Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ketting issues

Maikel1989
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 mar 2023 15:39

Maikel1989 20 mar 2023 16:05

Beste forumleden,

Ik heb recentelijk nieuwe wielen aangeschaft en ineens ook een nieuwe cassette en ketting opdat ik de oude als reserve kan bij houden.

Echter:

- Na een magere 50km kreeg ik plotseling pech bij mijn voorderailleur (Shimano Ultegra) bij het voor de eerste keer gebruiken met de nieuwe ketting. Het plastieken onderdeeltje waarboven de ketting hoort te lopen is losgekomen en door de ketting gedraaid, voorderailleur is ook scheef getrokken. Fiets dus naar de FM gebracht. Mijn observatie was dat het plastic stuk een gat had dat geenszins open was aan gelijk welke kant. Het dunste overgebleven stuk liep doorheen een kettingschakel. Dit lijkt initieel ruimtelijk onmogelijk gezien de ketting ook dicht hoort te zijn (denk aan 2 ringen door elkaar, het is wat moeilijk uit te leggen en ik heb jammer genoeg geen foto gezien ik het onderweg los heb moeten maken om terug naar huis te fietsen). Gezien het plastic 'dicht' was moet dit mijn inziens dus via een opening in de schakel erin zijn geraakt. Dit hoort volgens mij in principe ook niet mogelijk te zijn maar goed, ik zag wat ik zag. FM zegt: onmogelijk, je ketting zou gebroken zijn mocht die niet goed dicht zijn geweest.

Vraag 1: Is dat effectief onmogelijk? Me dunkt dat die ketting effectief gedoemd was te breken mocht ik er veel langer mee gefietst hebben en er eens echt kracht op gezet hebben op een kasseihelling bvb maar die kleine 50km relatief soepel trappen...

Fietsenmaker zegt: de reden is dat de ketting verkeerd om lag. Nu dit kan zijn, ik heb het niet kunnen verifiëren gezien ik de fiets hersteld terug kreeg. Echter, ik zou denken dat dit andere merkbare problemen zou opgeleverd hebben. Echter niks van gemerkt en ik durf zelfs te beweren dat ie momenteel minder loopt dan voorheen.

Vraag 2: Zou dit een mogelijke oorzaak kunnen zijn of had ik dit dan zeker gemerkt?

FM heeft dus ketting omgedraaid, nieuwe voorderailleur erop. Fast forward één week: naar de start van een toertocht gefietst en zoals ik zei: mijn indruk was dat ie minder vlot loopt dus bij de start kijk ik de ketting na en wat zie ik: één van de schakels zit niet mooi dicht. Het staafje is niet helemaal/niet juist doorgeduwd. Dit lijkt me dus ook tegenstrijdig met wat de FM me had gezegd en ook de reden dat ik hier iets schrijf. Het vertrouwen in de FM is momenteel niet zo groot gezien hij me eerder al op pad had gestuurd met minderwaardige wielen die ik nu dus had vervangen

Vraag 3: Wat denken jullie hierover en eventueel: is na alle 'foute' dingen die gebeurd zijn met deze ketting het nog verantwoord deze verder te gebruiken? zo ja, dan laat ik de FM die correct sluiten (moet hij maar gratis doen na het vernielen van mijn fietsweekend :-) ) zo niet, ja dan zoek ik iemand anders die een nieuwe ketting er op legt en je niet de weg op stuurt met een losse schakel...

Alvast bedankt voor jullie meningen!
mvg
Maikel

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 20 mar 2023 17:55

Ik probeer echt om er soep van te maken, maar welk plastic deel nu is losgeschoten en in de ketting terecht is gekomen is voor mij een raadsel. Heb je een foto?

Maar als ik tussen de regels doorlees, is mijn conclusie wel om snel aan andere FM te zoeken, of beter nog, leer hoe je dit soort reparaties zelf kunt uitvoeren. Ketting vervangen is echt eenvoudig, mits met het juiste gereedschap.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 20 mar 2023 18:08

