Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Gravelbike onder €5000

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4223
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 28 mar 2023 19:19

Ik zou een giant revolt, met mooie afmontage ook even op je lijstje zetten. Voldoet denk ik ook aan alle eisen

1094
Forum-lid
Berichten: 1654
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 28 mar 2023 19:27

Ernie C. schreef: 28 mar 2023 17:35 Maar 5000€ is natuurlijk wel een belachelijk bedrag voor die doeleinden. Dan kun je beter een beachracer en een gravelbike kopen. Dan ben je altijd sneller en minder geld kwijt aan dure onderdelen bij onderhoud.
Gezien de leaseconstructie zal dat wrs niet mogen.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5102
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 28 mar 2023 19:30

walter- schreef: 28 mar 2023 17:38 Verschil is dat modder niet invreet op je onderdelen of je smering van je onderdelen te niet doet. Modder is maar wat water en zand dat de gemiddelde smering wel de baas kan. Zout werkt bijna als een ontvetter dat relatief indringt in alles wat beweegt.
Dus ja; rijd in modder maar blijf weg van zout water...
Dan vervang je die onderdelen toch ?
En dan heb je het over bottombracket, ketting etc neem ik aan.
Ketting slijt ook rap als je door modder rijd.

Door pekelzooi op de weg rijden spat vaak meer rotzooi op alles dan dat je over een goed hard strand rijd.

DrvC
Forum-lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:14

DrvC 28 mar 2023 19:55

Ik fiets hooguit twee keer per jaar op het strand en die twee keer zou ik niet willen missen! Gewoon goed poetsen naderhand.

Ik ben vooral blij met mijn “goedkope” afmontage op de gravel.
Ik ben niet het type dat na elk ritje z’n fiets afspoelt en ik moet dus iets vaker wat vervangen.
Gelukkig kan ik voor €60 een nieuwe Sram cassette kopen, daar waar mijn sram AXS race cassette meteen €160 kost.

Door het zand en modder slijt alles net wat sneller…

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 28 mar 2023 21:32

DDX schreef: 28 mar 2023 19:30 ...

Dan vervang je die onderdelen toch ?
En dan heb je het over bottombracket, ketting etc neem ik aan.
Ketting slijt ook rap als je door modder rijd.

Door pekelzooi op de weg rijden spat vaak meer rotzooi op alles dan dat je over een goed hard strand rijd.
ik denk ook aan je wiellagers, derailleurwieltjes, lagers in pedalen, lager rond voorvork; zout is gewoon een knoeiboel; In mijn ervaring is zout op straat ook niet ideaal, maar de schade die ik al gezien heb aan fietsen op het strand (zo een beetje op het harde zand langs de waterlijn en wel eens door plassen) was toch wonderbaarlijk. Zaken die ik nooit zag op een fiets die heel de winter gebruikt is... (zie het lijstje...)

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 28 mar 2023 21:33

DrvC schreef: 28 mar 2023 19:55 Ik fiets hooguit twee keer per jaar op het strand en die twee keer zou ik niet willen missen! Gewoon goed poetsen naderhand.

...
Gelukkig kan ik voor €60 een nieuwe Sram cassette kopen, daar waar mijn sram AXS race cassette meteen €160 kost.

Een cassette die kan wat zou best aan; een opp roestvlekje is geen ramp. Je body daarentegen ;-)

Neil
Forum-lid
Berichten: 84
Lid geworden op: 31 mar 2022 16:08

Neil 28 mar 2023 22:45

Ik ga even preken voor eigen parochie. Ga voor de Scott Addict Gravel. Heb ik ook. Gravel racer, twee sets wielen en je hoeft geen andere fiets meer.
Gaat als de brandweer, kan zeker 45mm in (50 moet ook nog wel passen) en ziet er goed uit. Zal dit weekend eens wat plaatjes posten.
Scott Addict Gravel 2022
Colnago CX Zero 2016
Colnago Super 1991
Peugeot P10S 1985
Cube AMS 110 2011

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 29 mar 2023 07:59

Als je hier kijkt zie je dat er meer dan voldoende keuze is voor het beschikbare budget. Is een willekeurig voorbeeld en ik schat in dat je op heel veel plekken geholpen kunt worden.

Zelf fiets ik op een Cervelo Aspero en dat is echt mijn 'doitall' bike geworden. Ik heb er twee wielsets bij voor het specifiek doelgebruik. De bandbreedte waar je naar op zoek bent past schat ik in alleen bij 650B wielen. Maar zowel op de weg als op gravel kan met Rival AXS uitstekend uit de voeten, ook met hogere snelheden.

Ik heb wel heel bewust voor deze fiets gekozen omdat ik een snelle gravelfiets wilde en niet een die op comfort is gericht. Bevestigingsmogelijkheden voor tassen vind ik ook niet relevant.

Ergo, nog iets meer nadenken over het gewenste gebruik en shoppen maar.

Gebruikersavatar
tornadotom
Forum-lid
Berichten: 782
Lid geworden op: 11 nov 2007 16:39

Gebruikersavatar tornadotom 29 mar 2023 11:56

asmeets schreef: 29 mar 2023 07:59 Als je hier kijkt zie je dat er meer dan voldoende keuze is voor het beschikbare budget. Is een willekeurig voorbeeld en ik schat in dat je op heel veel plekken geholpen kunt worden.

