Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Waterdichte handschoenen en bibshort

michielios2
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 03 dec 2018 09:20

michielios2 11 mar 2023 21:00

Afgelopen vrijdag compleet onderkoeld thuisgekomen na een rit in de stromende regen en later sneeuw. Ben dus op zoek naar wat kleding upgrades, met name ECHT waterdichte handschoenen. Ik fietste nu met de GripGrab ride waterproof, die deden het eerste half uur nog wel hun werk maar nadien liepen ze compleet vol als een spons... niet fijn als het vriest en waait.

Zit vooral te kijken naar futurum 4seasons, heb de pro jacket al en die bevalt redelijk goed. Heeft iemand ervaring met de handschoenen en bib van 4season? Of andere aanbevelingen?

bwinkel
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 04 jan 2018 07:17

bwinkel 11 mar 2023 21:43

Een broek die waterdicht is moet je denk ik regenbroek nemen. Ik gebruik voor nat weer Gore handschoenen , mijn ervaring is dat die wel regendicht zijn.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15958
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 11 mar 2023 22:07

michielios2 schreef: 11 mar 2023 21:00

Zit vooral te kijken naar futurum 4seasons, heb de pro jacket al en die bevalt redelijk goed. Heeft iemand ervaring met de handschoenen en bib van 4season?
Waarom bestel je die niet gewoon om zelf te testen?
Als ik het goed heb kan je die zelf testen en mochten ze niet bevallen terugsturen.
Je eigen ervaring bij slecht weer is zoveel meer waard dan anderen die je vertellen dat zij geen greintje pijn hebben bij rijden in sneeuwwater.

Ik prijs mij gelukkig dat ik de druk om te gaan rijden in barre weersomstandigheden volledig kwijt ben. :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

michielios2
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 03 dec 2018 09:20

michielios2 11 mar 2023 22:17

In die proefperiode zal je zien dat het opeens prachtig weer is.... die gripgrabs vallen ook nu pas door de mand. Dus toch fijn om van tevoren wat ervaringen te horen, ook van andere merken.

meuk
Forum-lid
Berichten: 1105
Lid geworden op: 06 sep 2010 14:58

meuk 11 mar 2023 22:19

Bij nat weer blijft er voor mij qua handschoenen niet veel anders over dan neopreen... moet je wel blijven fietsen om ze warm te houden. Na lekke band vorige week in de regen duurde het wel weer half uur voor ze warm waren.

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 12 mar 2023 11:13

Tegen het weer van afgelopen vrijdag is geen kruid gewassen. Natte sneeuw, net boven 0 graden en harde wind: dat is een soort duivelsdriehoek waarin je je niet warm kunt houden.
Dan kun je beter binnenblijven en gaan zwiften, maar als je moet vanwege woonwerk of overvallen wordt, dan ben je de klos.
hun fietsen.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 12 mar 2023 11:16

Als je nog niet met spatborden reed. Probeer dat eerst, dat scheelt alvast de helft aan water.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5892
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 12 mar 2023 11:21

BertL schreef: 12 mar 2023 11:13 Tegen het weer van afgelopen vrijdag is geen kruid gewassen. Natte sneeuw, net boven 0 graden en harde wind: dat is een soort duivelsdriehoek waarin je je niet warm kunt houden....
+1
Tegen kou kun je jezelf kleden, tegen kou en harde wind ook. Ook tegen regen kun je jezelf kleden. Maar de combi kou, regen en wind is echt onmogelijk. Dat wordt dan een combinatie van goretex als buitenlaag en daar onder een isolerende laag. En dat dus voor alle kleding die je draagt. Beenstukken, koersbroek, jas, handschoenen, schoenen, muts. Misschien dat fietsen in een ijsberen vel zou helpen. Maar als het ook maar enigzins kan, zou ik dit soort dagen overslaan
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4225
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 12 mar 2023 11:31

De enige handschoenen die echt waterdicht zijn, zijn van die ouderwetse rubberachtige keuken handschoenen. Ik heb wel eens een youtube filmpje gezien van iemand die daar, in omstandigheden die hier een duivelsdriehoek genoemd worden, een 100 mijler mee reed. Hij gebruikte ze als buitenlaag over andere handschoenen.
Maar of je dat moet willen is de vraag. Ik stem op zwift, bij dergelijke omstandigheden. Het moet wel een hobby blijven!

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 12 mar 2023 13:56

ik heb Craft water & windproof handschoenen. Paar weken geleden reed ik in vergelijkbare omstandigheden.
Wat er gebeurde is dat het water op een gegeven moment via mijn mouwen in mijn handschoenen liep, en inderdaad waren die handschoenen best waterdicht want het water liep er vrijwel niet meer uit waardoor ik dus ook mijn handen in een koud bad had zitten. inmiddels heb ik de Craft wel afgeschaft want ze waren niet warm genoeg meer voor mij en nu heb ik 21 virages arctic. Ook wind en waterproof. toch denk ik dat ook deze wel vol zullen lopen op een gegeven moment. net zoals je dat ook met overschoenen hebt. het helpt even, maar op een gegeven moment komt er toch water tussendoor. In die omstandigheden helpt een neopreen handschoen inderdaad het beste, er komt water in en uit maar met je lichaamswarmte houd je het, net zoals bij een surfpak, enigszins acceptabel. heb dat lang zo gedaan. Maar inmiddels werkt dat niet meer voor mij. Wellicht voor jou wel?

Voor een bib kan ik je geen advies geven. heb zelf een overbroek van Craft die regen enigszins kan weerstaan, maar waterdicht is het niet (nooit). wat ik aan die broek wel er fijn vindt is dat hij wel je warmte vast kan houden, ook als deze nat is. En zolang je maar blijft bewegen is dat prima. Wat dat betreft wel een aanrader. in de kou en wind eventjes stoppen dan verlies je snel warmte. Het dan weer warm krijgen was lastig.

Gelukkig hebben we deze omstandigheden niet zo heel vaak .
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

i-mac

i-mac 12 mar 2023 14:36

Ik heb onlangs een lange broek gekocht bij Ekoi ( https://www.ekoi.com/nl-be/lange-fietsb ... e-gel.html ). Ik heb er deze week anderhalf uur lang gefietst in de regen. Bij thuiskomst waren mijn benen mooi droog. Maar ... de eerlijkheid dient me te zeggen dat ik spatborden heb, en dat deze al veel water voorkomen. Van dat opspattend water worden je benen heel erg snel door en doornat.

Handsschoenen zijn niet gemakkelijk. Ik heb een paar Spatzwear neopreen handsschoenen, en van Castelli. Maar na een tijdje worden mijn handen nat van het zweten. Wat voor gevolg heeft, dat mijn handen het koud krijgen. Ik neem meestal een 2de paar handsschoenen mee.

michielios2
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 03 dec 2018 09:20

michielios2 12 mar 2023 18:37

Dank voor de tips. Eens dat dit uitzonderlijke weersomstandigheden zijn, fiets nu een paar jaar ook in winter ed buiten en tot nu toe altijd wel prima met de standaard winterkleding die ik heb.
Rij altijd met een ass-saver en spatbordje voor, was voor mij altijd voldoende. Probleem nu was ook niet echt opspattend water maar water wat uit de lucht kwam.

Rij binnenkort ronde van vlaanderen toertocht (250km), zou het toch jammer vinden als ik m door weersomstandigheden niet kan fietsen, maar zo erg als vrijdag zal t wel niet worden (met name niet zo koud).

Plaats reactie