Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

FFWD f6r alu velgrand in de bergen??

Simon Sez
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 sep 2015 08:45

Simon Sez 11 mar 2023 21:03

Ik heb de FFWD F6R nu 3 jaar in bezit en rij er alleen de zomermaanden mee. Echter heb ik nog een setje alu spline 32 voor de wintermaanden en de bergen. Nu wil ik graag carbon voor de grotere klimmen in de alpen. Kan ik met de ffwd en alu velgrand de bergen in. Ben >100kg, maar een goede daler. Heb drietal weken doorgebracht in de alpen, maar heb altijd de dt swiss wielen meegenomen. Eigenlijk wil ik een full carbon klimsetje, maar ik heb het idee dat die juist heter kunnen worden dan de alu. Ik zou graag duidelijkheid willen alvorens de ffwd's en de dt swiss set te koop aan te bieden en op zoek te gaan naar een full carbon setje.
Dan ben ik gewoon klaar met 1 set voor winter en zomer dacht ik zo?

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3068
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 11 mar 2023 21:55

Klinkt meer als, ik wil iets nieuws maar ik weet nog niet waarom.

Voor het klimmen hoef je het niet te doen.
Lichte aluminium clinchers zijn net zo licht als lichte full carbon clinchers.

Waarom zou de full carbon set wel geschikt zijn om het hele jaar door te gebruiken en de carbon/alu set niet?
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15822
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 11 mar 2023 22:03

Waarom zou je juist de wielset met hogere velgen als klimset willen gebruiken?
Waarom zou je in het andere geval juist met een full carbon velg willen afdalen? Rij je ook in de bergen bij nat weer?
Waarom koop je geen lichte wielset met alu velgen voor de bergen en een mooie hoge full carbon set voor thuis?
I know myself like no one else
Nothing to defend

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 11 mar 2023 22:29

Het zal best gaan. Maar er zijn drie minpunten. 1. De set is wat zwaar. (Is niet heel erg). 2. De alu remrand kan loslaten
bij veel remmen door hitte (weet je als goede daler vast te voorkomen) 3. Hoge velgen zijn bij hoge snelheid lastig in te sturen. En als het ook nog eens hard waait, wordt het echt listig. (Voor mij een reden om in de bergen niet met hoge velgen te rijden)

Simon Sez
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 sep 2015 08:45

Simon Sez 12 mar 2023 07:18

Dus carbon velgen met alu remrand zijn veiliger dan full carbon met carbon remrand, zeker met nat weer.
Als dat het geval is, weet ik genoeg. De hoge velgrand is ook over the top, ze remmen iig dus wel beter bij natte zomerdagen.
Ik vind de wielen eerlijk gezegd te protserig voor mij, wel stoer, maar totaal overbodig. Ik weet genoeg, bedankt voor de feedback.

Chefske
Forum-lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 28 sep 2019 13:22
Locatie: Zuid-Holland

Chefske 12 mar 2023 08:12

Wielen met een carbon remrand remmen voor geen meter als het ook maar even kort geregend heeft. Lichte miezer is al voldoende, is mijn ervaring. Lijkt me vervelend als dat ooit de reden zou zijn dat je niet kunt gaan fietsen
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350

Plaats reactie