Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Maat van gravelfiets

Liketoride
Forum-lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 18 sep 2016 21:25

Liketoride 22 mar 2023 08:54

Hoi allemaal,

Ik ben bezig met het aanschaffen van een gravelbike, maar loop een beetje tegen de maatvoering aan.
Ik ben redelijk lang, maar heb relatief korte benen. Mijn lengte is 191cm, maar mijn binnenbrengen lengte is 89.4cm.

Op dit moment heb ik een Specialized Roubaix 2018 maat 58, met een 120mm stuurpen en de hover bar. Deze zit mij perfect.
Ook heb ik een MTB van Cannondale (F-SI 2017) maat L, en die past mij ook goed.
Ik rij niet om KOM’s te rijden, maar liever met 27-28 per uur mooie tochten in de omgeving.
Te gestrekt/diep zitten hoeft van mij niet, en dat vindt mijn rug ook niet fijn.

Qua gravelbike kijk ik naar een Giant Revolt, Cube NuRoad of Trek Checkpoint SL.
Ik kijk wel op Geometrygeeks en ben de Revolt en Checkpoint gaan bekijken, maar ik krijg nog niet echt gevoel bij de maten.

1. Giant Revolt: volgens de website van van Giant zou ik uitkomen op een L, maar de fietsenwinkel waar ik ging kijken raadde mij een XL aan. Ik heb op alletwee gezeten en met de zadelpen op de hoogste stand in L, was dat prima. Bij XL had ik een beetje het gevoel erg gestrekt te zitten, maar dit was maar testrit van paar minuten.

2. Trek Checkpoint. Heb er even statisch opgezeten, en de 58 voelde wat klein, maar geen idee of dit met een andere stuurpen te veranderen is. Ik ga bij aanschaf sowieso de stuurpen vervangen voor een Shockstop stuurpen, dus dat is sowieso geen probleem. Idem overigens voor beide andere fietsen.

3. Cube Nu Road C62. Beetje hetzelfde issue als bij Trek. De 58 of de 61?

Wat zouden jullie zeggen, uitgaande van de positie op de Roubaix?

Alvast bedankt iedereen voor hun antwoord.

MVG

Jeroen

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8453
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 22 mar 2023 11:10

stack en reach vergelijken,maat van je stuurpen-reach van je stuur,set back van je zadelpen.
P.S hoe rechter op je zit hoe meer druk op je onderrug.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Yellow_guy
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 mei 2018 09:11

Yellow_guy 24 mar 2023 08:29

De maten op de meeste site zijn echt appels en peren. Ik rijd nu een Trek Emonda 58 en sta ook op het punt over te stappen naar een Checkpoint SL5. Zowel de 58 en 56 leken op papier zo anders dan mijn huidige dat het lastig is voor te stellen wat het effect is op je houding.
Uiteindelijk gewoon ouderwets naar de dealer gegaan en op beide maten een rondje gereden. Juist een maat kleiner, dus 56, was voor mij uiteindelijk veel beter terwijl ik zelf dacht aan eventueel een maat groter.
Geen advies dus voor een maat maar ga vooral echt even een rondje rijden. Hoeft niet ver te zijn, je merkt al redelijk vlot waar de verschillen zitten.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 24 mar 2023 11:01

Liketoride schreef: 22 mar 2023 08:54 ........
Ik ben redelijk lang, maar heb relatief korte benen. Mijn lengte is 191cm, maar mijn binnenbrengen lengte is 89.4cm.

Op dit moment heb ik een Specialized Roubaix 2018 maat 58, met een 120mm stuurpen en de hover bar................
Te gestrekt/diep zitten hoeft van mij niet, ............
...............

Wat zouden jullie zeggen, uitgaande van de positie op de Roubaix?

...........
Je beantwoordt bijna al je vragen zelf in je openingszin.
Als je nu een Roubaix hebt met hooverbar dan zit je al vrij "hoog".
Waarom geen fiets in een maat groter met een 100 mm stuurpen?
Ik zelf ben 187 cm met een bbl van 94 cm.
Ik heb een Roubaix in maat 61 gehad, bij de 58 kon de standaard zadelpen niet hoog genoeg, met een 100 mm stuurpen, een gewoon racestuur en geen spacers onder de stuurpen.
Als ik jou was zou ik naar de grotere maten kijken in plaats van een (te) kleine fiets passend te willen maken.
I know myself like no one else
Nothing to defend

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2828
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 24 mar 2023 11:44

Gewoon pijn lijden! Zo'n dranghek ziet er toch niet uit ;-p

Gebruikersavatar
devriesman
Forum-lid
Berichten: 504
Lid geworden op: 24 apr 2016 18:56
Locatie: Apeldoorn

Gebruikersavatar devriesman 24 mar 2023 21:29

Gewoon bij Wind een fiets laten bouwen. Of denk je dat dat heel veel duurder is dan een fiets van het schap kopen?

Liketoride
Forum-lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 18 sep 2016 21:25

Liketoride 27 mar 2023 18:52

Lcsmet schreef: 24 mar 2023 11:01
Liketoride schreef: 22 mar 2023 08:54 ........
Ik ben redelijk lang, maar heb relatief korte benen. Mijn lengte is 191cm, maar mijn binnenbrengen lengte is 89.4cm.

Op dit moment heb ik een Specialized Roubaix 2018 maat 58, met een 120mm stuurpen en de hover bar................
Te gestrekt/diep zitten hoeft van mij niet, ............
...............

Wat zouden jullie zeggen, uitgaande van de positie op de Roubaix?

...........
Je beantwoordt bijna al je vragen zelf in je openingszin.
Als je nu een Roubaix hebt met hooverbar dan zit je al vrij "hoog".
Waarom geen fiets in een maat groter met een 100 mm stuurpen?
Ik zelf ben 187 cm met een bbl van 94 cm.
Ik heb een Roubaix in maat 61 gehad, bij de 58 kon de standaard zadelpen niet hoog genoeg, met een 100 mm stuurpen, een gewoon racestuur en geen spacers onder de stuurpen.
Als ik jou was zou ik naar de grotere maten kijken in plaats van een (te) kleine fiets passend te willen maken.
Dank iedereen voor hun meningen. Ik had een offerte lopen voor een Giant Revolt Advanced 1 XL en een Cube NuRoad C62 SL 61cm.
Het wordt de Nuroad bij een bekende winkel in Oosterhout. Ik vond de Giant Revolt toch niet zo lekker zitten op een of andere manier, wat gek is want ik heb jaren tevreden rondgereden op een Giant Defy. Was ook niet zo gecharmeerd van de dropper en de wielen van de Giant, en upgraden zou het al bestaande prijsverschil alleen nog maar groter maken.
Dus toen was keuze snel gemaakt.

Enige wat ik ga veranderen is de fiets voorzien van een Redshift Shockstop.

MVG

Jeroen

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 27 mar 2023 19:38

Bij Wim, ik ga er even vanuit dat je de fiets daar gekocht hebt, ben je alvast verzekerd van een goede service aan een topprijs.
Wat is de levertijd van je Cube?
I know myself like no one else
Nothing to defend

Liketoride
Forum-lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 18 sep 2016 21:25

Liketoride 27 mar 2023 19:42

Hij is er vrijdag al. En idd met een goede korting ;-) Betaal nu 2799.

Plaats reactie