Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Twijfels SQLab 612 zadel

Gebruikersavatar
Puffdaddy
Forum-lid
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08 jan 2008 23:58

Gebruikersavatar Puffdaddy 12 mar 2023 15:53

ik ben al enige tijd aan het wisselen van zadel op de racefiets.
Dan het (antieke) Specialized Alias zadel en dan weer het SQLab 612 zadel.
Het SQLab zadel wil ik eigenlijk behouden en heb ik ook gekocht als opvolger van het Alias zadel.
Het SQLab heeft al eens wat getikt dacht ik (of zadelrail) en gisteren toch ook weer wat last van "onderen".
Het SqLab zadel heeft als maximaal draaggewicht maximaal 90 kg.
Ik zit schoon aan de haak net hieronder en met wat kleren aan wat meer ha ha.
Dat vind ik zelf een beetje ook ietwat twijfelachtig.
Misschien daarom het tikken.

Het Specialized Alias zadel is bijna niet meer aan te komen,
zit wel fantastisch maar heeft als slechte eigenschap dat het zadel aan de zijkant
nog wel eens door knakt (al diverse exemplaren gehad).

Zijn hier mensen die een SQLab 612 zadel hebben en die zwaarder zijn en graag hun bevindingen delen?
Het Alias zadel heeft zo'n beetje de Toupé als opvolger, ook deze is alweer moeilijk aan te komen (ooit via MP).
Iemand misschien nog een tip voor een gelijksoortige opvolger van het Alias zadel?
Bikers are not alone

microkid
Forum-lid
Berichten: 119
Lid geworden op: 01 mar 2022 16:44

microkid 12 mar 2023 17:00

Ik heb er met 110kg op gefietst en dat ging prima.

leon1
Forum-lid
Berichten: 2815
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 12 mar 2023 17:04

Ik heb er vier (en bijna vijf) in gebruik, drie met carbon rails en twee met metalen rails. Zit aangekleed en wel rond de 80kg. En laat ik nu net vandaag een 612r carbon voor garantie hebben aangemeld bij Futurum. Zadel is pas een paar maanden in gebruik. Ook vanwege kraken in de rails. Dus ja, geen ervaring met dit zadel op de gewichtslimiet maar ook daaronder kan het kraken dus voorkomen. Drie andere zadels al geruime tijd zonder problemen in gebruik. En eentje ligt er nog nieuw in de kast en die komt op een nieuw op te bouwen fiets.

Eenmaal gewend aan de vorm is dit wel een heel fraai en goed zadel. Ben wel benieuwd naar de afwikkeling. 1 zadel heb ik in Duitsland gekocht en daar ben ik eens mee gevallen. Dus toen kon ik aanspraak maken op de crash replacement van SQLab. Helaas hebben ze dat alleen in Duitsland en Oostenrijk :?
Ride bikes, not tanks!

Boslim
Forum-lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 18 jul 2015 13:40

Boslim 12 mar 2023 17:26

Specialized Romin EVO al eens geprobeerd ter vervanging van je Alias? Dat werkte voor mij.
https://www.specialized.com/be/nl/romin ... lsrc=aw.ds

Gebruikersavatar
Puffdaddy
Forum-lid
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08 jan 2008 23:58

Gebruikersavatar Puffdaddy 13 mar 2023 10:29

Een gel zadel is minder geschikt voor veel lange afstanden fietsen.
Bikers are not alone

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 13 mar 2023 11:54

Een Romin Evo is er ook in de S-Works uitvoering, dan heb je weinig met gel te doen...

Gebruikersavatar
serbak
Forum-lid
Berichten: 1119
Lid geworden op: 07 aug 2006 15:06
Contact

Gebruikersavatar serbak 13 mar 2023 15:43

Misschien is het zadel, of de rails ergens gebroken? Ik ben zelf wel een stukje lichter, maar heb wel al eens een SQLab zadel gehad die was gebroken ruim buiten garantie. Hij had ook een tikje of kraakje. Ik heb SQLab destijds rechtstreeks een berichtje gestuurd en daarin aangegeven dat ik van een duur zadel verwacht dat het langer meegaat dan een aantal jaar. Ze deden er alles behalve moeilijk over en stuurden direct een nieuw zadel incl. een zak vol SQLab snoepjes:-)

Aesch
Forum-lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 12 apr 2013 12:30

