Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Velglint

redbulleke
Forum-lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 14 dec 2008 10:47

redbulleke 12 mar 2023 12:08

Hallo,

Ik heb deze week mijn nieuwe wielen (Hunt carbon disc) ontvangen, zou deze willen gebruiken met Tpu binnenbanden en contintal 5000 of pirelli p zero race banden. Nu is er om de wielen Hunt tubeless tape gedaan, dit was al gemonteerd bij ontvangst. Ik vraag mij nu wel af of dit lint bestand is tegen de hogere druk van een buitenband tegenover een tubeless setup.
Het lint 1x rondgwikkeld is, lijkt me vrij dun. Zou ik het vervangen door een lint voor binnenbanden of er nog een laag tubeless tape omheen wikkelen, of zou het sterk genoeg zijn?
Ga met de wielen enkele cols doen en wil daarom zeker zijn dat het wel stevig genoeg is.

Bedankt voor eventuele reacties

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2850
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 12 mar 2023 12:22

Wat voor tape ligt erop? De ene tape is de andere niet qua sterkte.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 12 mar 2023 12:39

redbulleke schreef: 12 mar 2023 12:08 Hallo,

Ik heb deze week mijn nieuwe wielen (Hunt carbon disc) ontvangen, zou deze willen gebruiken met Tpu binnenbanden en contintal 5000 of pirelli p zero race banden. Nu is er om de wielen Hunt tubeless tape gedaan, dit was al gemonteerd bij ontvangst. Ik vraag mij nu wel af of dit lint bestand is tegen de hogere druk van een buitenband tegenover een tubeless setup.
Het lint 1x rondgwikkeld is, lijkt me vrij dun. Zou ik het vervangen door een lint voor binnenbanden of er nog een laag tubeless tape omheen wikkelen, of zou het sterk genoeg zijn?
Ga met de wielen enkele cols doen en wil daarom zeker zijn dat het wel stevig genoeg is.

Bedankt voor eventuele reacties
Ik mag toch wel aannemen dat Hunt zijn tubeless ready wielen heeft voorzien van een velglint dat zowel tubeless als met clincher en binnenbanden kan worden gebruikt.
  • Tyres | Tubeless-ready for lower weight & rolling resistance, featuring H_LOCK bead-seat for easy and secure tubeless installation. Also works excellently with clincher tyres and tubes.
Maar ja . . . . waarom niet tubeless banden gebruiken.?
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

redbulleke
Forum-lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 14 dec 2008 10:47

redbulleke 13 mar 2023 19:24

Heb met Hunt contact opgenomen en ze zeggen dat het lint sterk genoeg is, ik had het ook al gelezen op hun site, maar omdat het mij zo dun leek twijfelde ik een beetje.
Tubeless heeft zeker zijn voordelen op mtb en gravel, maar op mijn wegfiets ben ik er niet van overtuigd.
Heb vroeger tubeless gereden met racefiets, maar ben terug naar binnenbanden gegaan.
Bedankt voor jullie reacties.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 13 mar 2023 19:30

redbulleke schreef: 13 mar 2023 19:24 Heb met Hunt contact opgenomen en ze zeggen dat het lint sterk genoeg is, ik had het ook al gelezen op hun site, maar omdat het mij zo dun leek twijfelde ik een beetje.
Tubeless heeft zeker zijn voordelen op mtb en gravel, maar op mijn wegfiets ben ik er niet van overtuigd.
Heb vroeger tubeless gereden met racefiets, maar ben terug naar binnenbanden gegaan.
Bedankt voor jullie reacties.
Wat heeft tubeless op de racefiets jouw gedaan om terug te keren naar binnenbanden.?
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

redbulleke
Forum-lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 14 dec 2008 10:47

redbulleke 13 mar 2023 20:17

Het gaatje werd niet gedicht bij een lekke band, dit kan natuurlijk eens gebeuren, maar het is dan wel een plakkeriger gedoe als je een binnenbandje moet steken. Voor die weinige keren dat ik dan een lekke band heb op de weg vind ik het makkelijker om met gewone bandjes te rijden.
Ik wil daarmee zeker niet zeggen dat het slecht is, op mijn mtb vind ik het zeer goed( rijd daar met veel minder druk, lekken worden beter gedicht en veel minder kans op stootlekken).

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 14 mar 2023 12:54

redbulleke schreef: 13 mar 2023 20:17 Het gaatje werd niet gedicht bij een lekke band, dit kan natuurlijk eens gebeuren, maar het is dan wel een plakkeriger gedoe als je een binnenbandje moet steken. Voor die weinige keren dat ik dan een lekke band heb op de weg vind ik het makkelijker om met gewone bandjes te rijden.
Maar dan moet je altijd een binnenband vervangen/repareren en dat heb je niet met tubeless banden, dus wat is daar dan makkelijker aan om met gewone bandjes te rijden? :roll:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2850
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 14 mar 2023 17:23

redbulleke schreef: 13 mar 2023 20:17 Het gaatje werd niet gedicht bij een lekke band, dit kan natuurlijk eens gebeuren, maar het is dan wel een plakkeriger gedoe als je een binnenbandje moet steken. Voor die weinige keren dat ik dan een lekke band heb op de weg vind ik het makkelijker om met gewone bandjes te rijden.
Ik wil daarmee zeker niet zeggen dat het slecht is, op mijn mtb vind ik het zeer goed( rijd daar met veel minder druk, lekken worden beter gedicht en veel minder kans op stootlekken).
Als het gaatje niet dicht wil, gebruik je een plug en kun je weer door.

Plaats reactie