Zelf fiets ik op een Cervelo Aspero en dat is echt mijn 'doitall' bike geworden. Ik heb er twee wielsets bij voor het specifiek doelgebruik. De bandbreedte waar je naar op zoek bent past schat ik in alleen bij 650B wielen. Maar zowel op de weg als op gravel kan met Rival AXS uitstekend uit de voeten, ook met hogere snelheden.

Ik heb wel heel bewust voor deze fiets gekozen omdat ik een snelle gravelfiets wilde en niet een die op comfort is gericht. Bevestigingsmogelijkheden voor tassen vind ik ook niet relevant.

Ergo, nog iets meer nadenken over het gewenste gebruik en shoppen maar.
Op deze site hebben ze wel leuke bikes ja! Al blijf ik steken bij de 3T en J.Guillem. Kun je zomaar ongestraft 650b in een 700c fiets uitwisselen?

Gewenste gebruik is denk ik toch meer:
-Gravel/ off road
-Onverhard klimmen in Oostenrijk
-Een enkele keer met lichte bepakking richting een hotel
-1 of 2x per jaar over een droog hard strand
Vertrouwen is goed, controle is beter.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5102
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 29 mar 2023 13:12

tornadotom schreef: 29 mar 2023 11:56 Op deze site hebben ze wel leuke bikes ja! Al blijf ik steken bij de 3T en J.Guillem. Kun je zomaar ongestraft 650b in een 700c fiets uitwisselen?
Niet in elke fiets past 650b.
Als in het past vast wel maar je kan dan geen bredere banden monteren.

Voorbeeld mijn factor ls, 40mm 700c gaat prima (zou zelfs nog wat breder kunnen)
Maar 650b wielset die ik heb staan met volgens mij 2inch banden past niet.

Terwijl op mijn vorige velobuild gravelframe 700c net aan 38mm paste, maar dezelfde 650b wielen/banden pasten wel goed.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5102
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 29 mar 2023 13:18

walter- schreef: 28 mar 2023 21:32 ik denk ook aan je wiellagers, derailleurwieltjes, lagers in pedalen, lager rond voorvork; zout is gewoon een knoeiboel; In mijn ervaring is zout op straat ook niet ideaal, maar de schade die ik al gezien heb aan fietsen op het strand (zo een beetje op het harde zand langs de waterlijn en wel eens door plassen) was toch wonderbaarlijk. Zaken die ik nooit zag op een fiets die heel de winter gebruikt is... (zie het lijstje...)
Tja het zal wat meer onderhoud vragen.
Maar mijn ervaring met mijn strandfiets is dat het allemaal best meevalt.
Gewoon na afloop even langs de wasbox.

Maar derraileurwieltjes gaan al 10k mee, niet allemaal strand maar hoop km's wel.
Lagers wielen ook.
Ketting wel paar keer vervangen, maar dat gaat op m'n gravelbike die (bijna) geen strand ziet een stuk rapper.
Ook remblokken gaan op de gravelbike stuk rappe, net op mijn factor ls al na 1500km moeten vervangen weer....

k33z
Forum-lid
Berichten: 345
Lid geworden op: 17 sep 2008 12:26

k33z 29 mar 2023 13:25

tornadotom schreef: 29 mar 2023 11:56
asmeets schreef: 29 mar 2023 07:59 Als je hier kijkt zie je dat er meer dan voldoende keuze is voor het beschikbare budget. Is een willekeurig voorbeeld en ik schat in dat je op heel veel plekken geholpen kunt worden.

Zelf fiets ik op een Cervelo Aspero en dat is echt mijn 'doitall' bike geworden. Ik heb er twee wielsets bij voor het specifiek doelgebruik. De bandbreedte waar je naar op zoek bent past schat ik in alleen bij 650B wielen. Maar zowel op de weg als op gravel kan met Rival AXS uitstekend uit de voeten, ook met hogere snelheden.

Ik heb wel heel bewust voor deze fiets gekozen omdat ik een snelle gravelfiets wilde en niet een die op comfort is gericht. Bevestigingsmogelijkheden voor tassen vind ik ook niet relevant.

Ergo, nog iets meer nadenken over het gewenste gebruik en shoppen maar.
Op deze site hebben ze wel leuke bikes ja! Al blijf ik steken bij de 3T en J.Guillem. Kun je zomaar ongestraft 650b in een 700c fiets uitwisselen?

Gewenste gebruik is denk ik toch meer:
-Gravel/ off road
-Onverhard klimmen in Oostenrijk
-Een enkele keer met lichte bepakking richting een hotel
-1 of 2x per jaar over een droog hard strand
Anderen hebben dit ook al gemeld, maar in het rijtje van wensen steekt het 1/2x per jaar strand er echt tussenuit.

Voor alle andere wensen zou je zeggen koop een sportieve gravelbike zoals bijvoorbeeld een Ridley Kanzo Fast (heb ik zelf, erg tevreden mee), een Cervelo Aspero, 3T Racemax, etc. Ik zou zelf hiervoor kiezen en dan accepteren dat deze minder geschikt is voor die 1/2x per jaar strand. Het kan prima, maar het zal niet zo rap gaan als een dedicated strandfiets of gravelbike met meer ryre clearance voor die 1/2x per jaar.

Kies je prioriteit en kies wat moois uit.

Plaats reactie