Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Newmen Streem wielen

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12622
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 13 mar 2023 08:19

Philippos schreef: 12 mar 2023 14:41
Knip
Voorwiel is aan een kant radiaal gespaakt. Naar mijn mening onzin. Ook is de voorvelg geboord met de 2:1 ratio waardoor je opties

Knip
Ik lees niets over nippels, maar als dat alu is, is dat ook een punt van aandacht.
Dat eerste had ik achteraf wel gewild bij mijn lefty wielen, dat staat wel gaaf.

Spaak je niet standaard met Alu dan? dat is toch geen probleem.
Ik heb met wat vrienden behoorlijk wat wielsets in omloop in de afgelopen 20 jaar en alles met alu en nog nooit een gebroken spaak of nippel gehad, tenminste als we ze door onze vaste wielbouwer lieten spaken.

Enige probleem met alu is pekel en zweet. De eerste is buiten een probleem de twede binnen :-)

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2855
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 13 mar 2023 08:41

wasbeer2006 schreef: 13 mar 2023 08:19
Philippos schreef: 12 mar 2023 14:41
Knip
Voorwiel is aan een kant radiaal gespaakt. Naar mijn mening onzin. Ook is de voorvelg geboord met de 2:1 ratio waardoor je opties

Knip
Ik lees niets over nippels, maar als dat alu is, is dat ook een punt van aandacht.
Dat eerste had ik achteraf wel gewild bij mijn lefty wielen, dat staat wel gaaf.

Spaak je niet standaard met Alu dan? dat is toch geen probleem.
Ik heb met wat vrienden behoorlijk wat wielsets in omloop in de afgelopen 20 jaar en alles met alu en nog nooit een gebroken spaak of nippel gehad, tenminste als we ze door onze vaste wielbouwer lieten spaken.

Enige probleem met alu is pekel en zweet. De eerste is buiten een probleem de twede binnen :-)
Standaard wordt er hier gespaakt met messing. Wielsets die binnen komen voor onderhoud waarbij er iets aan de hand is met nippels, is het altijd aluminium: kop afgebroken, vast gecorrodeerd aan de spaak waardoor richten niet meer mogelijk is etc

Ik ben geen voorstander van radiaal met disc vanwege de krachten die op het wiel komen met remmen. De spaken die naar voren wijzen (kop naar binnen bij de flens als het wiel correct gespaakt is) vangen alle krachten op als je remt. Spaken die radiaal gevlochten zijn, zijn hier minder goed in. Minder spaken die het werk moeten doen.

Helemaal mee eens verder dat het strak staat. Nog een voordeel is dat de spanning op de radiale spaken wat hoger is aan de "slappe" kant van het wiel tov een in kruis patroon gevlochten "slappe" kant. Bij het voorwiel zijn de verschillen tussen rechts en links echter zodanig laag dat dat geen probleem is.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12622
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 13 mar 2023 13:15

Komen er ook wielen met problemen binnen die jij hebt gespaakt met alu? (of aanwijsbare reden, strandraces, op de trainer etc.)
Of is het allemaal door andere gedaan

Ik had het wel een eye catcher gevonden op een lefty om rechts rediaal te spaken. Ik moet wel zeggen dat al mijn wielsets een offset velgen hebben van 3mm, zowel voor als achter.
Zeker op de cannandale ai achterkant kom je dan echt op een net niet 50/50 verdeling uit, dat is wel heel mooie
Ik heb toch een idee dat gelijke spaakspanning meer doet dan we allemaal denken. Ook in rijeigenschappen.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2855
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 13 mar 2023 14:01

wasbeer2006 schreef: 13 mar 2023 13:15 Ik heb toch een idee dat gelijke spaakspanning meer doet dan we allemaal denken. Ook in rijeigenschappen.
Dat is helemaal waar. En daarom ook zonde, vind ik zelf, dat niemand de offset principe van Cannondale heeft overgenomen.

Qua alu nippels problematiek, alleen wielen die elders gemaakt/gekocht zijn. Ik denk dat ik in totaal max 5 setjes per jaar met alu nippels heb gemaakt en dat was altijd "noodzaak" (kleuren, afwijkende maten etc). Verder bouw ik eigenlijk bijna alles met messing.

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 422
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 15 mar 2023 17:44

Casteur schreef: 12 mar 2023 13:46
Maatwielen schreef: 11 mar 2023 16:46 Alles boven de €1.000 voor zo'n set is onzin.
En waarom? 😀
Ik ken een beetje de prijzen van onderdelen.

Basic naven, zo te zien. Heel waarschijnlijk geen DT Swiss 350-kwaliteit. Pillar-spaken halen het niet ten opzichte van Sapim-spaken.

21 spaken en 2:1 patroon in het voorwiel is ook heel onpraktisch bekeken vanuit het perspectief van iemand die er reparaties aan moet uitvoeren (bijv. naaf vervangen).

Als je bovendien zwaarder bent dan gemiddeld kun je echt veel beter een set laten maken die precies bij jouw profiel past. Ben je ook nog een keer veel goedkoper uit en heb je betere onderdelen.

hayes

hayes 15 mar 2023 21:20

Ik ben allesbehalve een kenner van wielen.
Maar ik kan beamen wat Philippos zegt.

Setje chinees carbon met alu nippels: al een 6 tal nippels afgebroken.
Volgende Chinese set - op advies van P. - met messing nippels: probleemloos.

Of daar andere redenen voor zijn, weet ik niet. Maar blij dat ik geluisterd heb :winkthumb:

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12622
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 16 mar 2023 09:52

Toch komt dat niet door het verschil alu en messing.

Maar puur door wie het wiel bouwt. Al mijn wielen al 20 jaar zijn alu nippels en ook die van mijn fiets vriendjes.
Ik schat een set of 25 a 30 totaal, race, MTB, gravel.

Nog nooit een spaak of nippel gebroken.
Het is gewoon degene die het wielbouwt.

Ik zou persoonlijk altijd voor alu gaan tenzij je ermee in de pekel/strand of trainer gaat rijden.
En wel om die reden dat je dan meteen weet of het goed gespaakt is.

In mijn 9thwave wielen braken de alu nippels na 200km. Reden niet goed geboorde gaten.
Gaten goed geboort en opnieuw gespaakt en de wielen zijn al ruim 1500km probleemloos.

Met messing had de velg na een tijdje gewoon gaan scheuren.

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 422
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 17 mar 2023 09:27

wasbeer2006 schreef: 16 mar 2023 09:52 Toch komt dat niet door het verschil alu en messing.

Maar puur door wie het wiel bouwt. Al mijn wielen al 20 jaar zijn alu nippels en ook die van mijn fiets vriendjes.
Ik schat een set of 25 a 30 totaal, race, MTB, gravel.

Nog nooit een spaak of nippel gebroken.
Het is gewoon degene die het wielbouwt.

Ik zou persoonlijk altijd voor alu gaan tenzij je ermee in de pekel/strand of trainer gaat rijden.
En wel om die reden dat je dan meteen weet of het goed gespaakt is.

In mijn 9thwave wielen braken de alu nippels na 200km. Reden niet goed geboorde gaten.
Gaten goed geboort en opnieuw gespaakt en de wielen zijn al ruim 1500km probleemloos.

Met messing had de velg na een tijdje gewoon gaan scheuren.
Aluminium nippels zijn geen enkel probleem en breken ook nauwelijks maar dan moet wel worden voldaan aan 4 voorwaarden:

- gewicht van de rijder mag niet al te hoog zijn (ik leg zelf de grens rond 85 kg)
- de nippel en de spaak moeten mooi in elkaars verlengde liggen, zonder knik (gaten in de velg moeten mooi in de richting van de spaakloop zijn geboord)
- de nippels moeten aan de buitenkant zitten, dwz zichtbaar zijn ('external nipple'); bij 'internal nipple' worden de nippels belast op een manier waar aluminium nippels minder goed tegen kunnen; bij 'external nipple' wordt de nippel als het ware om de spaak vastgeklemd en worden spaak en nippel als het ware één geheel
- de spaak mag niet te kort zijn (bij messing nippels komt dit iets minder nauw)

Groet,

Hans

kopjethee
Forum-lid
Berichten: 557
Lid geworden op: 23 mar 2015 13:30

kopjethee 17 mar 2023 15:37

En waarom niet het zekere voor het onzekere?
Of; Wat is het voordeel van alu?

Ik rij het liefst niet in de pekel maar is vaak niet aan te ontkomen.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12622
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 17 mar 2023 19:10

Alu is lichter. scheelt je een 20 gram per wiel. Of je wilt een kleurtje.
Wat daarnaast het voordeel kan zijn is dat het juist breekt en wellicht je velg heel houd, maar daar zou ik het niet voor doen.

Ik doe het gewoon omdat het lichter is en ik er nog nooit problemen mee heb gehad.
Soms ook een ander kleur nippel bij het ventiel.

Plaats reactie