Klinkt als een gekleurd/eenzijdig verhaal van een ontevreden klant. Ik vermoed dat jij je vertrouwen in de fm kwijt bent door de "minderwaardige wielen". Er bestaan bijna geen slechte wielen en elke waar heeft zijn prijs. Een setje RS100 van €150 is iets anders dan een setje zipp 303 van plmn. 8x die prijs. Toch rijden ze beiden met alle vertrouwen, de een iets sneller en strakker dan de ander tegen een veel hoger tarief. Dus is zoiets altijd erg betrekkelijk.
Enfin, dit verhaal: "het plastic stuk een gat had dat geenszins open was aan gelijk welke kant" hier snap ik niks van....een gat zonder openingen is een holte. Hoe zie je dat dan? Verder kan dat blokje onderin de derailleur kooi niet loskomen door een slecht gemonteerde ketting.
Een ketting die niet goed geponst is (Het staafje is niet helemaal/niet juist doorgeduwd.) merk je na 300 meter al, dat hoor je en voel je prima bij elke omwenteling van de ketting. Dus dat zou je al eerder gemerkt hebben dan na 50km. Het vast slaan in de derailleur is mij een klein raadsel zonder fotos, kan er zo snel geen oorzaak voor bedenken of het zou een verkeerd afgestelde derailleur moeten zijn (stond mss al fout?).
De fm zegt dat je ketting wel gebroken was als die niet goed geponst was, en dat ben ik wel met hem eens. Met 50km was die heus wel gebroken, maar dat is die niet want je bent fietsend thuis gekomen.
Ketting verkeerd-om is onzin, dat beïnvloedt het soepel schakelen maar niet kettingbreuk. Je fiets schakelde niet lekker, dat kan wel veroorzaakt worden door een achterste voren gemonteerde ketting, maar zal niet eerder tot breuk leiden.
Dus:
1 eens met de fm
2 verkeerd-om is geen reden voor breuk, wel slechter schakelen
3 ketting correct erop leggen (tekst naar buiten) en correct sluiten, wel beide kanten 1 schakel verwijderen en dan ponsen met kettingstift van Shimano.

Zoek een andere fm, gezien de vertrouwensbreuk en de miscommunicatie gaat dit geen succes meer worden.

Leer zelf wat basale klussen opknappen (bent welkom in Maastricht), dat maakt de communicatie met anderen makkelijker.
Dogma F

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 20 mar 2023 18:14

- die verbinding die de 2 stukken voorderailleur verbindt kan idd loskomen. Heeft normaal niets met de ketting te maken
- heb je de ketting even lang gemaakt als de oude?
- de ketting verkeerd om monteren. Veel verschil geeft dat niet in mijn ervaring...
- en dan verlies ik me in je uitleg ;-)
- wat bedoel je met minder lopen?
- en ik heb medelijden met de fietsenmakers die de kettingen met pinnen verbinden; kan zo dikwijls foutgaan... (bij mij toch;-)).
- en er zijn nog fietsenmakers. Zoals in alle zaken; werk samen met mensen die je vertrouwt....

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 20 mar 2023 18:20

walter- schreef: 20 mar 2023 18:14
- en ik heb medelijden met de fietsenmakers die de kettingen met pinnen verbinden; kan zo dikwijls foutgaan... (bij mij toch;-)).
Oneens. Ik vind de missing link veel foutgevoeliger dan ponsen. Dat kan bijna niet mis gaan, waar het bij linkjes geen garantie is dat de schakel ook om de pen grijpt in het geslepen randje.
Laatst gewijzigd door Ramon73 op 21 mar 2023 16:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Dogma F

Maikel1989
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 mar 2023 15:39

Maikel1989 21 mar 2023 14:15

Woefdram schreef: 20 mar 2023 17:55 Ik probeer echt om er soep van te maken, maar welk plastic deel nu is losgeschoten en in de ketting terecht is gekomen is voor mij een raadsel. Heb je een foto?

Maar als ik tussen de regels doorlees, is mijn conclusie wel om snel aan andere FM te zoeken, of beter nog, leer hoe je dit soort reparaties zelf kunt uitvoeren. Ketting vervangen is echt eenvoudig, mits met het juiste gereedschap.
Mocht het enkel de ketting geweest zijn had ik het misschien wel zelf gedaan. Ik was er voor een nieuwe voorderailleur en de FM zei dat het door de ketting kwam en heeft die dus omgekeerd.

ter info: in bijlage het stukje aangeduid op een voorbeeld van een shimano voorderailleur en ook het stukje nadat ik het losgekregen had van de ketting. De dunne uiteinde aan de rechterkant was nog 'toe' toen het aan de ketting vast zat. Het principe: twee ringen door elkaar heen. Is me ook een raadsel hoe dat kon.
Bijlagen
derailleur.png
IMG_20230315_193915_resized_20230321_020621103 (1).jpg

Maikel1989
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 mar 2023 15:39

Maikel1989 21 mar 2023 14:23

Ramon73 schreef: 20 mar 2023 18:08 Klinkt als een gekleurd/eenzijdig verhaal van een ontevreden klant. Ik vermoed dat jij je vertrouwen in de fm kwijt bent door de "minderwaardige wielen". Er bestaan bijna geen slechte wielen en elke waar heeft zijn prijs. Een setje RS100 van €150 is iets anders dan een setje zipp 303 van plmn. 8x die prijs. Toch rijden ze beiden met alle vertrouwen, de een iets sneller en strakker dan de ander tegen een veel hoger tarief. Dus is zoiets altijd erg betrekkelijk.
Enfin, dit verhaal: "het plastic stuk een gat had dat geenszins open was aan gelijk welke kant" hier snap ik niks van....een gat zonder openingen is een holte. Hoe zie je dat dan? Verder kan dat blokje onderin de derailleur kooi niet loskomen door een slecht gemonteerde ketting.
Een ketting die niet goed geponst is (Het staafje is niet helemaal/niet juist doorgeduwd.) merk je na 300 meter al, dat hoor je en voel je prima bij elke omwenteling van de ketting. Dus dat zou je al eerder gemerkt hebben dan na 50km. Het vast slaan in de derailleur is mij een klein raadsel zonder fotos, kan er zo snel geen oorzaak voor bedenken of het zou een verkeerd afgestelde derailleur moeten zijn (stond mss al fout?).
De fm zegt dat je ketting wel gebroken was als die niet goed geponst was, en dat ben ik wel met hem eens. Met 50km was die heus wel gebroken, maar dat is die niet want je bent fietsend thuis gekomen.
Ketting verkeerd-om is onzin, dat beïnvloedt het soepel schakelen maar niet kettingbreuk. Je fiets schakelde niet lekker, dat kan wel veroorzaakt worden door een achterste voren gemonteerde ketting, maar zal niet eerder tot breuk leiden.
Dus:
1 eens met de fm
2 verkeerd-om is geen reden voor breuk, wel slechter schakelen
3 ketting correct erop leggen (tekst naar buiten) en correct sluiten, wel beide kanten 1 schakel verwijderen en dan ponsen met kettingstift van Shimano.

