Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

trainen met boezemfibrileren

marcvmegroot
Forum-lid
Berichten: 1385
Lid geworden op: 11 feb 2007 11:36
Locatie: Arnemuiden

marcvmegroot 16 mar 2023 16:39

Oke, ik heb lang getwijfeld of ik het hier zou vragen, maar ben over de schroom heen. Er zullen er vast ook nog wel zijn die er last van hebben. In 1999 heb ik een dotterbehandeling ondergaan en daarna kon ik redelijk goed met de club mee en deed regelmatig kopwerk zo ongeveer 32 km/u.
De jaren verstreken en in 2016 kreeg ik last van atriumfibrilleren zonder dat ik het wist. Mijn conditie ging achteruit en af en toe moest ik de club laten gaan en ging op mijn eentje in mijn tempo naar huis. Naar de HA nadat dit me enkele keren overkomen is en na visite aan de cardioloog was AF mijn diagnose. 3 Keer een cardioversie gehad zonder resultaat. Tijdens 2 weken slecht weer in 2018 fietste ik niet naar het werk. Tot mijn verbazing had ik ook geen AF meer. Weer gaan fietsen en dus weer AF. Ook merkte ik dat als ik maar fietste zoals het ging en niet zoals het moest ik ook geen AF meer had.
Lidmaatschap op de club opgezegd en gaan fietsen op mijn tempo. Vorig jaar met pensioen en nu fiets ik 3 - 4 keer per week telkens 60 - 80 km met af en toe een 100 km rit. 3 weken geleden wilde ik het tempo opvoeren en thuiskomen met 26 gemiddeld. Dat lukte, maar in de nacht moest ik het bekopen. Weer AF. Nu dus weer tempo aangepast en dat gaat goed.
Nu is mijn vraag: Is er iemand die weet hoe ik mijn gemiddelde weer kan opvoeren zonder in een AF te geraken. Als dat gebeurd zakt het gemiddelde drastisch en kan ik weer aan de medicatie.
Graag hulp. Mijn gemiddelde over 65 km is nu ongeveer 24,8 tot 25,2 in de altijd winderige provincie Zeeland.

Marc
people are strange when you\'re a stranger

http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8293
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 16 mar 2023 16:54

Misschien naar een sma gaan?

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1339
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 16 mar 2023 17:13

Ga eens naar een sportarts. Je bent de leeftijd voorbij dat je het aan andere leken moet vragen.
hun fietsen.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 16 mar 2023 17:18

Niets mis met OOK naar de ervaringen van "lotgenoten" vragen. Ik heb geen advies voor je (anders dan het advies dat voor heel veel hartproblematiek geldt dat het vaak een heel goed idee is om juist te blijven sporten, eventueel met aangepaste belasting), maar het valt me wel op dat je wel heel erg gefixeerd bent op je gemiddelde snelheid (tot op de decimaal zelfs). Dat lijkt me hoe dan ook een slecht idee.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

TechNick
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 aug 2013 19:49

TechNick 16 mar 2023 18:04

Zou het voorleggen aan een cardioloog als het zo makkelijk getriggerd wordt en vragen of ablatie geen optie is?
Sindsdien tikt mijn hart weer als een Zwitsers uurwerkje.
Overigens heb ik daarna de knop wel omgezet: blij dat ik rij.

marsman
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 16 mar 2023 18:22

Ga alsjeblieft naar een goede sportarts. Alle goede bedoelingen hier, maar tenzij hier een sportarts op het forum zit, zou ik mijn plan niet baseren op de input van een fietsforum. Je hart is een kostbaar bezit.

Het enige advies die ik je durf te geven om je gemiddelde zonder risico te verhogen, is om te kijken naar je positie op de fiets. Als je dieper kunt zitten, dan win je snelheid zonder dat je meer inspanning hoeft te leveren. Ook zaken als aero wielen, nauwzittende kleding etc helpen zeker.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 16 mar 2023 19:39

Ik zou een fietsende cardioloog zoeken. Ik kan wel in mijn netwerk navragen wie je moet hebben.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 16 mar 2023 19:41

Opzoek naar een goede sport cardioloog en dat zal niet meevallen.

Waarbij ik wel de simpele redenatie hebt, waarom zou je harder willen?
Je bent met pensioen, tel je zegeningen. Waarbij ik niet zeg dat je geen arts moet bezoeken, dat zou ik zeker doen.

