Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 540/840

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2138
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 02 mei 2023 12:30

derxx schreef: 02 mei 2023 12:26

De enige reden die ik kan bedenken voor het verschil tussen de Fenix en de Edge is als je Data recording frequency op "Smart" hebt staan ipv 1s. Die "Smart" wil dus niet zeggen dat ie vaker dan 1s registreert, maar eerder minder vaak, waardoor je data eigenlijk onbetrouwbaar wordt.
Op de 530 staat de route beschrijving bij kaart bovenin het scherm. Als je op een andere pagina dan de kaart bent, dan kun je (is een setting) een popup krijgen met de route beschrijving.
Ik heb nu zelf een 530, maar neig naar een 1040 vanwege het grote scherm, en ik vind het persoonlijk fijner om de touch interface te hebben ipv de knoppen.
Dank voor de bevestiging van de routebeschrijving. Groter scherm dan de 830 is voor mij overkill, mijn ogen zijn nog goed genoeg om de route te volgen op het kleinere scherm van de Fenix. Groter scherm is duurder maakt het toestel zwaarder. Allemaal geen hele grote stappen, maar toch geen prettige bijkomstigheid als het scherm al niet groter hoeft te zijn.
Dogma F

derxx
Forum-lid
Berichten: 726
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 02 mei 2023 12:32

Trouwens: wat ik gemerkt heb is als ik de route maak via Garmin Connect ipv in Strava of ergens anders, het herberekenen wel gewoon goed gaat, en ook gewoon op een relatief logische manier terug op de route komt, zonder dat je continu moet omdraaien.
Nu is het route maken op Garmin Connect wel een stuk minder prettig als op Strava of Judise.nl, maar ik vind het gemak van het herberekenen ook wel heel fijn. Zeker als er wegen afgesloten zijn in een voor mij onbekend gebied. Op de 530 is het in/uitzoomen op de kaart best wel een gedoe tijdens het fietsen, en als ik daar niet mee hoef te dealen is dat een behoorlijk voordeel
Afbeelding

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2138
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 02 mei 2023 14:01

derxx schreef: 02 mei 2023 12:32 Trouwens: wat ik gemerkt heb is als ik de route maak via Garmin Connect ipv in Strava of ergens anders, het herberekenen wel gewoon goed gaat, en ook gewoon op een relatief logische manier terug op de route komt, zonder dat je continu moet omdraaien.
Nu is het route maken op Garmin Connect wel een stuk minder prettig als op Strava of Judise.nl, maar ik vind het gemak van het herberekenen ook wel heel fijn.
Kunt je route in je favoriete software blijven maken. Zodra de route klaar is, maak je er een gpx bestand van.
In Garmin Connect importeren en zodra de tocht erin staat, zet je de schuif "SCHAKEL MELDINGEN IN
Hierdoor worden meldingen voor volgende afslagen op uw draagbare toestel ingeschakeld." om.
Schermafbeelding 2023-05-02 135854.png
Dogma F

Stancke
Forum-lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 30 okt 2014 20:38

Stancke 02 mei 2023 15:29

derxx schreef: 02 mei 2023 12:32 Trouwens: wat ik gemerkt heb is als ik de route maak via Garmin Connect ipv in Strava of ergens anders, het herberekenen wel gewoon goed gaat, en ook gewoon op een relatief logische manier terug op de route komt, zonder dat je continu moet omdraaien.
Nu is het route maken op Garmin Connect wel een stuk minder prettig als op Strava of Judise.nl, maar ik vind het gemak van het herberekenen ook wel heel fijn. Zeker als er wegen afgesloten zijn in een voor mij onbekend gebied. Op de 530 is het in/uitzoomen op de kaart best wel een gedoe tijdens het fietsen, en als ik daar niet mee hoef te dealen is dat een behoorlijk voordeel
Dus je kan perfect je ritten maken in Strava, deze worden toch automatisch geupload in je Garmin Connect om dan door te sturen naar je Edge? Eigenlijk dus geen probleem om niet in Strava te werken.
MY23 ORBEA Orca M31e LTD - road
MY23 ORBEA Terra M31e TEAM 1x - gravel

derxx
Forum-lid
Berichten: 726
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 02 mei 2023 17:35