Aesch 16 mar 2023 19:22

serbak schreef: 13 mar 2023 15:43 Misschien is het zadel, of de rails ergens gebroken? Ik ben zelf wel een stukje lichter, maar heb wel al eens een SQLab zadel gehad die was gebroken ruim buiten garantie. Hij had ook een tikje of kraakje. Ik heb SQLab destijds rechtstreeks een berichtje gestuurd en daarin aangegeven dat ik van een duur zadel verwacht dat het langer meegaat dan een aantal jaar. Ze deden er alles behalve moeilijk over en stuurden direct een nieuw zadel incl. een zak vol SQLab snoepjes:-)
Mijn ervaring ook. Een 611 zadel gebroken op vakantie in de vogezen en toen ook snel en adequaat geholpen door sqlab Duitsland (zadel naar dichtstbijzijnde Duitse verdeler gestuurd, ik kon zo de grens over ophalen en door) .

Toen was ik ook tegen de 95kg en dit was de standaard variant. De active versies gaan tot 100kg. Die rij ik nu al jaren met plezier.

Gebruikersavatar
Puffdaddy
Forum-lid
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08 jan 2008 23:58

Gebruikersavatar Puffdaddy 19 mar 2023 00:17

Weer een kort rondje gefietst met het SQLab zadel, toch weer wat lichte irritatie en een niet prettige zit.
Voor morgen (vandaag eigenlijk) het Specialized Alias (goud van oud) er maar weer op gezet, kijken hoe dat gaat.
Ben uiteraard nog aan het neuzen voor een ander zadel,
in een eerder topic is er ook al eens als tip een Sella Italia SLR zadel voorbij gekomen.
Een Sella Italia SLR TM Super Flow L3 of SLR TI Super Flow L3 zou misschien wat kunnen zijn voor mij.
Ben benieuwd naar het maximaal rijdersgewicht voor deze zadels, kon ik nergens vinden.
Iemand ervaring met deze zadels, met name de erg brede uitsparing is dat niet vervelend, geeft dat geen irritatie?
Bikers are not alone

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 19 mar 2023 07:40

Ik heb de Selle Italia SLR Kit carbonio Boost superflow L3 op m'n racer en gravelracer zitten, de opvolger van de Specialized Romin S-works die ik voorheen gebruikte.
Heeft ook een S shape vorm, hoog van achter, naar de midden een "kuiltje" en weer hoog van voren.
Heerlijk zadel naar de shape van de Romin met een wat bredere gleuf in het midden, waar je overigens totaal geen last van hebt.
Heb ook geen gewichtsbeperking gezien voor deze zadels, ondanks het gewicht van 129gr.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8290
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 19 mar 2023 08:48

Ik stuur mijn tweede versie van de SQLab 612 terug. Ondanks dat hij prima bij me zou moeten passen fietst het voor geen meter. Pijn op een andere plek dan mijn zitbotjes. Tegen mijn bovenbeen. Volgens de "zitbotjesberekening" is het zadel zeker niet te breed. Op zoek naar iets dat beter zit.

derxx
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 19 mar 2023 12:23

Puffdaddy schreef: 19 mar 2023 00:17 Weer een kort rondje gefietst met het SQLab zadel, toch weer wat lichte irritatie en een niet prettige zit.
Voor morgen (vandaag eigenlijk) het Specialized Alias (goud van oud) er maar weer op gezet, kijken hoe dat gaat.
Ben uiteraard nog aan het neuzen voor een ander zadel,
in een eerder topic is er ook al eens als tip een Sella Italia SLR zadel voorbij gekomen.
Een Sella Italia SLR TM Super Flow L3 of SLR TI Super Flow L3 zou misschien wat kunnen zijn voor mij.
Ben benieuwd naar het maximaal rijdersgewicht voor deze zadels, kon ik nergens vinden.
Iemand ervaring met deze zadels, met name de erg brede uitsparing is dat niet vervelend, geeft dat geen irritatie?
Kijk ook eens bij Bontrager. Die hebben ook brede zadels die 100+ rated zijn. Ik ben tijdens een meting op een Bontrager gezet met mn 95kg, en deze zat voor mij beter dan de Selle Italia SLR boost (of iets dergelijks). Voor mij zat deze ook net wat fijner dan de sqlab. Maar dat is natuurlijk voor iedereen anders
Afbeelding

Plaats reactie