Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Gravelbike onder €5000

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5102
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 29 mar 2023 13:34

Enne spordadisch op strand kan prima op elke gravelbike.
Afgelopen zondag ook met mijn factor even stukje op strand van Texel gefietst.
Erop en eraf fietsen was geen doen, maar langs de waterkant ging prima.

Alleen echt leuk is het pas als je echt strandbanden hebt en ook gewoon erop en eraf kan fietsen. (en niet wegzakt als het opeens drijfzand is)

Gebruikersavatar
tornadotom
Forum-lid
Berichten: 782
Lid geworden op: 11 nov 2007 16:39

Gebruikersavatar tornadotom 29 mar 2023 16:30

Neil schreef: 28 mar 2023 22:45 Ik ga even preken voor eigen parochie. Ga voor de Scott Addict Gravel. Heb ik ook. Gravel racer, twee sets wielen en je hoeft geen andere fiets meer.
Gaat als de brandweer, kan zeker 45mm in (50 moet ook nog wel passen) en ziet er goed uit. Zal dit weekend eens wat plaatjes posten.
Foto's zijn altijd welkom!
Vertrouwen is goed, controle is beter.

velopierre
Forum-lid
Berichten: 174
Lid geworden op: 03 jun 2017 11:58
Locatie: Midden Nederland

velopierre 29 mar 2023 17:18

Ik heb een aluminium Trek Checkpoint bevalt ook prima.

galileo2
Forum-lid
Berichten: 1067
Lid geworden op: 01 aug 2011 22:18
Locatie: Belgie

galileo2 29 mar 2023 18:58

Als ik 5000€ mocht besteden , komen 2 minimale vereisten naar voor
- Carbon frame
- electronisch schakelen

Gebruikersavatar
tornadotom
Forum-lid
Berichten: 782
Lid geworden op: 11 nov 2007 16:39

Gebruikersavatar tornadotom 30 mar 2023 08:49

galileo2 schreef: 29 mar 2023 18:58 Als ik 5000€ mocht besteden , komen 2 minimale vereisten naar voor
- Carbon frame
- electronisch schakelen
Je hebt een punt, al is titanium ook mooi voor een gravelbike uiteraard (hoog hipster gehalte wel). Elektronisch schakelen is nog een opgave binnen dat budget, de instap op de weg is sneller elektronisch!
Vertrouwen is goed, controle is beter.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15947
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 30 mar 2023 11:51

tornadotom schreef: 30 mar 2023 08:49
galileo2 schreef: 29 mar 2023 18:58 Als ik 5000€ mocht besteden , komen 2 minimale vereisten naar voor
- Carbon frame
- electronisch schakelen
Je hebt een punt, al is titanium ook mooi voor een gravelbike uiteraard (hoog hipster gehalte wel). Elektronisch schakelen is nog een opgave binnen dat budget, de instap op de weg is sneller elektronisch!
5000 Euro is toch al geen "instap" meer.
Voor 5000 Euro moet je altijd electronisch kunnen schakelen en met wat moeite moet zelfs carbon wielen kunnen.
Mogelijk dat dit bij lease iets moeilijker is omdat je onderhandelingspositie dan slechter is, omdat de fm ook nog eens een stuk van zijn marge moet afgeven aan de leasemaatschappij.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
tornadotom
Forum-lid
Berichten: 782
Lid geworden op: 11 nov 2007 16:39

Gebruikersavatar tornadotom 30 mar 2023 13:26

Lcsmet schreef: 30 mar 2023 11:51
5000 Euro is toch al geen "instap" meer.
Voor 5000 Euro moet je altijd electronisch kunnen schakelen en met wat moeite moet zelfs carbon wielen kunnen.
Mogelijk dat dit bij lease iets moeilijker is omdat je onderhandelingspositie dan slechter is, omdat de fm ook nog eens een stuk van zijn marge moet afgeven aan de leasemaatschappij.
[/quote]

Onderhandelingsruimte is er nauwelijks inderdaad. Ik kom bij veel merken toch uit op Shimano met kabels of Campa Ekar. Wellicht omdat ik de verhoudingen bij Sram echt te klein vind. 36 tanden vooraan en 10 achteraan is vergelijkbaar met 48 vooraan en 14 achteraan. Dat is niet een verhouding waar je volgas mee over de weg kunt. Of bekijk ik het volledig verkeerd en heb ik onterecht een aversie tegen Sram met een klein voorblad?
Vertrouwen is goed, controle is beter.

k33z
Forum-lid
Berichten: 345
Lid geworden op: 17 sep 2008 12:26

k33z 30 mar 2023 14:19

Kan je bij Salden kopen? Die had in december in ieder geval hele goede prijzen voor bijvoorbeeld een Ridley Kanzo Fast. Maar vele andere Gravelbikes ook, met veelal veel voorraad.

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 30 mar 2023 14:52

tornadotom schreef: 30 mar 2023 13:26
Ik kom bij veel merken toch uit op Shimano met kabels of Campa Ekar. Wellicht omdat ik de verhoudingen bij Sram echt te klein vind. 36 tanden vooraan en 10 achteraan is vergelijkbaar met 48 vooraan en 14 achteraan. Dat is niet een verhouding waar je volgas mee over de weg kunt. Of bekijk ik het volledig verkeerd en heb ik onterecht een aversie tegen Sram met een klein voorblad?
Mogelijk begrijp ik je verkeerd, maar waarom pin je je zo vast aan die 14?
Je hebt het meermaals over de 14? Waarom?

