Alles over vakanties op én met de fiets

Fietsvakantie door de Alpen

GBooster
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 jan 2022 20:39

GBooster 12 apr 2023 19:48

Hallo allemaal,

Ik ben met een fietsmaatje van plan om komende zomer (eind Juli) 1 tot 1.5 week met de auto door o.a. de Alpen heen te trekken en daar mooie routes te fietsen. Hiervoor ben ik nog op zoek naar een beetje inspiratie om de route wat beter vorm te geven.

Als "plan" (maar alles ligt nog open) hebben we tot dusver om als eerste richting de Mont Ventoux te rijden, en hier 2 dagen te verblijven.
Vervolgens willen we wat naar het Noorden trekken, om hier ook weer 2 (of misschien slechts 1) dag(en) te verblijven. Het ligt nog open of dit in Frankrijk is of dat we meteen richting Zwitserland trekken, aangezien we hier vanwege de prachtige (groene) omgeving een groot gedeelte van onze vakantie willen fietsen. Ook willen we hier de Furkapass in meenemen.
Vervolgens ligt het ook nog open of we eventueel naar Oostenrijk, Italië of zelfs een Liechtenstein trekken.

Behalve de Ventoux zelf hebben we geen bucketlist opgesteld met beroemde colls. We hechten meer waarde aan een groene omgeving met prachtige uitzichten (zoals Zwitserland) en eventueel iets rustigere gebieden waardoor het net wat fietsvriendelijker is.

Ik ben daarom nog op zoek naar wat inspiratie en qua locaties ligt het dus nog behoorlijk open: Welke gebieden en/of routes bevelen jullie, gebaseerd op bovenstaand verhaal aan?

marsman
Forum-lid
Berichten: 2370
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 12 apr 2023 19:58

Vanaf Ventoux naar het Noorden kom je de Vecors tegen. Er is op het forum een eigen draadje over vol inspiratie over dit gebied. Vanuit de Vecors zou je de regio rond het meer van Annecy kunnen doen. En dan rechtsaf Zwitserland in. Dan heb je met 1 tot 1,5 week echt wel meer dan genoeg te doen denk ik. Enjoy!
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

LethalP
Forum-lid
Berichten: 297
Lid geworden op: 20 aug 2013 09:34

LethalP 12 apr 2023 21:43

Mijn tip zou zijn om niet teveel verplaatsingen te doen. Vaak fiets je niet op een reisdag.
Ik zou voor deze periode kiezen voor 2 bestemmingen met veel opties.

chris80
Forum-lid
Berichten: 1164
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 12 apr 2023 22:01

Of je zou eerst kunnen fietsen en dan kunnen reizen op dezelfde dag. Eind juli kan het in de middag al flink warm zijn, je kan dan beter in de ochtend fietsen en dan evt in de middag reizen.

Of inderdaad naar een locatie gaan waar je meerdere mooie beklimmingen kan doen.

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1405
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 13 apr 2023 08:56

Kies voor een beperkt aantal verplaatsingen en een paar strategische plekken.
Bourg d’Oisans bijvoorbeeld. En Andermatt.
hun fietsen.

pino
Forum-lid
Berichten: 3374
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 13 apr 2023 09:49

BertL schreef: 13 apr 2023 08:56 Kies voor een beperkt aantal verplaatsingen en een paar strategische plekken.
Bourg d’Oisans bijvoorbeeld. En Andermatt.
En door de Alpen rijden gaat met een auto niet veel sneller dan op de fiets.
Niet zijken maar reiden !

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5683
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 15 apr 2023 09:58

tip; ik deed het je al voor: eerst 3 nachten mont-ventoux ( via malaucene en bedoin beklimmen) dan via sisteron naar pra loup en er 3 nachten logeren in pra loup ( met de bonnette 2.802 m hoog en de 3 cols route col d'ayolle, col des champs en col d'allos-rondje van 120kms) waar merckx zijn zwanezang begon in de tour van 75 en met de auto dan via de col du galibier ( kun je eventueel tijdens de reis naar annecy deze meepakken nog) naar annecy waar je de arpettaz- col de forclaz en de col de semnoz kunt beklimmen ( ook nog aravis en dergelijke zie: https://climbfinder.com/nl/regios/annecy ). Het zijn stuk voor stuk pareltjes en je doet eigenlijk weinig bijkomende kms met de auto op weg naar belgie).
Zo kom je aan een 8 a 9 nachten verblijf terwijl je toch geen hopeloos lange autotochten moet doen.
Ook de izoard ligt nog op de route pra loup -annecy indien je wil.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27544
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 15 apr 2023 13:22

Moeilijk adviseren, want er zijn zoveel mooie plekken, zeker als je niet per se voor de grote namen gaat.

