Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Vraagje hartslag zones

Rick13
Forum-lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 06 feb 2016 23:33

Rick13 25 mar 2023 22:33

Beste forum leden,

Ben sinds kort begonnen met trainen op hartslag richting de Alpe d'HuZes.
Ik heb van de week 3,5 uur lang een training gedaan in D1 zone.
Omdat ik wat uitdaging miste en weer optijd binnen moest zijn. Heb ik het laatste uurtje vol gas gegeven (paar keer maximale hartslag).
Is het fout/verkeerd om de hartslag zones in 1 training te combineren?

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 26 mar 2023 00:58

Hangt er telkens vanaf wat je doel is... Als doel van de training enkel was je vetverbranding te stimuleren, dan heeft maximale hartslag niks te zoeken in zo een training. Aan jou om te begrijpen wat je doel is van de training. Of ook: wat is het doel op lange termijn en hoe bereik je dat?
En kan jij alleen fietsen als er ook een uurtje harder rijden in je training zit, vooral blijven doen. Het zou dom zijn omdat je een snel uurtje niet meer mag, je zou stoppen. Maar als je nu een paar weken wat langzamer aan wil fietsen om een goede basis te krijgen en nadoen veel sneller te kunnen, dan lijk je me niet goed bezig. Of ook ; in een duurtraining mag je wel af toe wat extra prikkels stoppen: iets als de autosnelwegbrug even opsprinten. Maar een uur vol gaan is dan weer is geen duurtraining meer...
En fout of verkeerd, het hangt allemaal maar af wat je uiteindelijke doel is, en hoe dat doel zich vertaalde in die ene training die je nu deed.

En veel trainigschemas zullen verschillende hartzones combineren in trainingen. Maar het zal telkens afhangen van het doel dat je wil bereiken...

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8451
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 26 mar 2023 11:46

Rick13 schreef: 25 mar 2023 22:33 Beste forum leden,

Ben sinds kort begonnen met trainen op hartslag richting de Alpe d'HuZes.
Ik heb van de week 3,5 uur lang een training gedaan in D1 zone.
Omdat ik wat uitdaging miste en weer optijd binnen moest zijn. Heb ik het laatste uurtje vol gas gegeven (paar keer maximale hartslag).
Is het fout/verkeerd om de hartslag zones in 1 training te combineren?
Post je waardes eens hier dan kan je verder geholpen worden.
Maar vooral je doel en wanneer dat is.De basis die je nu hebt,je beschikbare tijd.
Vindt het best knap na 2,5 uur D1 een paar keer je maximale hartslag te halen in 1 uurtje daarna.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Rick13
Forum-lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 06 feb 2016 23:33

Rick13 26 mar 2023 13:48

Mijn doel is op 1 juni 6X de Alpe d'HuZes te beklimmen.
Als conditie nog erg verbeterd (1x binnen het uur).
Beschikbare tijd is wisselend ivm ploegendienst.

Rick13
Forum-lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 06 feb 2016 23:33

Rick13 26 mar 2023 14:00

Afbeelding
Weet niet hoe betrouwbaar dit is.
7 april ga ik zeker een betrouwbare meting doen.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8451
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 27 mar 2023 10:27

Als je 6x omhoog wilt met daarbij 1x in max. 1 uur dan moet je het echt goed verdelen.Na de meting kunnen ze je een advies geven wat betreft de zones.

Hou rekening met het weer,aantal deelnemers,6x afdalen met de nodige vermoeiende deelnemers,mentaal best zwaar je bent echt vanaf 06:00 uur bezig.
Goed eten en drinken en vooral veel trainen.
Ik heb hem in 2012 4x opgereden in 4x in 1,5 uur met warme omstandigheden.Ik was toen 44 reed met 34x29 verzet.
Ik wens je veel succes alvast.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

1094
Forum-lid
Berichten: 1598
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 27 mar 2023 10:57

Rick13 schreef: 25 mar 2023 22:33 Beste forum leden,

Ben sinds kort begonnen met trainen op hartslag richting de Alpe d'HuZes.
Ik heb van de week 3,5 uur lang een training gedaan in D1 zone.
Omdat ik wat uitdaging miste en weer optijd binnen moest zijn. Heb ik het laatste uurtje vol gas gegeven (paar keer maximale hartslag).
Is het fout/verkeerd om de hartslag zones in 1 training te combineren?
Het is niet fout maar gezien je doel is het effectiever om veel in d1 te trainen (onder je aerobe drempel)
6x alpe d huez opfietsen is een lange dag in het zadel (je moet ook nog naar beneden) en 6x in 1 uur omhoog is een behoorlijke uitdaging.

Als je het dan toch saai vindt kan je hit intervallen doen. Dat zet meer zoden aan de dijk dan tempo (grijs) trainingen

Mvg10
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 08 mar 2021 19:51
Contact

Mvg10 27 mar 2023 11:04

In langere duurtrainingen (via Join) krijg ik ook regelmatig variaties in vermogen (dus ook in hartslag) aangeboden. B.v. halverwege wat sprintjes of intensievere blokken van 5 minuten. Volgens mij alleen maar goed om in een rit van meerdere uren wat af te wisselen. In een duurrit van 3,5 uur het laatste uur vol gas geven zou ik zelf dan weer niet doen.

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1339
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 27 mar 2023 11:21

Rick13 schreef: 25 mar 2023 22:33 Beste forum leden,

Ben sinds kort begonnen met trainen op hartslag richting de Alpe d'HuZes.
Ik heb van de week 3,5 uur lang een training gedaan in D1 zone.
Omdat ik wat uitdaging miste en weer optijd binnen moest zijn. Heb ik het laatste uurtje vol gas gegeven (paar keer maximale hartslag).
Is het fout/verkeerd om de hartslag zones in 1 training te combineren?
Je bent net begonnen. En na 2,5 uur in D1 verveel je je te pletter en doe je daar iets aan. Hartstikke goed en niets verkeerd mee. Volgende keer probeer je het op een andere manier. Dus na een korte explosie weer in het stramien en terug naar D1. Of een andere variant.
hun fietsen.

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 759
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 27 mar 2023 11:46

Vergeet die zones maar even, want als ik dat papiertje goed interpreteer dan is alles gebaseerd op je maximale hartslag. En als er iets onbetrouwbaar is dan is het wel zones indelen op basis van alleen deze waarde. Ik zou adviseren om een 20min volle bak test te doen. Neem daar de gemiddelde hartslag van en vermenigvuldig die met 0,93. Zo heb je een aardige schatting van je FTP-hartslag (de hartslag die je ca. een uur kan volhouden), waarmee je je zones veel beter kunt indelen.

Rick13
Forum-lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 06 feb 2016 23:33

Rick13 27 mar 2023 12:38

Bedankt voor het meedenken 👍.
Ik ga 7 april een sportmedisch onderzoek doen, om o.a. mijn hartslagzones te bepalen.
Zal mijn trainingen dan anders in gaan richten.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 27 mar 2023 15:44

Als je nu bij een training redelijk in het midden van de zone gaat zitten, dan zit je best aardig denk ik.
Laat je max hr 5 slagen afwijken, dan nog zit je erbinnen.

Als ik mijn 20min HR pak en 0.93 voor een uur, zit ik echt een slag of 7 a 8 te laag.
Er zit bij mij misschien 3 hartslagen verschil in 20min of uur.

Ben benieuwd wat er uit je test komt!
Laat je garmin of ander programma het nu eens automatisch doen? Dit zit namelijk bij veel mensen die ik ken behoorlijk goed.
Als je dat 1x weet hoef je daarna geen test meer te doen.

Plaats reactie