Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Speling stuurpen.

RobOssewaarde
Forum-lid
Berichten: 91
Lid geworden op: 03 aug 2016 12:26

RobOssewaarde 01 apr 2023 19:24

Beste alle lezers.
Mijn vrouw haar fiets heeft een probleem met het stuur/voorvork/balhoofd of hoe het heet.
Als ik het wiel vast houd dan kan ik het stuur iets naar rechts en links bewegen. Op de foto heb ik aangegeven waar het beweegt. Op het filmpje kun je de beweging ook zien. Ik heb nog nooit hier een foto of filmpje gezet dus ik hoop dat het te zien is.
Weet iemand, ongetwijfeld daar ben ik van overtuigd, hoe ik dat kan oplossen?
Ik hoop van iemand te horen.
https://www.dropbox.com/s/hcyisbcvotxiu ... m.mp4?dl=0
https://www.dropbox.com/s/dz370es0zfv1u ... .jpeg?dl=0

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 01 apr 2023 20:12

Alle boutjes/moeren natrekken? Dit soort stuurpennen heeft veel draai/scharnierpunten. Na verloop van tijd ontstaat er speling; is niet te voorkomen. Kan ook geen kwaad. Wel vervelend.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 01 apr 2023 22:31

Als de speling idd enkel daar zit waar je toont met pijltje, zit het volgens mij toch enkel in de afstelling aan de voorvorkbuis en niet in de stuurpen (die idd met de vele afstelmogelijkheden ook veel kans heeft op speling).

@klimmer; ik kan het niet zien; is dat een gewone ahead type balhoofd en een voorvork met draad -waarbij ik gok dat je in dat soort fietsen beter thuis bent dan ik.

roos1
Forum-lid
Berichten: 636
Lid geworden op: 17 mei 2006 09:24

roos1 02 apr 2023 09:09

Ik vind je stuurpen ook niet netjes aansluiten aan de onderkant bij de rode pijl. Heb je ook geen speling op je balhoofd?
De fiets lijkt vrij nieuw. Maar deze verende voorvorken gaan in de loop van de tijd ook speling geven.
Ik heb een koga gehad met balhoofdvering die had het zelfde. En dat was omdat de vering versleten was.
Was ook niet te repareren.
Gr Roos

RobOssewaarde
Forum-lid
Berichten: 91
Lid geworden op: 03 aug 2016 12:26

RobOssewaarde 02 apr 2023 18:48

De fiets is nog maar 7 maanden oud maar tegenwoordig kunnen we niet meer zomaar even naar de fietsenwinkel. Die is nu over genomen door de Fietsvoordeelshop en als het geen spoed reparatie is kun je een afspraak maken voor over een week of 3-4 en dan ben je de hele dag je fiets kwijt.
Daarom dacht ik dat ik het zelf wellicht wel op zou kunnen lossen met wat tips.

@walter- en @roos1 de speling zit alleen bij de pijltjes.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 02 apr 2023 22:16

Ik schat dat het inderdaad een vork met schroefdraad is. Maar dan moet de stelmoer en borgmoer wel ergens verborgen zitten achter dat plastic (?). Als het toch AHead is dan is een kleine speling na enkele maanden normaal en op te heffen door even de boutjes van de stuurpen te lossen en de bout bovenop (die in de stermoer zit) een tikkie aan te draaien. Daarna de klemboutjes van de stuurpen zelf weer vastzetten: niet vergeten!
Rob kan dat zeker zelf oplossen.

RobOssewaarde
Forum-lid
Berichten: 91
Lid geworden op: 03 aug 2016 12:26

RobOssewaarde 02 apr 2023 22:34

Ik ga dat morgen proberen maar er zitten van boven geen 2 boutjes en een bout bovenop.
Wel een klem die je los kan maken en dan kan je je stuur verzetten en zie je in de stuurstang een grote inbus.
https://www.dropbox.com/s/5tgohh4be69fo ... .jpeg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/qlof9f9tnbxj5 ... .jpeg?dl=0

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 02 apr 2023 22:51

Die donkere "bout" onder die klep is dat wel een (inbus)bout? Dat zou de bout voor het stellen van het AHead systeem kunnen zijn, omdat die alleen een stelfunctie heeft.
en boutjes voor het klemmen van de stuurpen zitten (verborgen?) aan de zijkant. De voorvork (zonder schroefdraad) loopt dan door en de stuurpen klemt er omheen. DE essentie van het AHead systeem.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 03 apr 2023 08:25

roos1 schreef: 02 apr 2023 09:09 Ik vind je stuurpen ook niet netjes aansluiten aan de onderkant bij de rode pijl. Heb je ook geen speling op je balhoofd?
....
Het lijkt idd alsof er een te hoog lager in het frame zit waardoor de aansluiting van heel de stuurpenconstructie iets te hoog zit. Best bizar voor een nieuwe fiets. Technisch is dat geen probleem; maar hierdoor zal er heel wat vuil bij je balhoofdlagers komen. Los nog van het esthetisch probleem.

Maar het lijkt dus idd een probleem met afstellen balhoofd. Eventueel met het juist afstellen wordt die spleet nog wat dunner.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 03 apr 2023 08:31

Het lijkt dus idd eerder een ahead type balhoofd, wel met een zeer lange bout naar de schroef in de voorvork (kan dat wel? Bij race of MTB wordt dat veelal afgeraden).

Als je vertelt welke fiets het juist, krijg je vermoedelijk nog betere feedback.

Los daarvan; bij een nieuwe fiets zou altijd een soort klein onderhoud moeten horen na een enkele weken of maanden om even te kijken of alles nog vast zit. Ik zou dat toch even afroepen... ;-).

RobOssewaarde
Forum-lid
Berichten: 91
Lid geworden op: 03 aug 2016 12:26

RobOssewaarde 03 apr 2023 19:00

De zwarte stalen plaatjes eraf gehaald en daar zaten de 2 boutjes. Losgedraaid en toen langs boven de grote inbus iets vaster gedraaid. De speling is niet helemaal weg maar wel aanzienlijk minder.
Ik laat het er zo bij.
Iedereen bedankt.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 03 apr 2023 19:32

Goed gedaan ! Waarom maken ze het zo moeilijk??....
Dus toch AHead.

Plaats reactie