Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

lagers Bottom Bracket vervangen

edvdburg78
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 mar 2023 16:06

edvdburg78 23 mar 2023 16:18

Goedemiddag,
Net lid geworden, ben een fanatiek fietser, lekker heel de winter doorgefietst en dat heeft wel een beetje zijn weerslag gehad op mijn lagers van mijn bottum bracket. Ze zijn nog niet heel oud (jaartje), dus het verbaast me wel, maar ik wil ze vervangen. De vorige keer heeft een fietsenmaker het gedaan, en nu wil ik het zelf doen. Ik heb een pers om ze erin te persen en ik heb de tool om ze eruit te halen. Echter ik zou eerst de lagers alvast willen bestellen voordat ik ze eruit haal, maar ik heb geen idee wat ik nodig heb. Daarnaast zit er een ring op mijn frame bij mijn bottom bracket. Moet ik die nou eerst eraf halen voordat de lager eruit kan? Of is dat alleen als je de complete bottom bracket eruit wil halen? In de bijlage heb ik een foto toegevoegd. Verder gaat het om een:
Colnago SLX fiets
Crankstel SRAM Force
en op die ring staat: GXP-PA+GF
Helaas staat er op de lager zelf niet iets waar ik vanaf kan halen welke maat het is.
Kunnen jullie mij verder helpen?
Bijlagen
WhatsApp Image 2023-03-23 at 07.34.59.jpeg

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 23 mar 2023 19:46

Je zou de maten van de kogellagers D en d kunnen opmeten en daarmee kunnen zoeken/bestellen, bijvoorbeeld:

Afbeelding
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12487
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 23 mar 2023 19:54

Pas even op! Dit zou best een schroefbracket kunnen zijn.
Dan moet je alleen de lagers eruit persen/slaan, niet de cups

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5353
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 23 mar 2023 20:00

Het ziet eruit als een "thread together BB" De linker en rechter cup van de pressfit hebben samen nog een intern schroefdraad. Op zich kan je daarvan ook de lagers wel los vervangen natuurlijk. Het best is om ze met een lagertrekker te verwijderen. Daarna kan je met een gewone BBpers lagers weer inpersen. Uitslaan gaat soms lastig omdat brackets vaak een interne lip hebben die je in de weg zit.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

edvdburg78
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 mar 2023 16:06

edvdburg78 24 mar 2023 08:26

wasbeer2006 schreef: 23 mar 2023 19:54 Pas even op! Dit zou best een schroefbracket kunnen zijn.
Dan moet je alleen de lagers eruit persen/slaan, niet de cups
hoe kom ik er nu achter wat ik heb? Ik ben een beetje huivering om die tool erin te zetten en te gaan slaan, zonder dat ik zeker weet of dat de manier is. Want die ring zou dan gewoon kunnen blijven zitten? Met colnago erop?

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5353
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 24 mar 2023 08:31

Geef ons even meer informatie of meer fotos. Frame type, bracket breedte ( het carbon zonder die ring ).

T kan ook nog een colnago t45bb zijn. En die hebben gewoon schroefdraad en die cups kunnen er in het geheel uit gedraaid worden. Alleen het lijkt ook mogelijk om in die cups nieuwe lagers te plaatsen. Scheelt een aardige slok geld.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5698
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 24 mar 2023 09:30

Op de foto is duidelijk te zien dat het een bedraad bottom bracket is, en dus makkelijk te verwijderen.
Of je de lagers daarin 'standaard' zijn weet ik niet.
In Shimano BB's niet en daardoor is het niet mogelijk de lagers te vervangen maar mogelijk dat dit Colnago BB wel standaard lagers heeft.

Mehekachtohapi
Forum-lid
Berichten: 583
Lid geworden op: 17 nov 2020 11:26

Mehekachtohapi 24 mar 2023 10:11

Dit is 99% zeker een T45 ThreadFit bracket dat Colnago op meerdere modellen gebruikt. Ik heb daar ooit een lager uit proberen te trekken, maar dat beschadigde de cup teveel om er nog nieuwe in te persen. De passing is zeer nauw.

Je geeft aan een SLX te hebben, maar bedoel je misschien een CLX? Een CLX heeft zeker een T45 ThreadFit bracket namelijk.

