Pagina 1 van 15

TPU binnenbanden: Welke, hoe en waarom?

Geplaatst: 06 apr 2023 08:44
door HarryuitHilversum
Ik stapte recent over naar TPU binnenbanden op mijn lichtste wielset. Dat bespaart veel gewicht op de plek waar het telt. En als je het zo bekijkt is de investering (50 euro) niet heel groot. Voor een lichtere wielset betaal je immers veel meer.
Verder zou de lekbestendigheid veel beter zijn dan die van normale butyl banden.

Dat laatste viel tot nu toe tegen. Ik monteerde probleemloos de TPU banden (merk Revoloop). De volgende ochtend bleek één van de banden al lek. Die heb ik meteen retour gestuurd. Bij de eerste rit reed ik ook meteen lek. Ik vond een gaatje en plakte deze met een zelfklevende plakker. De band blijft nu goed op druk.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Is de lekbestendigheid zo goed als wordt beweerd?
In hoeverre lukt het om TPU banden als reserve te gebruiken en onderweg te monteren?
Wat zijn de ervaringen met verschillende merken?

Re: TPU binnenbanden: Welke, hoe en waarom?

Geplaatst: 06 apr 2023 08:54
door leon1
Ik gebruik al een tijdje Tubolito's, zowel de normale road als de ultra-lichte road-s. Ik heb trouwens ook een Schwalbe Aerothan in gebruik.

Is de lekbestendigheid zo goed als wordt beweerd?.
kan ik niet beoordelen. Maar ik heb al voldoende Tubo's lekgereden. Als het medium maar scherp genoeg is gaat alles lek. Testen zeggen dat ze steviger zijn dan butyl. Dus daar ga ik ook maar van uit.

In hoeverre lukt het om TPU banden als reserve te gebruiken en onderweg te monteren?
Geen ervaring mee, ik sleep nog een butyl bandje mee al reserve. Ik pomp TPU bandjes nl. altijd iets op voordat ik ze monteer. En ik heb alleen een CO2 patroon bij mij. Dus daar wil ik mij niet aan branden onderweg.

Wat zijn de ervaringen met verschillende merken?
Zoals al eerder gezegd, ervaring met Tubolito's is prima. Garantie ook een keer gebruikt en dat was ook prima. Vanwege een lekkend ventiel. Gratis vervanging gekregen. Ze houden de lucht prima vast. Beter dan butyl heb ik het idee. Verschil tussen Tubolito en Schwalbe niet merkbaar.

Wat mijn ervaring wel is, is dat als een TPU binnenband lek gaat dat dit altijd een sluipend lek is, Zo ben ik al tweemaal rijdend thuisgekomen door even een patroon erin leeg te schieten en door te rijden. Dus daaruit blijkt wel dat het materiaal wel erg sterk is. Een lek opsporen is daarna wel altijd moeilijk omdat je deze binnenbanden niet echt flink mag oppompen als deze niet is gemonteerd. Plakken is trouwens prima mogelijk als je dan eindelijk het lek hebt gevonden.

Zo heb ik nog steeds een Tubo in gebruik (al meer dan twee jaar of zo) waarbij ik het lek niet kan vinden maar deze wel in 3 dagen leegloopt..... Dus er is wel een lek maar dit is zo klein dat het niet te vinden is in een bak met water. En zolang deze minimaal 2 dagen meegaat zonder bij te pompen blijft ie gewoon in gebruik.

Re: TPU binnenbanden: Welke, hoe en waarom?

Geplaatst: 06 apr 2023 08:59
door daniel1975
Waarom niet gewoon tubeless?

Re: TPU binnenbanden: Welke, hoe en waarom?

Geplaatst: 06 apr 2023 09:54
door HarryuitHilversum
daniel1975 schreef: 06 apr 2023 08:59 Waarom niet gewoon tubeless?
Mijn ervaring is dat tubeless bij race niet goed genoeg werkt. De sealant is onvoldoende staat om een gaatje te dichten bij hogere druk. Dan spuit de sealant er simpelweg allemaal uit en daar sta je dan..
Op de gravelaar en mtb rijd ik wel al jaren tubeless.

Re: TPU binnenbanden: Welke, hoe en waarom?

Geplaatst: 06 apr 2023 10:01
door raven14
Ik heb een tijdje Tubolito en Revoloop binnenbandjes gebruikt. Maar ik reed er gewoon veel te vaak lek mee, meer dan met de Conti Light butyl tubes.

Ondertussen bijna een jaar over op tubeless, wat een zegen.

Re: TPU binnenbanden: Welke, hoe en waarom?

Geplaatst: 06 apr 2023 10:18
door havana
TPU's zijn (naar mijn mening) helemaal niet bedoeld als daily driver. Meer bedoeld als thuiskomer. Als daily driver wordt het wel een héél dure hobby.