Zoek een andere fm, gezien de vertrouwensbreuk en de miscommunicatie gaat dit geen succes meer worden.

Leer zelf wat basale klussen opknappen (bent welkom in Maastricht), dat maakt de communicatie met anderen makkelijker.
Beste,

Goh, die wielen hebben niet echt voor een vertrouwensbreuk gezorgd, al was het wel frustrerend om er keer op keer mee naar de winkel te moeten.

in bijlage het stukje voor ik het van de ketting gehaald heb. Toen het aan de ketting zat, was het nog 'toe'. Geen holte maar meer als een ring.

Het klopt wat je zegt: als het slecht geponst is voel je het effectief. Dat was het geval na de initiële herstelling toen de derailleur vervangen was.

Ik onthoud hier vooral uit dat er nog steeds een andere reden moet zijn waarom die derailleur is scheef getrokken, en dus niet het feit dat de ketting verkeerd om lag. De ketting is nu opnieuw gesloten, benieuwd of alle problemen nu van de baan zullen zijn...
Bijlagen
IMG_20230315_193915_resized_20230321_020621103 (1).jpg

Maikel1989
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 mar 2023 15:39

Maikel1989 21 mar 2023 14:29

walter- schreef: 20 mar 2023 18:14 - die verbinding die de 2 stukken voorderailleur verbindt kan idd loskomen. Heeft normaal niets met de ketting te maken
- heb je de ketting even lang gemaakt als de oude?
- de ketting verkeerd om monteren. Veel verschil geeft dat niet in mijn ervaring...
- en dan verlies ik me in je uitleg ;-)
- wat bedoel je met minder lopen?
- en ik heb medelijden met de fietsenmakers die de kettingen met pinnen verbinden; kan zo dikwijls foutgaan... (bij mij toch;-)).
- en er zijn nog fietsenmakers. Zoals in alle zaken; werk samen met mensen die je vertrouwt....
- zie andere antwoorden als je wilt zien welk stuk is los gekomen
- ja
- Dus blijft de vraag wat de oorzaak was... ondanks wat de FM zei
- Met minder lopen bedoel ik dat ie niet soepel rond draait. Er was een krakend geluid bij elke omwenteling. Nu, het lijkt me dat dit voornamelijk kwam door dat die schakel niet correct geponst was.
- Ik ga inderdaad eens een andere proberen als er nog eens iets voorvalt wat ik niet zelf kan repareren. Al is het maar om te vergelijken. Ik kreeg vooral het gevoel dat de huidige wegens werkdruk soms wat slordig is.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 21 mar 2023 16:12

Maikel1989 schreef: 21 mar 2023 14:23 Het klopt wat je zegt: als het slecht geponst is voel je het effectief. Dat was het geval na de initiële herstelling toen de derailleur vervangen was.

Ik onthoud hier vooral uit dat er nog steeds een andere reden moet zijn waarom die derailleur is scheef getrokken, en dus niet het feit dat de ketting verkeerd om lag. De ketting is nu opnieuw gesloten, benieuwd of alle problemen nu van de baan zullen zijn...
Dus de ketting is 2x geponst, dat had ik over het hoofd gezien....1x bij montage en 1x bij herstel voorderailleur. Dan zal die waarschijnlijk de tweede keer niet goed in elkaar hebben gezeten. Kan gebeuren, ook de FM. Maar slecht/onvolledig ponsen voel je altijd, net als een geponste schakel die niet "los" gemaakt is. Na het ponsen is die schakel altijd wat stroever, moet je beetje wringen om het zaakje iets losse te maken. Doe je dat niet, dan loopt die schakel niet mooi over de cassette/door de derailleur en dat merk je ook heel goed. Komt vanzelf goed na 20-30km fietsen.

Het scheef trekken van de derailleur zou heel goed veroorzaakt kunnen zijn doordat de kunststof kettinggeleider uit de derailleur gevallen is en tussen ketting en kooi geraakt is.
Dogma F

Plaats reactie