Stancke schreef: 02 mei 2023 15:29
derxx schreef: 02 mei 2023 12:32 Trouwens: wat ik gemerkt heb is als ik de route maak via Garmin Connect ipv in Strava of ergens anders, het herberekenen wel gewoon goed gaat, en ook gewoon op een relatief logische manier terug op de route komt, zonder dat je continu moet omdraaien.
Nu is het route maken op Garmin Connect wel een stuk minder prettig als op Strava of Judise.nl, maar ik vind het gemak van het herberekenen ook wel heel fijn. Zeker als er wegen afgesloten zijn in een voor mij onbekend gebied. Op de 530 is het in/uitzoomen op de kaart best wel een gedoe tijdens het fietsen, en als ik daar niet mee hoef te dealen is dat een behoorlijk voordeel
Dus je kan perfect je ritten maken in Strava, deze worden toch automatisch geupload in je Garmin Connect om dan door te sturen naar je Edge? Eigenlijk dus geen probleem om niet in Strava te werken.
Zoals ik dus al zei: dat werkt, maar als je dan van je route afwijkt gaat het de soep in, en gaat het herberekenen mis. Hij zal je dan altijd blijven terugsturen naar het punt waar je de route verlaten hebt, ipv logisch doornavigeren. Als er bv een weg afgesloten is in een voor mij onbekend gebied, dan heb ik er niks aan als hij me terugstuurt naar waar ik vandaan kom.
Als ik de route via Garmin Connect maak, dan gaat dit dus gewoon perfect.
Afbeelding

Stancke
Forum-lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 30 okt 2014 20:38

Stancke 02 mei 2023 17:38

derxx schreef: 02 mei 2023 17:35
Stancke schreef: 02 mei 2023 15:29
derxx schreef: 02 mei 2023 12:32 Trouwens: wat ik gemerkt heb is als ik de route maak via Garmin Connect ipv in Strava of ergens anders, het herberekenen wel gewoon goed gaat, en ook gewoon op een relatief logische manier terug op de route komt, zonder dat je continu moet omdraaien.
Nu is het route maken op Garmin Connect wel een stuk minder prettig als op Strava of Judise.nl, maar ik vind het gemak van het herberekenen ook wel heel fijn. Zeker als er wegen afgesloten zijn in een voor mij onbekend gebied. Op de 530 is het in/uitzoomen op de kaart best wel een gedoe tijdens het fietsen, en als ik daar niet mee hoef te dealen is dat een behoorlijk voordeel
Dus je kan perfect je ritten maken in Strava, deze worden toch automatisch geupload in je Garmin Connect om dan door te sturen naar je Edge? Eigenlijk dus geen probleem om niet in Strava te werken.
Zoals ik dus al zei: dat werkt, maar als je dan van je route afwijkt gaat het de soep in, en gaat het herberekenen mis. Hij zal je dan altijd blijven terugsturen naar het punt waar je de route verlaten hebt, ipv logisch doornavigeren. Als er bv een weg afgesloten is in een voor mij onbekend gebied, dan heb ik er niks aan als hij me terugstuurt naar waar ik vandaan kom.
Als ik de route via Garmin Connect maak, dan gaat dit dus gewoon perfect.
Dat is iets anders, inderdaad. Nog niet getest want ik vind die routes in Garmin Connect maar ondermaats...
MY23 ORBEA Orca M31e LTD - road
MY23 ORBEA Terra M31e TEAM 1x - gravel

richard84
Forum-lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 27 mar 2009 13:01

richard84 04 mei 2023 11:20

0475 schreef: 01 mei 2023 21:33 Ramon: koop dat ding nou maar gewoon, die 840 dan. Of 1040 als je presbyoop aan het worden bent. Nooit begrepen dat je met zo'n klein schermpje op de fiets wilt liggen emmeren. Als dat zo'n geweldige oplossing was voor op de fiets dan zag je dat veel meer. Toch? Je ziet toch ook geen hardlopers met een Edge rennen? :-)
Heb ik jarenlang gedaan, met een edge 800-820 en 830. Door de connect IQ apps liet ie ook hardloop pace zien en er is een garmin triathlon polsbandje met een quarter mount. Werkte prima.

Heb nu uiteindelijk toch maar een epix 2 gekocht maar dat is omdat de edge geen golfbanen doet.

Trouwens een edge met een fenix/epix is een super combinatie. Bijkomend voordeeltje: hartslag via de epix, geen hrm meer nodig. Nooit meer een stukje gemiste route omdat je vergeten bent te herstarten na een pauze of zo. Goeie nav op de edge en goeie monitoring/trainingsfuncties/andere activiteiten op de epix/fenix.

Gebruikersavatar
Soepkop
Forum-lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 22 okt 2016 21:33

Gebruikersavatar Soepkop 04 mei 2023 13:00

Trouwens een edge met een fenix/epix is een super combinatie. Bijkomend voordeeltje: hartslag via de epix, geen hrm meer nodig. Nooit meer een stukje gemiste route omdat je vergeten bent te herstarten na een pauze of zo. Goeie nav op de edge en goeie monitoring/trainingsfuncties/andere activiteiten op de epix/fenix.
Als ik vragen mag: gebruik je dan zowel de Epix als de Edge om de rit vast te leggen? Want mijn ervaring is dat als ik de rit opsla in de Wahoo en deze via Strava uploadt in Garmin Connect, Garmin de rit niet meeneemt in het bepalen van bijvoorbeeld de trainingsstatus. Dat kan te maken hebben met het feit dat het non-Garmin is. Dat is de reden dat ik de Wahoo nu gebruik voor de statistieken tijdens het fietsen, maar de Fenix voor het registreren van de rit. Wellicht dat dit issue zich niet voordoet wanneer de rit wordt opgeslagen met een Edge? Ik zou dat graag willen weten, omdat ik qua keuze voor mijn nieuwe fietscomputer nog opensta voor zowel Garmin als Wahoo.

Alvast bedankt voor je reactie!
Cube Cross Race Pro 2021
Argon18 Krypton 2018

https://www.strava.com/athletes/2602414?hl=nl-NL

richard84
Forum-lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 27 mar 2009 13:01

richard84 04 mei 2023 15:02

Soepkop schreef: 04 mei 2023 13:00
Trouwens een edge met een fenix/epix is een super combinatie. Bijkomend voordeeltje: hartslag via de epix, geen hrm meer nodig. Nooit meer een stukje gemiste route omdat je vergeten bent te herstarten na een pauze of zo. Goeie nav op de edge en goeie monitoring/trainingsfuncties/andere activiteiten op de epix/fenix.
Als ik vragen mag: gebruik je dan zowel de Epix als de Edge om de rit vast te leggen? Want mijn ervaring is dat als ik de rit opsla in de Wahoo en deze via Strava uploadt in Garmin Connect, Garmin de rit niet meeneemt in het bepalen van bijvoorbeeld de trainingsstatus. Dat kan te maken hebben met het feit dat het non-Garmin is. Dat is de reden dat ik de Wahoo nu gebruik voor de statistieken tijdens het fietsen, maar de Fenix voor het registreren van de rit. Wellicht dat dit issue zich niet voordoet wanneer de rit wordt opgeslagen met een Edge? Ik zou dat graag willen weten, omdat ik qua keuze voor mijn nieuwe fietscomputer nog opensta voor zowel Garmin als Wahoo.

Alvast bedankt voor je reactie!
Had eerst een hammerhead en moest inderdaad dubbel opnemen, anders neemt garmin connect hem niet mee. Voor strava hield ik dan meestal de hammerhead versie, tenzij daarmee iets mis was gegaan.

Nu met 2 garmins neem ik nog steeds dubbel op. Je kunt in garmin connect aangeven, per activiteitsoort, welke van de 2 je dominante apparaat moet zijn. Je edge activiteit wordt dan ook naar je epix gesynced (want ja, het staat gewoon in connect). En als er dan toch iets misgaat kun je altijd nog wisselen.


Het is mij nooit gelukt om een Hammerhead activiteit in Connect te krijgen, dus als je dat wil omdat je niet altijd je horloge mee hebt op de fiets, dan zul je denk ik toch voor een edge moeten kiezen.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5103
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 04 mei 2023 15:23

Ik zet altijd route recalculation uit, omdat ik zelf wel beslis hoe ik weer op route kom als ik er bewust (of verplicht) van afwijk.
Op de 840 heb ik 'Course Recalculation' en 'Route Recalculation', wat is precies verschil tussen een course en route ?
course recalculation kan je niet eens helemaal uitzetten :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding[

Google helpt niet echt veel verder, die geeft aan dat garmin beide termen door elkaar gebruikt voor hetzelfde.

Gebruikersavatar
Kluus
Forum-lid
Berichten: 480
Lid geworden op: 08 aug 2015 14:07

Gebruikersavatar Kluus 04 mei 2023 18:06

DDX schreef: 04 mei 2023 15:23 Ik zet altijd route recalculation uit, omdat ik zelf wel beslis hoe ik weer op route kom als ik er bewust (of verplicht) van afwijk.
Op de 840 heb ik 'Course Recalculation' en 'Route Recalculation', wat is precies verschil tussen een course en route ?
course recalculation kan je niet eens helemaal uitzetten :

...

Google helpt niet echt veel verder, die geeft aan dat garmin beide termen door elkaar gebruikt voor hetzelfde.
Ik heb hier ook op zitten zoeken. Route recalculation is wanneer je echt navigeert met het device naar een bepaald adres of punt. Course recalculation is wanneer je afwijkt van een ingeladen "route" (of in garmin taal dus "Course" ;)). Het verschil zal zijn dat hij bij route recalculation echt een geheel nieuwe route gaat maken en course zal je terug leiden naar je rondje en deze verder intact laten.

Als je Course Recalculation op "Auto Pause" zet doet hij waarschijnlijk wat jij verwacht van uitzetten, namelijk de begeleiding pauzeren tot je weer op een bepaald punt van je "course" komt.

Zie: https://support.garmin.com/en-US/?faq=C ... hJCuGnnNcA

jmdebruin
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 mei 2010 15:19

jmdebruin 07 mei 2023 20:40

Ik heb de Garmin Edge 840 Solar net in bezit, als opvolger van de 830.
De installatie ging erg soepel, vrijwel alle instellingen en sensoren werden automatisch op deze ingelezen. Alles werkt dus direct.

Hij is fors sneller dan de 830 en de knoppen icm het touchscreen scherm zijn fijn. Het is een duur ding, maar nu verkoop je een 830 nog best gunstig. Ik had een scherpe deal op de 840, dus per saldo kost het mij weinig. En eerlijk is eerlijk: het is gewoon tof om het nieuwste ding te hebben ;-)

Maar goed, toch een vraag:
Bij de 830 had ik Komoot en Strava waarvan ik routes en segmenten kon uploaden. Fijn, want in beide systemen heb ik diverse routes staan. Strava is nu alleen helemaal niet terug te vinden. Ik kan mijn bewaarde routes ook niet inlezen. Heeft iemand dé tip hoe ik dat instel op de 840? Ik heb al een poos zitten pielen en kom er niet uit....

Plaats reactie