Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Geïrriteerde/ontstoken huid/haarzakjes in schaamstreek

Gebruikersavatar
misterx
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 03 aug 2006 18:54

Gebruikersavatar misterx 22 mar 2023 18:30

13 januari fietste ik 80 km door de regen. In de dagen daarna kreeg ik te maken met een pijnlijke huid in m'n schaamstreek. Bij nadere inspectie bleek vrijwel elke haaraanzet boven m'n geslachtsdeel ontstoken te zijn en een puistje te hebben.
De weken hierna heb ik minder gefietst en vooral hardgelopen omdat fietsen een pijnlijke aangelegenheid was. Steeds als de huid weer tot rust is gekomen en ik weer op de fiets stap komt de pijn/onsteking/irritatie de dag na de rit weer terug. Inmiddels begonnen aan ronde drie en ik begin aardig moedeloos te worden.

Al geprobeerd:
Glad scheren: leverde minder ontstekingen maar in plaats daarvan schuurplekken.
Sudocreme, herstellende crèmes, chamois-creme, assos skin repair,
De huisarts adviseerde sudocreme preventief en bij ontstekingen chloorhexidine. Dit helpt helemaal niks.
Gisteravond voor het eerst gefietst met Assos Chamois Crème. Fantastische en pijnloze rit gehad maar vandaag is het weer helemaal mis. Assos Skin Repair meerdere keren gesmeerd, ook direct na de rit, maar het helpt niks.

Dit probleem is compleet nieuw voor mij, nooit eerder last van gehad. Ik heb niks veranderd aan fiets en kleding dus daar kan ik heb verbanden leggen.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben (gehad) en een succesvolle behandeling/middel hebben gebruikt?

Met de zoekfunctie vind ik talloze voorbeelden van ontstekingen en irritaties aan het zitvlak maar dit gaat dus echt om het gedeelte net onder de gordel zeg maar..
Canyon Endurace 7 RB
Rockrider XC120

https://www.strava.com/athletes/45433461

Gebruikersavatar
Se7en
Forum-lid
Berichten: 657
Lid geworden op: 10 jun 2020 20:19
Locatie: Kop van Drenthe

Gebruikersavatar Se7en 22 mar 2023 18:49

Heb je een ander wasmiddel?
Cannondale CAAD10 | FSA PowerBox
Cannondale Trail SL3
Orbea Terra H30

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15935
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 22 mar 2023 18:52

Wat doe/draag/heb je anders dan ervoor?
Is het steeds met dezelfde kledij?
I know myself like no one else
Nothing to defend

maarten1
Forum-lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 06 dec 2012 20:32

maarten1 22 mar 2023 20:33

Denk dat je beter niet scheert op die plaats, dat net het scheren de boosdoener is.

Wie veel uren in het zadel zit, kan wel eens last hebben van een steenpuist, na een week moet dit verdwijnen.

Boslim
Forum-lid
Berichten: 177
Lid geworden op: 18 jul 2015 13:40

Boslim 22 mar 2023 20:38

Je geeft aan dat je langs een dermatoloog bent geweest, dan ga ik ervan uit dat de optie 'allergische reactie' is bekeken?

Gebruikersavatar
misterx
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 03 aug 2006 18:54

Gebruikersavatar misterx 22 mar 2023 21:36

SE7EN:
Ik gebruik hetzelfde wasmiddel dat ik al jaren gebruik.

LCSMET:
Ik draag dezelfde kledij als voordat ik problemen kreeg.

MAARTEN1:
De problemen begonnen toen ik niet geschoren had. Het gaat niet om één puistje maar om een heel oppervlak wat ontstoken is. Verder nergens op m'n lichaam problemen.

BOSLIM:
Ik heb de huisarts om advies gevraagd. De dermatoloog is een eventuele volgende stap.
Canyon Endurace 7 RB
Rockrider XC120

https://www.strava.com/athletes/45433461

Juppehup
Forum-lid
Berichten: 269
Lid geworden op: 13 aug 2014 16:47

Juppehup 22 mar 2023 22:03

Hmmm, lastig, lastig. Ik heb zelf ook behoorlijke zitvlak problemen en moet er echt aandacht aan besteden om het onder controle te houden. Maar dat is echt klassiek zitvlak, dit is andere koek.

Ik heb 1x gehad dat ik me ook volledig geschoren had en dat er korte, nog stugge haartjes begonnen te irriteren net onder de gordel. Puur door schuren en het slechte meebewegen van de haren omdat ze nog zo kort waren.
Ik ben wel voor mezelf tot de conclusie gekomen dat daar scheren vaak meer problemen oplevert dan oplost. Als het teveel wordt knip ik het wat, maar het mes komt er niet meer op.

Het gekke is wel dat het bij jou begon toen je juist niet geschoren had.
Ik weet niet hoe lang de haren nu ondertussen weer zijn, maar wat mij betreft hoe langer hoe beter alles beschermt is; minder schuren en er wordt minder hard aan de wortel getrokken zeg maar.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8519
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 22 mar 2023 22:48

Oud mesje gebruikt?
Andere scheerschuim/gel?
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
misterx
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 03 aug 2006 18:54

Gebruikersavatar misterx 23 mar 2023 07:02

nijkie schreef: 22 mar 2023 22:48 Oud mesje gebruikt?
Andere scheerschuim/gel?
Ik had dus juist niet geschoren.

Vannacht beroerd geslapen door de pijn. Ik zal me zelfs ziek moeten melden voor werk omdat ik geen fatsoenlijke kleding aan kan op dit moment. Vandaag maar weer eens de dokter inschakelen.
Canyon Endurace 7 RB
Rockrider XC120

https://www.strava.com/athletes/45433461

walters
Forum-lid
Berichten: 944
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 23 mar 2023 07:27

Heb je al geprobeerd om het gedeelte ‘s avonds voor het slapen te wassen met hibiscrub? Is bacterie dodend en ontsmet goed. De vraag is wat voor zalf je er daarna op moet smeren, dit zou ik in overleg met de huisarts doen (antibacteriële zalf met cortison?). Voor het fietsen zitvlakcreme gebruiken, Ruud Bakker had perfecte, maar is helaas niet meer verkrijgbaar. Die van assos geeft bij mij juist irritatie, gebruik nu huismerk van futurumshop. Voor alle duidelijkheid bij mij is het te behandelen gedeelte niet de schaamstreek , maar het bekende stuk waar snel irritatie ontstaat met fietsen.
Vergeet niet dat het ‘s nachts moet kunnen “luchten”, dus geen strak zittende onderbroek, maar liever een los zittende boxershort

i-mac

i-mac 23 mar 2023 07:51

misterx schreef: 23 mar 2023 07:02 Vannacht beroerd geslapen door de pijn. Ik zal me zelfs ziek moeten melden voor werk omdat ik geen fatsoenlijke kleding aan kan op dit moment. Vandaag maar weer eens de dokter inschakelen.
Dat laatste lijkt me het beste wat je kan doen.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2024
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 23 mar 2023 07:55

Lastig probleem voor je en helaas een klein beetje herkenbaar.
Ik gebruik altijd een crème in de broek maar dat deed ik al. Wat voor mij lijkt te werken is tijdens het douchen die streek heel goed wassen wat inderdaad op scrubben lijkt. Sinds ik dat doe zijn de klachten 80% minder.

Plaats reactie