Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

SRAM Red 10 speed crankset met Force 22

Gebruikersavatar
jackbrown
Forum-lid
Berichten: 720
Lid geworden op: 28 mar 2005 18:31

Gebruikersavatar jackbrown 23 mar 2023 22:44

Kan ik een SRAM Red 10 speed crankset met twee 11 speed bladen (52x36) gebruiken met een Force 22 groep?
(Voor zover dat van belang is: BB is BSA)
"Sometimes when you win, you really lose. And sometimes when you lose, you really win. And sometimes when you win or lose, you actually tie and sometimes when you tie, you actually win or lose."

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 24 mar 2023 08:50

Als de bladen passen op de crank, kan je in mijn ervaring altijd 1speed hoger of lager gaan met crank en voorbladen.

Volgens mij in de praktijk geen probleem . Ik heb hier bv op een 11 speed sram ooit een 10 speed fsa crank gebruikt met 11 speed voorbladen.

Gebruikersavatar
jackbrown
Forum-lid
Berichten: 720
Lid geworden op: 28 mar 2005 18:31

Gebruikersavatar jackbrown 24 mar 2023 09:51

Bedankt, walter-.

De reden voor mijn twijfel is dat ik op een andere forum heb gelezen:

Forumlid 1:
"[...] The slightly wider gap of a 10 spd crankset may get the 11 speed chain caught in between the chainrings."

en vervolgens

Forumlid 2:
"[...] SRAM didn't change the width between chainrings on 10 and 11 cranksets. The teeth are the same width [...]"

"[...] SRAM recommends not mixing chainrings because the chainrings themselves are shaped to space the 11s farther apart [...]. The crank dimensions are identical."
"Sometimes when you win, you really lose. And sometimes when you lose, you really win. And sometimes when you win or lose, you actually tie and sometimes when you tie, you actually win or lose."

Plaats reactie