Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Semi compact met kleiner binnenblad

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4224
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 30 mar 2023 19:15

Eigenlijk vind ik het advies van @Lcsmet het beste. Op mijn JGuillem wegfiets heb ik sinds de winter ook een GRX crankset. De 48-31 variant. Ik heb dit vooral gedaan met het oog op klimvakanties icm “niet jonger” worden én wat lichamelijk ongemak.

48 als groot blad bevalt uitstekend. 31 voor het klimverzet is ook ideaal. Een 11-34 is icm met het 31-blad voor mij als zware/ slechte klimmer heel fijn. Een betere klimmer kan het 31 blad combineren met een mooi verlopende cassette. Win-win-win zou ik zeggen.

awinkel
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 29 mar 2023 12:25

awinkel 30 mar 2023 19:33

Ik ga voor een 50/34 combinatie. Voor die paar tientjes wil ik niet het risico lopen in de Alpen geïrriteerd op de fiets te zitten, omdat het niet lekker schakelt. :)
En ik lees hier en daar op internet dat er toch wel een redelijke kans is dat de ketting eraf kan vallen als je van het buitenblad naar het binnenblad schakelt.
Bedankt voor alle antwoorden!

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15953
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 30 mar 2023 20:29

Als je met de 36 niet boven geraakt bestaat er veel kans dat het met de 34 ook niet lukt.
I know myself like no one else
Nothing to defend

kopjethee
Forum-lid
Berichten: 563
Lid geworden op: 23 mar 2015 13:30

kopjethee 30 mar 2023 20:48

Welke cassette gebruik je?
Want dat zie ik nergens terug

awinkel
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 29 mar 2023 12:25

awinkel 31 mar 2023 10:43

De cassette is een 11-34, dus op zich prima.
Met de huidige setup ben ik afgelopen zomer zonder problemen bijvoorbeeld de Albulapass en Julierpass in Zwitserland opgereden met achter vaak nog 1 of 2 kransjes over.
Ik kom dus prima boven, maar na een uur of 4 fietsen zou ik het toch wel lekker vinden om nog iets meer terug te kunnen schakelen.
Ik ben niet iemand die continue op een pas blijf rijden, maar het ook leuk vind om een afslag richting een dorpje hogerop de berg te nemen.
De wegen worden dan vaak steiler en tijdens een langere tocht zou ik het dan wel prettig vinden om nog enige reserve te hebben als ik een 15% helling op moet.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3386
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 31 mar 2023 11:31

Ga dan inderdaad maar naar 50/34 over. Maar verwacht geen mirakels, je zal 5-6% lichter kunnen rijden, wat minder is dan een extra tandje hebben op je cassette achteraan.
Afbeelding

galileo2
Forum-lid
Berichten: 1067
Lid geworden op: 01 aug 2011 22:18
Locatie: Belgie

galileo2 31 mar 2023 13:29

Het verschil tussen 36V/34A en 34V/34A is heel klein.
De kosten van de switch staan niet in verhouding tot de winst qua inspanning

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15953
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 31 mar 2023 14:21

awinkel schreef: 31 mar 2023 10:43 De cassette is een 11-34, dus op zich prima.
............
Op een racefiets is een 34 kransje achteraan het kleinste wat je normaliter kan monteren.
Dat heb je dus al.
Met een 36 voor en een 34 achter moet je op de "normale cols" toch echt wel overal boven geraken.
Als dat niet meer lukt uitkijken om het met een MTB te doen.

Bedenk eens even, je kan zoveel "reserve" meenemen dat je op de duur geen kransjes meer hebt waar je normaal op zou rijden.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8346
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 31 mar 2023 15:00

Lcsmet schreef: 31 mar 2023 14:21
awinkel schreef: 31 mar 2023 10:43 De cassette is een 11-34, dus op zich prima.
............
Met een 36 voor en een 34 achter moet je op de "normale cols" toch echt wel overal boven geraken.
Als dat niet meer lukt uitkijken om het met een MTB te doen.
Volgens mij is "iets" veranderen stukken goedkoper dan een MTB aanschaffen. Ik denk toch echt dat ik, iets ouder, en niet meer "overal" boven kom, voor een gravelgroep zou opteren. Ik stel het nog even uit.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15953
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 31 mar 2023 15:53

Jans schreef: 31 mar 2023 15:00
Lcsmet schreef: 31 mar 2023 14:21
awinkel schreef: 31 mar 2023 10:43 De cassette is een 11-34, dus op zich prima.
............
Met een 36 voor en een 34 achter moet je op de "normale cols" toch echt wel overal boven geraken.
Als dat niet meer lukt uitkijken om het met een MTB te doen.
Volgens mij is "iets" veranderen stukken goedkoper dan een MTB aanschaffen. Ik denk toch echt dat ik, iets ouder, en niet meer "overal" boven kom, voor een gravelgroep zou opteren. Ik stel het nog even uit.
Het graveltrapstel heb ik ook al gesuggereerd maar TS houdt vast aan een trapstel dat "maar" 6% lichter trapt dan wat hij nu heeft.
En die 6% gaat nooit het verschil maken tussen blijven rijden en afstappen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

abdr
Forum-lid
Berichten: 559
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 31 mar 2023 17:52

Hij kan ook een ovalen blad van Absolute Black monteren, dan kan een 30T of 32T.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 03 apr 2023 09:18

50/34 is wat mij betreft voor wielertoeristen een stuk logischer dan 52/36. En als hij de die grotere bladen hier verslijt, kost het helemaal niks want het zijn slijtagedelen. Baat het niet dan schaadt het niet.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie