Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Inkoop groepsets

Gebruikersavatar
synapse
Forum-lid
Berichten: 1095
Lid geworden op: 09 sep 2005 11:51

Gebruikersavatar synapse 29 mar 2023 12:12

Klopt!
Al meermalen meegemaakt dat door een realistisch ondernemingsplan op te stellen een financiële ramp (voor de klant) is voorkomen.
Courir c'est mourir un peu

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5064
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 29 mar 2023 12:41


Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2439
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 29 mar 2023 12:43

Een voorbeeld: bij Bike Discount, betaal je momenteel slechts 21,99€ voor een SLX 12sp ketting.
Dat is echt mega goedkoop. In de winkel om de hoek betaal je makkelijk 35€ voor zo een ketting.

Maruss
Forum-lid
Berichten: 807
Lid geworden op: 18 mei 2013 21:31

Maruss 29 mar 2023 12:56

JoeyvEde92 schreef: 29 mar 2023 08:45 Inkoopprijzen zijn ook gerelateerd aan waar je het inkoopt en in welke hoeveelheid. Een bulk groepsets rechtstreeks inkopen bij Shimano is vele malen voordeliger dan 5 groepsets inkopen bij een verdeler van SRAM...
Mijn ervaring van alweer jaren geleden is dat als je SRAM wilde inkopen je dat het beste kon doen bij de importeur en Shimano ergens bij een shop in de UK (voor Brexit). Toen was SRAM moeilijker aan te komen en Shimano was overal. Dus mogelijk is het nu beter voor beide merken ergens bij een shop in Duitsland te kopen.

Ik heb ook nog wel met een regionale accountmanager van Shimano gesproken over, voor mijn gevoel, bulk inkopen, maar al snel werd duidelijk dat pas als je 100+ groepsets in 1 keer wilde gaan kopen dan werd je een beetje serieus genomen en er afgeweken kon worden van de standaard inkoopprijzen.

Dan kan je beter per build gaan kijken waar je een groepset het goedkoopst online kan vinden, of als er een keer een aanbieding is een aantal in 1 keer aanschaffen. Scheelt heel veel werkkapitaal, is niet of nauwelijks duurder, en soms goedkoper.

Wel handig is om een account aan te vragen bij de merken/importeurs. Dan kan je steeds vergelijken en je afweging maken waar je in gaat kopen.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15953
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 29 mar 2023 13:12

TS heeft verder weinig tijd denk ik.
Ik vind het een beetje vreemd om hier, als mogelijk startende fm, te vragen welke marge een andere fm heeft op de verkoop van een groepset.
Ben je dan niet even geïnteresseerd in de marge op wielen, banden, complete fietsen, fietstassen, zadels, enzovoort.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2857
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 29 mar 2023 14:22

NuitKor schreef: 29 mar 2023 11:25 Voor je zoiets begint zou ik een goed ondernemersplan maken waarin je ook onderzoek doet naar leveranciers, prijzen, concurrenten, marktpositie, locatie etc. Dit is niet alleen nodig voor een eventuele financiering, maar ook enorm belangrijk voor jezelf als ondernemer. Zoiets zou ik niet vragen op een forum, je moet toch zelf je onderzoek doen.
Bij veel leveranciers zie je pas prijzen als je een account krijgt. En die krijg je alleen als je een KvK/BTW nummer hebt en dan hanteren sommigen ook serieuze eisen voordat je geaccepteerd wordt. Een beetje kip ei verhaal. Ik wil weten wat het kost om te kijken of het haalbaar is. Maar je krijgt het pas te horen als je al begonnen bent.

Ik snap de vraag dus ergens wel.

Mijn ervaring is dat zolang je een verdeler/importeur nodig hebt omdat je niet bulk bij de fabrikant kunt kopen, je nooit kunt opboksen tegen retail (online)winkels (vooral uit Duitsland).

Als het puur om de verkoop van groepsets gaat, is dit gedoemd om te mislukken simpelweg omdat de marge minimaal is. En vergeet niet dat er best wat combinaties te maken zijn met een groepset: cassette, kettingbladen, lengte crankstel. Deze drie alleen al zorgen voor een aardige hoofdbreken als je alles wilt kunnen aanbieden.

Verder ben ik benieuwd of TS ooit nog terugkomt (gezien zijn nieuwe account)

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8942
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 29 mar 2023 14:29

havana schreef: 29 mar 2023 09:49 Ik ken dan ook best wat kleine FM's die hun zooi gewoon in Duitsland bestellen via een consumentenkanaal.
Letterlijk antwoord van mijn favoriete fietsenmaker op mijn vraag hoe ik het beste aan een nieuwe remhandel kon komen: "bestellen bij bike-components"

Dus dat klopt wel ja...
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2245
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 29 mar 2023 15:00

Thibault schreef: 26 mar 2023 21:56 Aangezien ik aan het kijken ben om iets op te starten in de fietsbranche vroeg ik mij af hoe het momenteel is om als fietsenmaker aan groepsets en andere onderdelen te geraken. Voor een financiële planning zou ik graag ook een richting hebben welke marges hier op zitten, of wat de inkoopprijzen ongeveer zijn.
Gewoon even een nachtje slapen en een andere uitdaging zoeken.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2439
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 29 mar 2023 15:15

Lcsmet schreef: 29 mar 2023 13:12 TS heeft verder weinig tijd denk ik.
Ik vind het een beetje vreemd om hier, als mogelijk startende fm, te vragen welke marge een andere fm heeft op de verkoop van een groepset.
Ben je dan niet even geïnteresseerd in de marge op wielen, banden, complete fietsen, fietstassen, zadels, enzovoort.
Inderdaad, was trouwens het eerste bericht van TS en zoals het eruit ziet, ook het laatste ... :roll:

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 29 mar 2023 19:08

Toen kwam er een olifant met een lange snuit en die blies het verhaaltje uit.

Afbeelding
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7966
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 29 mar 2023 20:39

Ja die zal zich inderdaad kapot geschrokken zijn hier. Vooral van de eerste reactie op zijn vraag.
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Thibault
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 mar 2023 21:53

Thibault 31 mar 2023 12:51

NuitKor schreef: 29 mar 2023 11:25 Voor je zoiets begint zou ik een goed ondernemersplan maken waarin je ook onderzoek doet naar leveranciers, prijzen, concurrenten, marktpositie, locatie etc. Dit is niet alleen nodig voor een eventuele financiering, maar ook enorm belangrijk voor jezelf als ondernemer. Zoiets zou ik niet vragen op een forum, je moet toch zelf je onderzoek doen.
Klopt, er is helaas weinig te vinden. Groothandels willen ook enkel informatie geven wanneer je reeds een btw-nummer hebt, maar dan sta je al te ver. Dat is ook de reden waarom ik hier meer info trachtte te verzamelen.

Plaats reactie