Gebruikersavatar
MarcFaFo
Forum-lid
Berichten: 1532
Lid geworden op: 30 sep 2012 20:39

Gebruikersavatar MarcFaFo 24 mar 2023 12:58

Mehekachtohapi schreef: 24 mar 2023 10:11 Dit is 99% zeker een T45 ThreadFit bracket dat Colnago op meerdere modellen gebruikt. Ik heb daar ooit een lager uit proberen te trekken, maar dat beschadigde de cup teveel om er nog nieuwe in te persen. De passing is zeer nauw.

Je geeft aan een SLX te hebben, maar bedoel je misschien een CLX? Een CLX heeft zeker een T45 ThreadFit bracket namelijk.
Afgelopen winter bij mijn Colnago met T45 cups gewoon de lagers vervangen.
Het handigste is om de cups eruit te draaien omdat je daarmee heel goed ziet wat je doet vwb het uit- en inpersen van de lagers. Maar het hoeft niet. De Colnago cups hebben een eigen vertanding en dan heb je weer en tooltje nodig.
De cups gaan niet kapot oid zoals hierboven beschreven zolang je maar een pers gebruikt en geen slaggereeedschap.
De buitendiameter van het kogellager is 42mm. De binnendiameter is die van je trapas of opmeten mer schuifmaat
Kijk op lagerboer.nl of lagerkoning.nl en je vindt waarschijnlijk de vervanging. Kies bijv SKF
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

edvdburg78
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 mar 2023 16:06

edvdburg78 30 mar 2023 19:22

Mehekachtohapi schreef: 24 mar 2023 10:11 Dit is 99% zeker een T45 ThreadFit bracket dat Colnago op meerdere modellen gebruikt. Ik heb daar ooit een lager uit proberen te trekken, maar dat beschadigde de cup teveel om er nog nieuwe in te persen. De passing is zeer nauw.

Je geeft aan een SLX te hebben, maar bedoel je misschien een CLX? Een CLX heeft zeker een T45 ThreadFit bracket namelijk.
Ja je hebt natuurlijk helemaal gelijk. CLX (EVO). Betekent dit dan dat je hem eruit draait? Met die colnago ring?

edvdburg78
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 mar 2023 16:06

edvdburg78 30 mar 2023 19:41

thestudent schreef: 24 mar 2023 08:31 Geef ons even meer informatie of meer fotos. Frame type, bracket breedte ( het carbon zonder die ring ).

T kan ook nog een colnago t45bb zijn. En die hebben gewoon schroefdraad en die cups kunnen er in het geheel uit gedraaid worden. Alleen het lijkt ook mogelijk om in die cups nieuwe lagers te plaatsen. Scheelt een aardige slok geld.
Dat zou wel het mooiste zijn. Het is een colnago Clx evo. Ik heb geprobeerd te meten en volgens mij is het 95 mm. Het crankstel zat we nog op dus dat meet wel lastig.

edvdburg78
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 mar 2023 16:06

edvdburg78 30 mar 2023 19:43

MarcFaFo schreef: 24 mar 2023 12:58
Mehekachtohapi schreef: 24 mar 2023 10:11 Dit is 99% zeker een T45 ThreadFit bracket dat Colnago op meerdere modellen gebruikt. Ik heb daar ooit een lager uit proberen te trekken, maar dat beschadigde de cup teveel om er nog nieuwe in te persen. De passing is zeer nauw.

Je geeft aan een SLX te hebben, maar bedoel je misschien een CLX? Een CLX heeft zeker een T45 ThreadFit bracket namelijk.
Afgelopen winter bij mijn Colnago met T45 cups gewoon de lagers vervangen.
Het handigste is om de cups eruit te draaien omdat je daarmee heel goed ziet wat je doet vwb het uit- en inpersen van de lagers. Maar het hoeft niet. De Colnago cups hebben een eigen vertanding en dan heb je weer en tooltje nodig.
De cups gaan niet kapot oid zoals hierboven beschreven zolang je maar een pers gebruikt en geen slaggereeedschap.
De buitendiameter van het kogellager is 42mm. De binnendiameter is die van je trapas of opmeten mer schuifmaat
Kijk op lagerboer.nl of lagerkoning.nl en je vindt waarschijnlijk de vervanging. Kies bijv SKF
Dus als ik zo’n sleutel haal voor die colnago ring. Dan draai ik die ring eraf dan komen de cups mee?

Plaats reactie