Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Geïrriteerde/ontstoken huid/haarzakjes in schaamstreek

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 23 mar 2023 08:39

Wel vreemd dat het ineens zo optreedt. Weet je zeker dat je zadel niet iets verschoven/gekanteld is of iets dergelijks?

Luchten is belangrijk. En in je eigen bed kan t ook wel zonder broek. En thuis de joggingbroek aan zonder onderbroek. Nu het zo erg is dat je je ziek moet melden zou ik in ieder geval niet fietsen totdat de huid weer volledig geheeld is.

Scheren geeft bij mij vaak meer problemen dan niet scheren zeker als je t echt glad maakt met een mesje. Uiteindelijk heb ik dan stoppels met relatief scherpe puntjes en ook meer kans op ingegroeide haartjes en ontstoken haarzakjes. In dat opzicht ga ik er liever even losjes met de 'bodytrimmer' over als het te lang is. Maar scheer ik t nooit meer helemaal glad. Even kortwieken, maar niet gladscheren dus. Scheelt ook werk, want scheren moet je echt blijven doen vanwege die jeukende stoppeltjes.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
misterx
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 03 aug 2006 18:54

Gebruikersavatar misterx 23 mar 2023 08:55

Bedankt allemaal voor de adviezen.
Hibiscrub werd ook aanbevolen door de huisarts maar kon ik zo snel niet krijgen. Wel Betadine-scrub wat volgens mij een andere werkzame stof heeft maar een vergelijkbare werking. Dat ga ik vanaf vandaag proberen.

Ik twijfel nog een beetje over een veranderde zadelpositie. Ik heb het zadel wel iets horizontale gezet omdat hij echt vrij ver net de neus omlaag stond. Maar dat is milimeterwerk en ik ben vergeten wanneer ik dat precies deed.

Samenvattend denk ik dat het goed is om nu echt even een paar weken niet te fietsen tot de huid echt volledig hersteld is met een extra buffer ingebouwd. Fijn, zo net voor mijn twee weken vakantie.. Dan maar af en toe wat hardlopen. Ik overweeg ook meer coretraining om te kijken of ik de huid daar beneden wat strakker kan krijgen.
Canyon Endurace 7 RB
Rockrider XC120

https://www.strava.com/athletes/45433461

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 23 mar 2023 16:13

Blijf maar eens een tijdje weg met je scheermes, maw laat maar groeien.
Kijken of het weggaat en of je na een rit geen problemen hebt.

thestudent: Zo doe ik het ook!

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12466
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 24 mar 2023 12:14

Ik heb het ook een keer gehad paar jaar terug en daarkom je moeilijk vanaf, behalve helemaal laten rusten maar dat is vier weken niet fietsen.
Met dit weer nog te doen :-)

Ik zou ook even niet scheren, al heb ik daar geen last meer van, als je het maar vaak genoeg doet.

Bepanthen op die plek, ook nog even een paar weken als het weg lijkt te zijn.
Misschien dit hele jaar wel.

ja kan tijdelijk ook even een blarenpleister erop doen, dat verlicht wel.

Ik weet niet of je dat doet, maar nooit voor het sporten douchen. Klinkt suf. Maar ik ben een avond doucher, sommige doen het in de ochtend als je daarna snel gaat fietsen is het vragen om problemen

Juppehup
Forum-lid
Berichten: 268
Lid geworden op: 13 aug 2014 16:47

Juppehup 24 mar 2023 22:14

wasbeer2006 schreef: 24 mar 2023 12:14 Ik weet niet of je dat doet, maar nooit voor het sporten douchen. Klinkt suf. Maar ik ben een avond doucher, sommige doen het in de ochtend als je daarna snel gaat fietsen is het vragen om problemen
Want? Dan is de huid weker ofzo?

Gebruikersavatar
misterx
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 03 aug 2006 18:54

Gebruikersavatar misterx 25 mar 2023 14:48

Inmiddels 4 dagen verder en de plek is nog pijnlijk maar de ontsteking lijkt minder te worden. Ik scrub twee keer per dag met Betadine-scrub en verder probeer ik even helemaal niks te smeren behalve soms wat Echinaforce. Scheren doen we voorlopig maar even niet.
Canyon Endurace 7 RB
Rockrider XC120

https://www.strava.com/athletes/45433461

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12466
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 26 mar 2023 09:13

Juppehup schreef: 24 mar 2023 22:14
wasbeer2006 schreef: 24 mar 2023 12:14 Ik weet niet of je dat doet, maar nooit voor het sporten douchen. Klinkt suf. Maar ik ben een avond doucher, sommige doen het in de ochtend als je daarna snel gaat fietsen is het vragen om problemen
Want? Dan is de huid weker ofzo?
Ja en veel gevoeliger. Je porien staan veel meer open dan.
Nu gebeurt dat natuurlijk ook als het 25 graden is en je gaat zweten, maar hoe later hoe beter.

martinobongo2
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 02 jan 2014 22:13

martinobongo2 26 mar 2023 09:57

Dit is inderdaad een heel vervelend probleem, om gek van te worden. Alle adviezen zijn hierboven wel gegeven. Vooral veel lang herstel gunnen en dan weer gestaag opbouwen.
Een mogelijke idee van oorzaak toch: je schrijft dat je je zadelpositie iets hebt gewijzigd. Daardoor en daarna ben je misschien ongemerkt toch “onrustiger” op je zadel gaan zitten, vaker even verschuiven enzo?

Gebruikersavatar
misterx
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 03 aug 2006 18:54

Gebruikersavatar misterx 26 mar 2023 12:23

martinobongo2 schreef: 26 mar 2023 09:57 Een mogelijke idee van oorzaak toch: je schrijft dat je je zadelpositie iets hebt gewijzigd. Daardoor en daarna ben je misschien ongemerkt toch “onrustiger” op je zadel gaan zitten, vaker even verschuiven enzo?
Ik kan mij niet voorstellen dat zo'n kleine verandering zo'n extreem gevolg heeft. Ik rij eigenlijk altijd moeiteloos op verschillende fietsen met verschillende posities.

Ik denk dat de echte oorzaak ligt in een verminderde weerstand door griep en corona en doordat ik de eerste keer in januari het probleem niet serieus genoeg heb genomen, hen doorgefietst en ben gaan scheren en smeren met van alles en nog wat.

Ik ben altijd een probleemloze fietser geweest, hoe vaak, lang en zwaar ik ook trainde. Frustrerend dat zoiets zoveel impact kan hebben. Geduld oefenen maar..
Canyon Endurace 7 RB
Rockrider XC120

https://www.strava.com/athletes/45433461

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5562
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 26 mar 2023 13:07

Kleine veranderingen kunnen vaak meer impact hebben dan je denkt, vorig jaar een Sensa gekocht helaas kan mijn zadel niet over gezet worden.
Ovale rails en ik had nu ronde nodig. Maar het zadel had ongeveer dezelfde vorm, alleen het zadeldek was wat stroever.

Proberen maar dacht ik, maar omdat dit zadel wat stroever was, waarschijnlijk beweeg ik meer op het zadel dan ik zelf door heb teveel wrijving tussen huid en zeem. Resultaat rode huid en irritatie. Na verschillende ritjes toch maar gauw weer mijn vertrouwde SLR besteld en gemonteerd, het heeft uiteindelijk toch nog wel een maand geduurd voor de huid volledig hersteld was en ik volledig niets meer voelde.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Juppehup
Forum-lid
Berichten: 268
Lid geworden op: 13 aug 2014 16:47

Juppehup 26 mar 2023 13:56

wasbeer2006 schreef: 26 mar 2023 09:13
Juppehup schreef: 24 mar 2023 22:14
wasbeer2006 schreef: 24 mar 2023 12:14 Ik weet niet of je dat doet, maar nooit voor het sporten douchen. Klinkt suf. Maar ik ben een avond doucher, sommige doen het in de ochtend als je daarna snel gaat fietsen is het vragen om problemen
Want? Dan is de huid weker ofzo?
Ja en veel gevoeliger. Je porien staan veel meer open dan.
Nu gebeurt dat natuurlijk ook als het 25 graden is en je gaat zweten, maar hoe later hoe beter.
Ah ja, nooit zo over nagedacht, maar klinkt logisch👍

Gebruikersavatar
misterx
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 03 aug 2006 18:54

Gebruikersavatar misterx 26 mar 2023 14:41

colnagofreak schreef: 26 mar 2023 13:07 Kleine veranderingen kunnen vaak meer impact hebben dan je denkt, ..
Ik snap wat je bedoeld, maar dan verwacht je toch geen problemen op de plek waar ik ze nu heb? Qua zitvlak heb ik nergens last van. Mijn zithouding qua drop is niet veranderd en ook de positie voor/achter is gelijk gebleven. Ik heb gisteravond nog even m'n zadel gecheckt en ik denk niet dat er meer veranderd is dan dat de neus van het zadel en paar mm hoger gezet is. En nogmaals, ik weet niet precies wanneer dat gebeurd is en betwijfel daarom dat dat de aanleiding is geweest. Wel een goede tip om de omstandigheden/bijzonderheden/aanpassingen de volgende keer even in Strava vast te leggen in de aantekeningen bij de activiteit. Dat zorgt er toch voor dat je makkelijker zaken uit kan sluiten.

Verder zit er nog steeds langzaam vooruitgang in. Dinsdag ga ik maar eens heel rustig een paar kilometer fietsen. Donderdagochtend heb ik een afspraak bij de huisarts staan. Levert dinsdag problemen op dan heb ik in ieder geval wat om te laten zien aan de dokter :D Levert het geen problemen dan gaan we rustig door met opbouwen. Maar even geen lange en zware trainingen en tochten..
Canyon Endurace 7 RB
Rockrider XC120

https://www.strava.com/athletes/45433461

Plaats reactie