Meeste gravel hebben nu eenmaal ofwel een sub compact, met 46/30 of 48/31 in dubbel of een enkel blad rond de 36-42 met een mogelijkheid wel een groter te steken.

Als ik je eerdere post lees dat je een 52/14 als minimum wenst, begrijp ik niet goed waarom je dan bij gravelbikes uitkomt.

Kijk dan naar een endurance waar wat breder rubber op kan en houd t bij een road group.
Overigens;
50/14 komt bijna overeen met 36/10. Niet de 48/14 die je aangeeft.

Gebruikersavatar
tornadotom
Forum-lid
Berichten: 782
Lid geworden op: 11 nov 2007 16:39

Gebruikersavatar tornadotom 30 mar 2023 15:43

t2300 schreef: 30 mar 2023 14:52
tornadotom schreef: 30 mar 2023 13:26
Ik kom bij veel merken toch uit op Shimano met kabels of Campa Ekar. Wellicht omdat ik de verhoudingen bij Sram echt te klein vind. 36 tanden vooraan en 10 achteraan is vergelijkbaar met 48 vooraan en 14 achteraan. Dat is niet een verhouding waar je volgas mee over de weg kunt. Of bekijk ik het volledig verkeerd en heb ik onterecht een aversie tegen Sram met een klein voorblad?
Mogelijk begrijp ik je verkeerd, maar waarom pin je je zo vast aan die 14?
Je hebt het meermaals over de 14? Waarom?

Meeste gravel hebben nu eenmaal ofwel een sub compact, met 46/30 of 48/31 in dubbel of een enkel blad rond de 36-42 met een mogelijkheid wel een groter te steken.

Als ik je eerdere post lees dat je een 52/14 als minimum wenst, begrijp ik niet goed waarom je dan bij gravelbikes uitkomt.

Kijk dan naar een endurance waar wat breder rubber op kan en houd t bij een road group.
Overigens;
50/14 komt bijna overeen met 36/10. Niet de 48/14 die je aangeeft.
Ik heb (getracht) een verzet uit te rekenen waarbij je enigzins fatsoenlijk 37 of 40 km/h kunt rijden zonder een cadans van 120 te hebben. Ik krijg sterk de indruk dat mijn opzet niet geslaagd is. ;-)

Ik heb een roadbike, wil een gravel/ vuil weer fiets. Vandaar dat ik een volwassen verzet erop wil kunnen trappen. Shimano 2x11 of Campagnolo 1x13 hebben dit.

Ik heb ook geen idee op welke verzetten een gravelrit gereden wordt.
Vertrouwen is goed, controle is beter.

LethalP
Forum-lid
Berichten: 297
Lid geworden op: 20 aug 2013 09:34

LethalP 30 mar 2023 15:54

tornadotom schreef: 30 mar 2023 15:43
t2300 schreef: 30 mar 2023 14:52
tornadotom schreef: 30 mar 2023 13:26
...
...
Ik heb (getracht) een verzet uit te rekenen waarbij je enigzins fatsoenlijk 37 of 40 km/h kunt rijden zonder een cadans van 120 te hebben. Ik krijg sterk de indruk dat mijn opzet niet geslaagd is. ;-)

Ik heb een roadbike, wil een gravel/ vuil weer fiets. Vandaar dat ik een volwassen verzet erop wil kunnen trappen. Shimano 2x11 of Campagnolo 1x13 hebben dit.

Ik heb ook geen idee op welke verzetten een gravelrit gereden wordt.
Dit was op een GRX groep met 48/31 kettingbladen en 11/28 cassette.
Daarmee kun je dus prima uit de voeten voor de snelle wegritjes.
De cadans was maar 90 gemiddeld, in een volle sprint zul je met een 48 te kort komen maar met een 2x11 en een cassette met een 11 kun je prima uit te voeten.

Als je een enkel voorblad wil en zulke snelheden wil halen zonder koffiemolentje zul je aan classified moeten denken, maar dan haal je zeker de € 5.000 prijsklasse niet ;)

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 30 mar 2023 16:12

tornadotom schreef: 30 mar 2023 15:43 ...
Ik heb (getracht) een verzet uit te rekenen waarbij je enigzins fatsoenlijk 37 of 40 km/h kunt rijden zonder een cadans van 120 te hebben. Ik krijg sterk de indruk dat mijn opzet niet geslaagd is. ;-)

...
Op wiel 28inch, 45mm banden, 10t cassette en 36t vooraan rijdt je met 90 cadans ongeveer 45 per uur.
...zegt http://www.ritzelrechner.de/ (de impact van de hogere banden is best relevant).
Of ook; een 18 jarige rijdt wedstrijden met die versnellingen op een koersfiets aan 40+km/u.
Zelf vind ik dat snel genoeg...

Maar ik ben wel verbaasd dat het voorblad een vast gegeven zou zijn bij Sram; 38t of 40t bestaat zeker ook.

Walter

Plaats reactie