Ik heb zelf Tubulito's voor de wegfiets en de gravelracer, en een Schwalbe voor de MTB (omdat Tubolito niet leverbaar was). Recent ook de Ali-variant aangeschaft en die is ook prima (en kost stukken minder).

Hoe ze bevallen? In al die jaren maar één keer nodig gehad doordat ik een deuk in mijn velg reed. Werkte toen prima.... Ik rijd tubeless en bij grote lekken gebruik ik een plug. Toch wil ik wel een bandje bij me hebben "just in case".

Re: TPU binnenbanden: Welke, hoe en waarom?

Geplaatst: 06 apr 2023 10:25
door HarryuitHilversum
raven14 schreef: 06 apr 2023 10:01 Ik heb een tijdje Tubolito en Revoloop binnenbandjes gebruikt. Maar ik reed er gewoon veel te vaak lek mee, meer dan met de Conti Light butyl tubes.
Wat voor lekken waren het? (stootlek/snakebite of punctie/gaatje?)

Re: TPU binnenbanden: Welke, hoe en waarom?

Geplaatst: 06 apr 2023 10:33
door 1094
havana schreef: 06 apr 2023 10:18 TPU's zijn (naar mijn mening) helemaal niet bedoeld als daily driver. Meer bedoeld als thuiskomer. Als daily driver wordt het wel een héél dure hobby.

Ik heb zelf Tubulito's voor de wegfiets en de gravelracer, en een Schwalbe voor de MTB (omdat Tubolito niet leverbaar was). Recent ook de Ali-variant aangeschaft en die is ook prima (en kost stukken minder).

Hoe ze bevallen? In al die jaren maar één keer nodig gehad doordat ik een deuk in mijn velg reed. Werkte toen prima.... Ik rijd tubeless en bij grote lekken gebruik ik een plug. Toch wil ik wel een bandje bij me hebben "just in case".
Wat doe je dan met de band nadat je hem hebt gebruikt en thuis bent gekomen?

Re: TPU binnenbanden: Welke, hoe en waarom?

Geplaatst: 06 apr 2023 10:35
door raven14
Van beiden een beetje. Ook was de zone rond het ventiel erg kwetsbaar, net als het ventiel zelf.

Re: TPU binnenbanden: Welke, hoe en waarom?

Geplaatst: 06 apr 2023 10:45
door Ivo W
heb TPU's gehad, tubolito, vanwege t gewicht. Niet over te spreken. simpelweg te vaak lek. Ook aerothans geprobeerd, zijn niet beter. Tubeless heb ik dezelfde ervaring mee als Harry. Weeg 88kg en pomp 7 bar in een band. Dat is simpelweg te veel. In de gravelbike en MTB op lage druk werkt tubeless super! Voor de race gebruik ik nu weer latex bandjes. prima content mee.

Re: TPU binnenbanden: Welke, hoe en waarom?

Geplaatst: 06 apr 2023 10:49
door serbak
Na twee aflopers op een gevaarlijk moment (afdaling) met respectievelijk Aerothan als Revoloop weegt veiligheid voor mij veel zwaarder dan de gewichtsbesparing. Gewoon teveel lek ook met deze binnenbandjes zonder aanwijsbare oorzaak en met zowel nieuwe binnenbandjes als nieuwe buitenbanden gehad. Continental Supersonic Race Binnenband bevallen wel zeer goed, zijn ook zeer licht en compact maar butyl en tot nu toe nooit meer lek [afkloppen] :D En deze zijn ook nog goed betaalbaar.

Re: TPU binnenbanden: Welke, hoe en waarom?

Geplaatst: 06 apr 2023 12:59
door havana
1094 schreef: 06 apr 2023 10:33
havana schreef: 06 apr 2023 10:18 TPU's zijn (naar mijn mening) helemaal niet bedoeld als daily driver. Meer bedoeld als thuiskomer. Als daily driver wordt het wel een héél dure hobby.

Ik heb zelf Tubulito's voor de wegfiets en de gravelracer, en een Schwalbe voor de MTB (omdat Tubolito niet leverbaar was). Recent ook de Ali-variant aangeschaft en die is ook prima (en kost stukken minder).

Hoe ze bevallen? In al die jaren maar één keer nodig gehad doordat ik een deuk in mijn velg reed. Werkte toen prima.... Ik rijd tubeless en bij grote lekken gebruik ik een plug. Toch wil ik wel een bandje bij me hebben "just in case".
Wat doe je dan met de band nadat je hem hebt gebruikt en thuis bent gekomen?
In dat geval zal er een heel groot gat in de buitenband zitten. De kans dat ie beyond repair is, is 90%. Die gooi ik dus weg of (als ie nog wel te redden is) plak ik m met een speciale plakker. Daarna monteer ik de buitenband opnieuw tubeless en de binnenband rol ik weer op om een volgende keer te gebruiken.