 apr 2023 14:55

Ik herken het. Heb in 2021 een fiets gekocht, Canyon Ultimate CF SLX TDF, een limited edition van de Tour de France speelkaarten editie 2021 met SRAM Force, maar kreeg direct daarna zoveel nieuwe opdrachten dat ik totaal niet aan fietsen toekwam. Werkte dagelijks uit 2300 uur, vaak langer.

Vorig jaar, 2022, ging dat onverminderd door dus geen enkele kilometer gefietst…

Hopelijk gaat het dit jaar wél lukken. Het voornemen is er, nu de tijd nog. Maar die fiets gaat niet weg.
Laatst gewijzigd door borgmonster op 13 apr 2023 16:07, 1 keer totaal gewijzigd.
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2436
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 13 apr 2023 15:10

Ik heb ook eens dat gevoel gehad. Ik wou gewoon niet meer fietsen, was het spuugzat.
Zes maanden lang, heb ik dan wel andere dingen gedaan, voornamelijk fitnessen, kruipt veel minder tijd in dan fietsen (je bent al gauw een paar uurtjes weg).
Maar dan plotseling, was de "goesting" er terug om te fietsen en gelukkig had ik mijn fietsen nog niet verkocht (heb er wel aan gedacht om de racer en mtb te verkopen)
Dus ik zou zeggen, wacht nog maar even met het verkopen van je fiets, misschien komt het verlangen naar de fiets rapper terug dan je denkt.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2857
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 13 apr 2023 15:29

Ernie C. schreef: 13 apr 2023 14:01 Met Etap loop je misschien wel het risico dat je batterijen na een paar jaar ongebruikt te zijn kapot gaan en met een beetje pech zijn ze dan niet meer te krijgen.
Dit probleem zal voorlopig nog niet spelen. Alle etap/axs derrailleurs gebruiken dezelfde type accu, al vanaf het begin, MTB, gravel en weg groepen.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15946
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 13 apr 2023 17:38

Ik was het fietsen ook moe.
Alles verkocht, inclusief een heel deel splinternieuwe slijtagemateriaal en een halve kleerkast nieuwe fietskleding en accessoires.
Nadat de racefiets als laatste weg was kreeg ik al direct spijt en heb dan in diezelfde week een MTB gekocht omdat ik toch nog een beetje wilde bewegen.
Een half jaar later dan terug een racefiets gekocht omdat ik toch wel weer wat verder wou rijden.
Ondertussen terug een goed gevuld rek met reservemateriaal gekocht en ook de kledingkast is weer helemaal vol.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3120
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 14 apr 2023 19:08

De zin in fietsen is bij mij ook lager als voorheen, niet zo zeer het mentale maar oude blessures zorgen ervoor dat ik het rustiger aan moet doen, fiets nog wel maar zeker niet meer zoveel als voorheen.

Verkopen doe ik niks, brengt niks op en eerlijk gezegd geld niet nodig en het staat niet in de weg.
YFood !!!

Gebruikersavatar
borgmonster
Forum-lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29

Gebruikersavatar borgmonster 14 apr 2023 21:18

Inruilen of verkopen levert voor je gevoel altijd te weinig op. Helemaal als het een hobbyvoorwerp is. Je hebt er geld en zweet ingestopt, je kent het van voor tot achter.
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

Plaats reactie