Ps.
Ik zou op fietsdagen geen cafeïne meer nemen. En zeker niet meer na 13 a 14u.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 16 mar 2023 19:51

marcvmegroot schreef: 16 mar 2023 16:39 Oke, ik heb lang getwijfeld of ik het hier zou vragen, maar ben over de schroom heen. Er zullen er vast ook nog wel zijn die er last van hebben. In 1999 heb ik een dotterbehandeling ondergaan en daarna kon ik redelijk goed met de club mee en deed regelmatig kopwerk zo ongeveer 32 km/u.
De jaren verstreken en in 2016 kreeg ik last van atriumfibrilleren zonder dat ik het wist. Mijn conditie ging achteruit en af en toe moest ik de club laten gaan en ging op mijn eentje in mijn tempo naar huis. Naar de HA nadat dit me enkele keren overkomen is en na visite aan de cardioloog was AF mijn diagnose. 3 Keer een cardioversie gehad zonder resultaat. Tijdens 2 weken slecht weer in 2018 fietste ik niet naar het werk. Tot mijn verbazing had ik ook geen AF meer. Weer gaan fietsen en dus weer AF. Ook merkte ik dat als ik maar fietste zoals het ging en niet zoals het moest ik ook geen AF meer had.
Lidmaatschap op de club opgezegd en gaan fietsen op mijn tempo. Vorig jaar met pensioen en nu fiets ik 3 - 4 keer per week telkens 60 - 80 km met af en toe een 100 km rit. 3 weken geleden wilde ik het tempo opvoeren en thuiskomen met 26 gemiddeld. Dat lukte, maar in de nacht moest ik het bekopen. Weer AF. Nu dus weer tempo aangepast en dat gaat goed.
Nu is mijn vraag: Is er iemand die weet hoe ik mijn gemiddelde weer kan opvoeren zonder in een AF te geraken. Als dat gebeurd zakt het gemiddelde drastisch en kan ik weer aan de medicatie.
Graag hulp. Mijn gemiddelde over 65 km is nu ongeveer 24,8 tot 25,2 in de altijd winderige provincie Zeeland.


Marc
Sorry hoor, maar ik begrijp niet waar je je druk over maakt, geniet van het fietsen, desnoods een kilometertje langzamer.! :roll:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

marcvmegroot
Forum-lid
Berichten: 1385
Lid geworden op: 11 feb 2007 11:36
Locatie: Arnemuiden

marcvmegroot 16 mar 2023 21:38

TechNick schreef: 16 mar 2023 18:04 Zou het voorleggen aan een cardioloog als het zo makkelijk getriggerd wordt en vragen of ablatie geen optie is?
Sindsdien tikt mijn hart weer als een Zwitsers uurwerkje.
Overigens heb ik daarna de knop wel omgezet: blij dat ik rij.
Omdat het nu eigenlijk al heel erg lang met medicatie goed gaat is de route naar ablatio afgesloten volgens de cardioloog. Indien het vaak terugkomt of te lang blijft duren is het een overweging. Maar ook daar kon geen garantie op gegeven worden. Voorlopig gaat het met medicamenten dus goed, als ik het maar rustig aandoe.
Mijn cardioloog is ook een echte fietsfanaat en deelt mijn frustratie zegt hij.
Voor mijzelf zou het net een tandje meer mogen zijn, al heb ik me er "voorlopig" bij neergelegd. Maar ja, iedereen kent het, het moet en zal harder moeten.....
Maar als ik de reacties zo lees zal ik het daarbij moeten laten. Misschien is wat meer wind mee :-)
people are strange when you\'re a stranger

http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

marcvmegroot
Forum-lid
Berichten: 1385
Lid geworden op: 11 feb 2007 11:36
Locatie: Arnemuiden

marcvmegroot 16 mar 2023 21:40

[/quote]
Sorry hoor, maar ik begrijp niet waar je je druk over maakt, geniet van het fietsen, desnoods een kilometertje langzamer.! :roll:
[/quote]

Ik geniet vol van het fietsen en ben ook blij dat ik het nog kan. Maar ja, als het gemiddelde in die jaren met 5 km per uur minder is geworden, en je weet de oorzaak, blijft toch de vraag of het zonder risico niet net even wat harder kan. Daarnaast moet ik wel blijven genieten.
people are strange when you\'re a stranger

http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

marcvmegroot
Forum-lid
Berichten: 1385
Lid geworden op: 11 feb 2007 11:36
Locatie: Arnemuiden

marcvmegroot 16 mar 2023 21:42

53x11 schreef: 16 mar 2023 17:18 Niets mis met OOK naar de ervaringen van "lotgenoten" vragen. Ik heb geen advies voor je (anders dan het advies dat voor heel veel hartproblematiek geldt dat het vaak een heel goed idee is om juist te blijven sporten, eventueel met aangepaste belasting), maar het valt me wel op dat je wel heel erg gefixeerd bent op je gemiddelde snelheid (tot op de decimaal zelfs). Dat lijkt me hoe dan ook een slecht idee.
De decimalen zijn het gevolg van Strava :lol: :lol:
Ik heb de vraag inderdaad hier gesteld of er ook fietsers waren die eenzelfde probleem hadden waarbij het opgelost is.
people are strange when you\'re a stranger

http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie