Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Na opnieuw invetten balhoofdlagers loopt balhoofd steeds weer vast

NielsPlaisier
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 dec 2015 18:19

NielsPlaisier 11 mar 2023 14:07

Beste allen,

Recent heb ik mijn balhoofdlagers opnieuw ingevet met Xand Lagervet, echter na enkele dagen tot weken loop het stuur juist nog stroever. Hebben jullie enig idee wat ik hieraan kan doen? Doe ik iets verkeerd en kan ik beter nieuwe lagers kopen?

Ik heb de lagers de laatste keer eruit gehaald, schoongemaakt en ontvet en daarna weer opnieuw ingevet aan de binnenkant en buitenkant.

Ik hoor het graag!

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5063
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 11 mar 2023 14:08

Zijn je lagers niet gewoon versleten? Dan kan je blijven invetten wat je wil, maar dat zal niets meer helpen.

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2249
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 11 mar 2023 14:13

Kun je iets preciezer zijn over wat voor lagers en wat je met binnenkant bedoelt? Even als voorbeeld, als het industrie lagers zijn, heb je dan de lagerseals ook even los gemaakt en op de kogels nieuw vet gelegd?

abdr
Forum-lid
Berichten: 559
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 11 mar 2023 15:15

Woefdram schreef: 11 mar 2023 14:13 Even als voorbeeld, als het industrie lagers zijn, heb je dan de lagerseals ook even los gemaakt en op de kogels nieuw vet gelegd?
(Naast de kwestie, maar ik heb dit al een paar keer voorbij zien komen op het forum)

Naar mijn bescheiden mening moet je industrielagers vervangen als ze stroef draaien. Prutsen met die seals e.d. levert niets op, en een volledig nieuw lager kost bijna niets.

Voor de topic-starter: is het een stuurpen met a-head systeem of nog een oude voorvork met schroefdraad?

Chefske
Forum-lid
Berichten: 736
Lid geworden op: 28 sep 2019 13:22
Locatie: Zuid-Holland

Chefske 11 mar 2023 18:46

Te veel voorspanning op de lagers, gok ik?
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 12 mar 2023 01:43

Ik heb wel eens een kader gehad met schade aan de onderkant van het frame waar voorvork er in gaat. Na afstellen werkte alles ok, maar de breuk onderaan verergerde waardoor alles telkens terug slecht draaide na korte tijd. Na ontdekken van de breuk was het frame voor de vuilbak.
Wel al paar keer meegemaakt; ook al is er met goede wil het balhoofd vastgezet, het is niet juiste vastgezet. Veelal omdat de spacers net te laag zijn waardoor het balhoofd niet op voldoende spanning komt bij afstellen. Het lijkt* even goed te zijn maar na een rit is er terug speling, eventueel stroef draaien.
En het kunnen ook de lagers onderaan zijn die eigenlijk het meest afzien...

Walter
* laten we stellen dat de afsteller de topcap zo vast draait dat balhoofd wel moet vast staan, maar dat hij het eigenlijk niet goed controleerd....

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8942
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 12 mar 2023 07:21

abdr schreef: 11 mar 2023 15:15
Woefdram schreef: 11 mar 2023 14:13 Even als voorbeeld, als het industrie lagers zijn, heb je dan de lagerseals ook even los gemaakt en op de kogels nieuw vet gelegd?
(Naast de kwestie, maar ik heb dit al een paar keer voorbij zien komen op het forum)

Naar mijn bescheiden mening moet je industrielagers vervangen als ze stroef draaien. Prutsen met die seals e.d. levert niets op, en een volledig nieuw lager kost bijna niets.

Voor de topic-starter: is het een stuurpen met a-head systeem of nog een oude voorvork met schroefdraad?
Soms is een lager gewoon droog gelopen. Waarom zou je een nieuwe kopen als je met schoonmaken en wat vers vet ook het probleem kunt oplossen?
Daarbij: niet alle maten lagers zijn even makkelijk te vinden...
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 12 mar 2023 08:45

abdr schreef: 11 mar 2023 15:15
Woefdram schreef: 11 mar 2023 14:13 Even als voorbeeld, als het industrie lagers zijn, heb je dan de lagerseals ook even los gemaakt en op de kogels nieuw vet gelegd?
(Naast de kwestie, maar ik heb dit al een paar keer voorbij zien komen op het forum)

Naar mijn bescheiden mening moet je industrielagers vervangen als ze stroef draaien. Prutsen met die seals e.d. levert niets op, en een volledig nieuw lager kost bijna niets.

Voor de topic-starter: is het een stuurpen met a-head systeem of nog een oude voorvork met schroefdraad?
Industrielagers, inderdaad gewoon vervangen.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8942
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 12 mar 2023 12:09

Waarom zou je inderdaad iets repareren als je het ook gewoon weg kunt flikkeren en iets nieuws kunt kopen? :roll:
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 12 mar 2023 13:37

Als een verzegeld lager van een fiets stroef/hakerig begint te lopen is dat een teken dat er iets mis is met het lager. De verzegeling heeft ergens een lekkage, water en/of vuil is binnen gedrongen en/of het vet dat erin zat is eruit... door dezelfde lekkage. Je kan dan de verzegeling verwijderen, de boel kuisen en er nieuw vet indoen, klopt. Neemt niet weg dat de lager droog/vuil gelopen heeft, hoe langer die dat gedaan heeft, hoe meer schade. Dat laat altijd sporen na, binnen de kortste keren zit je dan terug met ellende. Vermits lagers niet dé kost zijn is het eigenlijk meer aangeraden om het lager gewoonweg te vervangen. Het is ook niet zo dat een lager bij normaal gebruik en onderhoud snel versleten geraakt. Mooi met een laagje vet insmeren en monteren.

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 12 mar 2023 15:09

Intussen weten we nog steeds niet, of TS wellicht z’n balhoofd lekker stevig vastgedraaid heeft. Of een lager ondersteboven teruggeplaatst, of …
Vorsprung durch Pedantik

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 12 mar 2023 16:02

Geef hem nog één dag bedenktijd om wat te doen.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Plaats reactie