Alles over vakanties op én met de fiets

Bikepacken in het Atlasgebergte (Marokko)

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15958
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 14 mar 2023 21:51

Mooi verslag.
Geen idee of je dit om den brode doet maar je zou het kunnen overwegen.
Ik ben er vrij zeker van dat er magazines zijn die interesse hebben.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1072
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 14 mar 2023 22:20

Heerlijk verhaal om ook zelf even bij weg te dromen

basvv
Forum-lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 11 aug 2014 10:55

basvv 15 mar 2023 08:23

Dank allen! Ik doe voor mijn broodwinning iets heel anders maar wilde vooral mijn enthousiasme delen en wellicht voor een enkeling de drempel verlagen om een vergelijkbare trip te gaan maken :-)
BertL schreef: 14 mar 2023 20:13 Prachtig verhaal en prachtige foto's.
Hoe heb je deze trip gepland qua dagafstanden, hoogtemeters en overnachtingen?
Ik had vooraf alleen verblijf in Marrakesh geregeld voor het begin en eind van de trip. Met de betreffende riad had ik ook even gecheckt of het in orde was om mijn fietskoffer daar een week achter te laten en dat was geen enkel probleem. Andere overnachtingen heb ik telkens een dag vooruit geboekt, dus op maandagavond boeken voor de nacht van dinsdag op woensdag. Voor vertrek had ik wel even booking bestudeerd om er zeker van te zijn dat er overal langs de route voldoende plekken waren om te overnachten en dat was het geval. Alleen tussen Tinghir en Agoudal (dag 4), rondom Tagleft (het 'midden' van dag 5) en bij Demnate waren er wat minder opties. Airbnb was ook een optie geweest maar dat heb ik niet gebruikt.

Vooraf had ik een route gepland via Komoot om een inschatting te kunnen maken van de hoeveelheid gravel en het aantal hoogtemeters en dat bleek redelijk adequaat te zijn. Via de trailviewer functie van Komoot kon ik op een aantal plekken ook al een indruk krijgen van de kwaliteit van de weg. Uiteindelijk heb ik deze route de eerste vijf dagen gevolgd en daarna ben ik wat van m'n originele plan afgeweken.

Ik weet van mezelf dat mijn duur- en herstelvermogen goed is, dus over de dagelijkse afstanden heb ik me niet zo'n zorgen gemaakt; ik was uitgegaan van ritten tussen de 100 en 150 kilometer per dag op de meeste dagen. De eerste dag heb ik bewust wat langer gemaakt; dat zorgde ervoor dat ik de dagen erna wat meer behapbare etappes kreeg en ik doe zo'n monsterrit dan liever met frisse benen. In Telouet overnachten was die dag ook een optie geweest, maar dan was de start van dag 2 waarschijnlijk erg fris geweest (hoogte, vroeg tijdstip, beginnen met een afdaling). Ik heb er geen spijt van gehad dat ik de eerste dag zo'n lange rit heb gedaan. Overigens had ik bewust wel een 'extra' dag ingepland voor het geval ik een rustdagje nodig had of ik mechanisch malheur zou hebben onderweg.
Laatst gewijzigd door basvv op 15 mar 2023 08:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8544
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 15 mar 2023 08:24

Wat een gave trip heb je gemaakt .
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Boslim
Forum-lid
Berichten: 177
Lid geworden op: 18 jul 2015 13:40

Boslim 15 mar 2023 09:36

Mooi verslag, bedankt!

pino
Forum-lid
Berichten: 3380
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 15 mar 2023 12:20

Dankvoor het delen!
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8358
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 15 mar 2023 17:40

Mooi verslag. Ik heb er van genoten.

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2253
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 15 mar 2023 17:56

Wij hebben de Hoge Atlas in de planning staan voor september, en het enthousiasme is hier alleen maar toegenomen met je verslag. Ik was nog wel benieuwd, is de 11-34 voldoende? Daarnaast, ik denk dat de Addict interne bekabeling heeft, hoe heb je die in een fietskoffer gekregen, of misschien moet ik eerst vragen welke fietskoffer je gebruikt hebt?

basvv
Forum-lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 11 aug 2014 10:55

basvv 15 mar 2023 20:18

Woefdram schreef: 15 mar 2023 17:56 Wij hebben de Hoge Atlas in de planning staan voor september, en het enthousiasme is hier alleen maar toegenomen met je verslag. Ik was nog wel benieuwd, is de 11-34 voldoende? Daarnaast, ik denk dat de Addict interne bekabeling heeft, hoe heb je die in een fietskoffer gekregen, of misschien moet ik eerst vragen welke fietskoffer je gebruikt hebt?
Een 11-34t cassette (gecombineerd met een 31t binnenblad) was voor mij prima; uiteraard moet je dan op sommige steile stukken even op de pedalen gaan staan maar ik heb het iig nooit als (te) zwaar ervaren. E.e.a. hangt natuurlijk wel een beetje af van je eigen fitheid. Ter vergelijk: mijn FTP ligt rond de 4.5 W/kg.

De kabels van de Addict Gravel zijn inderdaad grotendeels binnendoor, maar ze komen ter hoogte van de bovenste spacer aan de voorkant tevoorschijn. Ze lopen vanaf daar onder de stuurpen door (met een verwijderbaar afdekkapje eroverheen) en gewoon buitenlangs onder het stuur door. Door het afdekkapje te verwijderen en het stuur los te maken van de stuurpen heb je dus enige ruimte om het stuur in een fietstas te manoeuvreren. Ik gebruik de grotere versie van de EVOC bike bag pro (305L) en dat paste zonder probleem.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5892
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 15 mar 2023 20:41

Wat zijn de stijgingspercentage ongeveer die je onderweg tegenkomt? Heel heel erg lang geleden heb ik ooit een ATB tocht gedaan door het Atlas gebergte en ik kan me eigenlijk geen super steile percentages voor de geest halen. En dat was bijna allemaal echt onverhard.
Live fast; die young. mijn blog

basvv
Forum-lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 11 aug 2014 10:55

basvv 15 mar 2023 21:46

Het grootste deel is vrij mild, zeg maar tot maximaal 6-7% maar ook hele lange stukken 2-3% omhoog. De Tizi Tighedouine (dag 1) en Tizi Tigherrouzine (dag 4) zijn wel een stuk pittiger, van de eerste weet ik de stijgingspercentages niet precies maar de tweede is 5km aan bijna 10% gemiddeld waarbij vooral de eerste twee kilometer lastig zijn. Ook het stuk weg dat ik na Imilchil kwam (tot aan de lange afdaling naar Tagleft) was pittig, deze weg was vooral erg onregelmatig met verschillende muurtjes die telkens een paar honderd meter lang waren. Overigens zijn het niet de double-digit stijgingspercentages die het lastig maken, maar vooral het feit dat je een groot deel van de tijd op grote hoogte (>1800m) bezig bent waarbij op papier relatief eenvoudige beklimmingen ineens toch een stuk lastiger worden.

JoeyvEde92
Forum-lid
Berichten: 123
Lid geworden op: 14 jun 2019 08:17

JoeyvEde92 16 mar 2023 14:33

Heel gaaf en mooi beschreven.
Wekt zeker mijn interesse om zelf ook die kant op te gaan.

Thanks voor het delen.

Plaats reactie