Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 540/840

tomtom
Forum-lid
Berichten: 1138
Lid geworden op: 29 apr 2006 23:13
Locatie: Arnhem

tomtom 08 mei 2023 16:44

k33z schreef: 08 mei 2023 16:34 Even checken of ik dit goed begrijp. Ben na lange tijd (na Wahoo en Hammerhead) weer eens bij Garmin terecht gekomen (1040).

Garmin importeert de routes die ik altijd in Strava maak direct naar Garmin Connect en naar de head-unit. Dit is top, maar...

Klopt het dat wanneer ik een route in Strava weg haal dat hij wel in Garmin Connect blijft staan en in de head-unit? Het lijkt zelfs zo te zijn dat wanneer ik een route in Strava weg haal en daarna in Garmin Connect, dat hij nog steeds op de head-unit staat.

Dit komt dus neer op de route op 3 plekken verwijderen, in plaats van in mijn master (Strava).
Klopt, volgens mij was dat altijd al zo (in elk geval bij mijn 830). Iemand al opgevallen dat de workoutpage (fors) is veranderd maar eigenlijk niets beter is geworden...... :? ?
Canyon Aeroad
Canyon Grail

pino
Forum-lid
Berichten: 3367
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 08 mei 2023 16:57

Ik heb op mijn 1030 ook een zooi routes die maar terug blijven komen, hoewel ik ze meende overal verwijderd te hebben. Ouderwets met de verkenner op de SDkaart gaan klooien?
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8519
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 08 mei 2023 22:14

havana schreef: 08 mei 2023 10:24 Inmiddels heb ik de Edge ook alweer een paar weken in gebruik. Enkele observaties

- het apparaat start heel snel op, wat fijn is
- touch en buttons is super, het is net wat je zelf fijn vindt
- na Mallorca 312 (312 km, 12h33 onderweg) had ik nog iets van 60% accu over :D
- de UI vind ik nog steeds niet geweldig. Instellingen zitten op te veel plekken, ben soms nog steeds aan het zoeken wat nou waar zit
- Di2 integratie is top
- Climbpro met route werkt top
- Climbpro zonder route werkt ook goed, ziet er wel iets anders uit
- uploaden naar Strava gaat soms heel traag. Snap niet goed waarom.
- GC app vind ik echt een drama qua looks, echt zo onduidelijk
- heleboel opties die je nooit nodig zal hebben
Wat bedoel je met DI2 integratie t.o.v de 830/1030?
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15935
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 08 mei 2023 22:21

Ik denk niet zozeer ten opzichte van de 830/1030.
Als ik het goed heb had Havana voor de 840 geen Garmin.
Er zijn ook heel wat IQ apps voor Di2 beschikbaar voor Garmin.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27534
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 09 mei 2023 08:22

Dat is juist, ik vergelijk 'm met Wahoo. Maar ook met andere merken. Zo heeft Garmin de mogelijkheid verzet in 50x11 formaat weer te geven, is er het gear adjustment menu en kun je de schakelmodus wijzigen via de head unit (semi-synchro, synchro, enz.).

tomtom
Forum-lid
Berichten: 1138
Lid geworden op: 29 apr 2006 23:13
Locatie: Arnhem

tomtom 09 mei 2023 08:35

havana schreef: 09 mei 2023 08:22 Dat is juist, ik vergelijk 'm met Wahoo. Maar ook met andere merken. Zo heeft Garmin de mogelijkheid verzet in 50x11 formaat weer te geven, is er het gear adjustment menu en kun je de schakelmodus wijzigen via de head unit (semi-synchro, synchro, enz.).
Vind ik zelf ook erg fijn/handig (en gebruik het erg veel/vaak)! Nooit begrepen waarom Wahoo dit niet verder heeft ontwikkeld (en SRAM niet eens knoppen op de shifters heeft)! Qua IQ apps zou ik niet weten wat die nog moeten bijdragen….staat er iets in de store dat het beter doet dan de default opties die Garmin biedt? Ik kan ze in elk geval niet vinden……
Canyon Aeroad
Canyon Grail

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8519
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 09 mei 2023 08:50

havana schreef: 09 mei 2023 08:22 Dat is juist, ik vergelijk 'm met Wahoo. Maar ook met andere merken. Zo heeft Garmin de mogelijkheid verzet in 50x11 formaat weer te geven, is er het gear adjustment menu en kun je de schakelmodus wijzigen via de head unit (semi-synchro, synchro, enz.).
Ik dacht dat je ook met de 830 had gereden en een test had gedaan,vandaar mijn opmerking.
Maar idd dit hebben ze goed voor elkaar.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
Kluus
Forum-lid
Berichten: 479
Lid geworden op: 08 aug 2015 14:07

Gebruikersavatar Kluus 10 mei 2023 15:45

tomtom schreef: 09 mei 2023 08:35
havana schreef: 09 mei 2023 08:22 Dat is juist, ik vergelijk 'm met Wahoo. Maar ook met andere merken. Zo heeft Garmin de mogelijkheid verzet in 50x11 formaat weer te geven, is er het gear adjustment menu en kun je de schakelmodus wijzigen via de head unit (semi-synchro, synchro, enz.).
Vind ik zelf ook erg fijn/handig (en gebruik het erg veel/vaak)! Nooit begrepen waarom Wahoo dit niet verder heeft ontwikkeld (en SRAM niet eens knoppen op de shifters heeft)! Qua IQ apps zou ik niet weten wat die nog moeten bijdragen….staat er iets in de store dat het beter doet dan de default opties die Garmin biedt? Ik kan ze in elk geval niet vinden……
Wat fijne IQ apps (al ben ik momenteel even aan het testen of een aantal problemen die ik in de beta versie heb niet veroorzaakt worden door (een van) deze apps):

Nog meer Di2 integratie:
eGEAR+
Behalve dat het wel een fijn dataveld is is de echte kracht dat de schakelacties worden bij gehouden en ook opgeslagen bij de rit, waarna deze achteraf via Garmin Connect zijn in te zien.

Map view:
MapDashboard
Zodat je wat meer datavelden kan instellen bij de kaart weergave.

Verder vind ik wat veldjes die in kleur (per zone bijvoorbeeld) vermogen weergeven zelf wel prettig. De app die ik hiervoor op de 830 gebruikte is helaas niet beschikbaar op de 840 en wordt ook niet meer ontwikkeld, gelukkig zijn er meerdere opties voor, maar daar ben ik nog mee aan het experimenteren. (Bijvoorbeeld: BRM Power)

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5098
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 11 mei 2023 19:44

Ik krijg op de 840 na iedere rit melding new max hr. (bij rit samenvatting)
Alleen is dat dan helemaal geen nieuwe max hr en die hr die daar genoemd staat (vanavond bijvoorbeeld 180) heb ik helemaal niet gehaald tijdens de rit...
Meer mensen last van ?

Nog even wat batterij ervaringen, zaterdagochtend met volle batterij begonnen.
Vanavond nog 15% over (volgens garmin zou ik daar nog 4 uur mee kunnen halen)
26,5 uur rijtijd. (garmin heeft nog wat langer aangestaan)
2,5 uur solar gewonnen, maar dat was eigenlijk alleen tijdens de 2 ritjes die ik in het weekend gedaan heb.
totaal kms 750km.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5098
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 15 mei 2023 14:21

Afgelopen weekend een brm600 (600km) rit gereden maar ervaring icm de 840 nog niet helemaal positief.
Route inladen kan je niet meer vooraf de berkening laten doen om te zorgen dat hele route cached is, bij de 830 deed ik dit altijd om te zorgen dat de garmin niet hoeft te rekenen.
Gekke is dat ik de route ook achteraf niet cached zag, maar kan zijn dat dit aan gpx lag. (aangeleverd door randonneurs.nl en ingeladen in garmin connect)
In het begin zelf foutje gemaakt denk ik, want na 40km fietsen zag ik dat de batterij al op 80% stond, zag dat helderheid op volle sterkte stond ipv auto stand.
Denk dat ik tijdens swipen helderheid heb aangepast.
Daarna leek het wat minder rap te gaan, dus ik hou het op gebruikersfout. (maar dan nog gaat het wel heel rap, kan ook zijn dat het toch het berekenen is van lange course)
Wisselen van schermen ging best traag.
Trager dan ik met 830 was, maar 840 met kortere (230km) route dag ervoor ging wel rap.
Tijdens wisselen duurde inladen van climbpro pagina en map pagina paar secondes, niet instant zoals in gewend ben soms sloeg hij de climbpro pagina zelfs even over.
Ook dit kan dus weer met gpx te maken hebben natuurlijk.
En coursepoints die op garmin connect netjes te zien waren en ook op kaart pagina te zien waren met icoontje, waren op coursepoint pagina niet te zien met afstanden.

Tijdens de rit ook even de navigatie gebruikt (om ergens halvewege de rit bij hotel te komen) dit ging best soepel.
Alleen om vanuit hotel weer op route te komen had ik op kaart punt op course geselecteerd (die nogsteeds ingeladen was) en aangegeven navigeer hier maar heen.
Dat ging soepel tot ik op de course kwam en mijn navitatie nog even 500meter tegen de course in wou rijden.
Ik besloot dus goede kant op te rijden, maar de navigatie was het hier niet mee eens.
Herberekenen staat uit dus hij ging iig niet zeuren dat ik om moest keren oid maar ik kreeg ook geen aanwijzingen van de ingeladen course. (en er stonden geen pijltjes op de course)
In scherm klikken gaf alleen op 'pauze navigation' maar die hele optie deed niets. (omdat die al op pauze stond omdat ik off course was?)
Dus maar even stukje verderop de route geklikt (op map) en daar navigatie heen gestuurd, waarna dit netjes eindigde en ik verder kon met de course.

Verder zag ik de off course meldingen als ik per ongeluk fout ging wel heel erg kort in beeld staan, zo kort (1 seconde) dat het amper opviel en je dus niet doorhad dat je verkeerd zat.
Na afloop wilde ik even snel naar station, maar hele category ground transportation mist op de 840 (had de 830) wel, dus dat werd kiezen all transport en deel van stationsnaam intikken, kost dus wat meer tijd en even snel ergens kijken waar het dichtstbijzijnde station is wordt ook lastig.

Verder was rit niet heel zonnig dus op 31 elapsed time (21 uur fietstijd) had ik maar 1,5 uur gewonnen met solar.
En hotel voor zekerheid de garmin maar opgeladen, want ging erg krap worden als ik de batterijstatus toen zag.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27534
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 15 mei 2023 15:10

Die traagheid herken ik van Mallorca 312.

Maar ik dacht dat het aan EatMyRide lag, maar het kan dus ook liggen aan een grote GPX.

Wisselen tussen pagina's duurde soms wel 2 seconden. Soms werd er zelfs eentje overgeslagen.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5098
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 15 mei 2023 15:20

Eatmyride heb ik niet (helemaal geen connectiq apps) dus dat is het niet.

Ook tijdens wisselen van pagina ook paar keer gehad dat op map kaart opeens de 2 datavelden niet weergegeven werden.
Even naar andere pagina en terug en het stond er weer.
En muziekje als je een klim hebt afgerond mag van mij ook wel uit. (zie op garmin forum ook al aantal mensen daarom vragen)

Plaats reactie