Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Veilig op weg met het profpeleton

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16199
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 03 apr 2023 12:34

Knechten neem je mee om op kop te rijden. Dan zullen ze toch ook een keer naar voren moeten komen.

Er zullen weinig renners zijn die gisteren niet gebruikt hebben gemaakt van een dergelijke strook. Die ene renner had net de pech dat die strook eindigde in het gras met 10cm water erop.
Als je niet consequent renners uit koers neemt voor het gebruiken van die stroken, kun je nu niet zwaar straffen. Dat zou pure symboolpolitiek zijn. Ik vrees echter dat het wel gaat gebeuren want de meute roept weer keihard om symptoombestrijding en niet om een structurele aanpak.
Campagnolo Ultra Dork

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5227
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 03 apr 2023 12:57

fiedoo schreef: 03 apr 2023 11:29 Gisteren bleek nog eens dat zelfs op de "meest veilige stukken" een gek in het peleton (of een van de gekken) een gevaar op zich kunnen zijn. Waarom iemand zonder ook maar kans in de top 20 te eindigen op dat moment van de wedstrijd en op zo een brede weg nog zo een risico's gaat nemen? Er zullen er nog zijn maar laten ze deze renner eens een paar maand schorsen en liefst dit consequent dan verder doen.
Ook Tim Wellens was bij de gekken die probeerden rondom het peleton te rijden langs de parkeerstrook. Alleen hij kon net op tijd invoegen (kon hij invoegen of werd hij er tussen gelaten?).

Ik denk dat bij opleiding renners echt geleerd moet worden dat doorrijden niet altijd de optie is. Ze moeten de reflex aangeleerd krijgen ook te remmen als het nodig is. Desnoods met verlies van uitslag of positie.
Of ook: "Tim Wellens die de wedstrijd kent rijdt hier op de parkeerstrook het peleton voorbij, dus ik mag hem volgen" is geen goed idee als je veilig wil koersen....

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5683
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 03 apr 2023 13:29

Ernie C. schreef: 03 apr 2023 12:34 Knechten neem je mee om op kop te rijden. Dan zullen ze toch ook een keer naar voren moeten komen.

Er zullen weinig renners zijn die gisteren niet gebruikt hebben gemaakt van een dergelijke strook. Die ene renner had net de pech dat die strook eindigde in het gras met 10cm water erop.
Als je niet consequent renners uit koers neemt voor het gebruiken van die stroken, kun je nu niet zwaar straffen. Dat zou pure symboolpolitiek zijn. Ik vrees echter dat het wel gaat gebeuren want de meute roept weer keihard om symptoombestrijding en niet om een structurele aanpak.
Misschien eens leren aanvaarden als je slecht gepositioneerd zit in een peleton dat dit zijn consequenties heeft en je dit niet moet/mag rechtzetten door een ander zijn veiligheid/leven in gevaar te brengen? En al zeker niet door een heel peleton omver te gaan kegelen. Gewoon remmen had trouwens ook een optie geweest.
Verder zijn er meer en meer ervaren renners die de onbesuisdheid aanklagen.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16199
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 03 apr 2023 14:20

Ik vraag mij toch serieus af of die meer ervaren renners nooit zo'n parkeerstrook, stoepje of fietspad meepakken. Ik zie er geen en hoor er nooit iets over renners die dat bewust niet doen.
Wat mij betreft is het hele peloton er mede schuldig aan wat er gisteren gebeurde.
Ben je eenmaal aan het vallen, dan maakt 80% geen bewuste keuzes meer.

Blijft over dat hij inderdaad had moeten remmen en dus een inschattingsfout maakte. Dat gebeurt dagelijks in het peloton met valpartijen tot gevolg. Nu raakte hij toevallig het peloton op precies de verkeerde plek waardoor het heel goed in beeld was en er heel veel vielen.
Campagnolo Ultra Dork

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5683
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 03 apr 2023 16:53

Dus wat stel jij voor, de boel zo laten? Als je zaken doet die niet kunnen moet je maar zien dat het goed gaat en anders moet je maar op de blaren zitten. Je gaat toch ook niet iemand die honderd rijdt in de bebouwde kom zonder erg dezelfde straf geven als iemand die hetzelfde doet maar een kind doodrijdt? Je weet dat het kan fout lopen als je dat doet, als het dan fout gaat zijn er geen excuses.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

abdr
Forum-lid
Berichten: 559
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 03 apr 2023 17:28

fiedoo schreef: 03 apr 2023 13:29 Gewoon remmen had trouwens ook een optie geweest.
Ernie C. schreef: 03 apr 2023 14:20 Blijft over dat hij inderdaad had moeten remmen en dus een inschattingsfout maakte.
Ik denk niet dat die ooit op tijd had stilgestaan. Enige optie was rechtdoor en hopen op het beste.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16199
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 03 apr 2023 18:43

Dan had hij buiten het zicht van de camera's het achterste gedeelte van het peloton geraakt en dan was er inderdaad nu niks aan de hand...
Campagnolo Ultra Dork

Tussendoor
Forum-lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 20 jun 2022 21:09

Tussendoor 03 apr 2023 19:13

Van der Poel in zijn eerste RVV door de bloembak. Gelukkig stuiterde hij niet opzij het peloton in.... Maar had toen ook zo kunnen gebeuren.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16199
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 03 apr 2023 19:13

fiedoo schreef: 03 apr 2023 16:53 Dus wat stel jij voor, de boel zo laten? Als je zaken doet die niet kunnen moet je maar zien dat het goed gaat en anders moet je maar op de blaren zitten. Je gaat toch ook niet iemand die honderd rijdt in de bebouwde kom zonder erg dezelfde straf geven als iemand die hetzelfde doet maar een kind doodrijdt? Je weet dat het kan fout lopen als je dat doet, als het dan fout gaat zijn er geen excuses.
Dat is toch wel een groot verschil. Als je 100km/h rijdt in de bebouwde kom en de politie ziet het, kom je er niet mee weg. Hier gebeurt het iedere wedstrijd tientallen keren, onder het oog van de UCI en bijna nooit gebeurt er wat.
Ik zeg dus ook niet dat er niks moet gebeuren maar dat er eerst een beetje consequent opgetreden moet worden tegen overtreders voordat je zwaar moet gaan straffen. Ik vind voor nu uit koers nemen wel genoeg.
Campagnolo Ultra Dork

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12626
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 07 apr 2023 13:47

Dat vind ik ook eerst optreden, dat gebeurt nu niet en dan selectief mensen gaan uitsluiten, dat is raar.

Ze doen het zichzelf ook aan, kom met een paar rijders aan en ga zitten met de UCI en maak duidelijke afspraken.
desnoods ook met punten, maar het zijn ook hier vaak dezelfde, het zag er in Vlaarderen uit alsof ie voor het eerst op z,n fiets zat.

Eerst schat je iets verkeerd in, nou dat kan, dan reageer je volledig verkeerd met een fiets, dat is toch bizar als prof. En als je andere moet geloven niet de eerste keer.

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1397
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 07 apr 2023 15:08

Ik denk dat het zo niet werkt. Renners zitten aan de limiet. Reageren vanuit een reflex. Zijn opgefokt en denken vanuit emotie. Of denken niet eens meer, maar zíjn hun emotie. En dan doe je stomme dingen, maar dat weet je pas achteraf.
hun fietsen.

Plaats reactie