Ik zou het echt last minute beslissen en af laten hangen van het weer. Het kan aan de ene kant van de Alpen prachtig zijn en aan de andere kant bagger. Bekende hotspots waar je zonder veel autokilometers veel cols kunt afstrepen

- Bourg d'Oisans (Alpe d'Huez, Galibier, Glandon, Croix de Fer en veel meer)
- Andermatt (of Meiringen) (Susten, Gotthard, Grimsel, Nufenen, Grosse Scheidegg)
- Briançon (o.a. Galibier, Izoard, Lautaret, Vars, Col d'Agnel, Granon)
- St. François de Maurienne (ligt letterlijk naast de snelweg). Oa. Lacets de Montvernier, Glandon, Madeleine, Telegraphe, Galibier
- Barcelonette (3 Cols, Bonette, Col de Vars. Agnel ook mogelijk als je bovenop de Vars parkeert).
- Bourg st. Maurice (o.a. Col de Iseran)
- Brides-les-Bains (o.a. Col de la Loze, Cormet de Roselend, Madeleine)
- Corvara/La Villa (voor de Dolomieten). Sella Ronda, Fedaia, Passo delle Erbe, Giau, enz enz.
- Nauders (o.a. Stelvio en Umbrail)
- Sion (Zwitserland) of Sierre (Col du Sanetch, Lac de Mory, enz.)
- Argelez-Gazost of Luz Sainte Sauveur voor de Pyreneeën (Tourmalet, Hautacam, enz.)
- Annecy (Forclaz, Arpettaz, en alle andere Decathlontenten )
- Tiefencastel (voor de cols van Zuid-Zwitserland) Albula, Julier, Splügenpas, Fluëla
- Bormio (nadeel, weinig rondjes mogelijk wel Stelvio, Mortirolo, Gavia)

Praloup zou ik alleen gaan zitten als je graag depressief wil worden. Dat dorp is het Flevoland van Frankrijk en zou beter met de grond gelijk gemaakt kunnen worden. Na La Mongie waarschijnlijk het lelijkste dorp van Frankrijk.
Laatst gewijzigd door havana op 16 apr 2023 18:20, 1 keer totaal gewijzigd.

pino
Forum-lid
Berichten: 3374
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 15 apr 2023 13:52

Bovenop een berg gaan zitten is alleen voor masochisten. Aan het eind van de dag nog een flinke klim is liefst te vermijden.
In het dal heb je hogere temperaturen, meer nering en mogelijk wat minder uitzicht.
Niet zijken maar reiden !

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5683
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 16 apr 2023 17:16

Pra loup is maar n klim van 5 kms en ligt niet zo hoog. Trouwens als je dr iedere dag n paar cols gaat rijden hoeveel tijd verblijf je er echt. Ik zeg ook niet dat je daar moet verblijven , je hebt ook jausiers bvb, maar je moet toch ergens een ijkpunt geven. Er werd gevraagd hoe je op n paar dagen toch n aantal ritten kunt maken van op verschillende locaties in n mooi decor. Wel ik heb de voornoemde reis zelf gemaakt en is schitterend. Met schitterende cols. In pra loup zelf in een all inhotel gelogeerd en dat viel best mee, locatie is misschien iets minder maar je kunt je in die 5 kms klim wel eens afvragen hoe n kampioen als merckx daar ooit minuten kon verliezen en de tour.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Thierry le Brun
Forum-lid
Berichten: 86
Lid geworden op: 15 mei 2021 22:42

Thierry le Brun 16 apr 2023 17:43

fiedoo schreef: 16 apr 2023 17:16maar je kunt je in die 5 kms klim wel eens afvragen hoe n kampioen als merckx daar ooit minuten kon verliezen en de tour.
Na 5-6 uur door de bergen heen toeren en dan tot slot 'maar' 5km bergop terug naar je hotel wordt die vraag vanzelf beantwoord

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5683
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 16 apr 2023 18:00

Thierry le Brun schreef: 16 apr 2023 17:43
fiedoo schreef: 16 apr 2023 17:16maar je kunt je in die 5 kms klim wel eens afvragen hoe n kampioen als merckx daar ooit minuten kon verliezen en de tour.
Na 5-6 uur door de bergen heen toeren en dan tot slot 'maar' 5km bergop terug naar je hotel wordt die vraag vanzelf beantwoord
In de meeste voorstellen op dit forum kan het nooit zwaar genoeg zijn en nu plots gaan moeilijk doen over 5 kms klimmen? Soit, niemand heeft gezegd dat het verplicht verblijven is in pra loup, er zijn daar mogelijkheden genoeg om elders in de buurt te verblijven.
Kom jij dan eens met degelijk voorstel.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Plaats reactie