Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Alternatieve cassette Shimano Deore XT 10 ?

benny1
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 25 jul 2005 21:27

benny1 06 mar 2023 13:36

Standaard ligt op mijn speed-pedelec de Shimano Deore XT 10 Speed XT 12-42 : 11, 13, 15, 17, 19, 21, 24, 28, 32, 37, 42
Nu had ik graag een cassette gehad waarop de kleine tandwielen volgende verhoudingen hebben 11-12-13-14-15-?-?-?-?

Zou de Shimano 105 CS-5700 10 speed hier een goed alternatief voor kunnen zijn ?
11-28 : 11-12-13-14-15-17-19-21-23-25
Benny

Chefske
Forum-lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 28 sep 2019 13:22
Locatie: Zuid-Holland

Chefske 06 mar 2023 18:43

Volgens mij is alles t/m 10 speed compatible qua road- en mtb-casettes. Een 11-28 eindigt echter wel met een kransje met 28 tanden; de cassette die je beschrijft komt overeen met een 11-25. Dan rest nog de vraag of je het kleinste kransje met 11 tanden nodig denkt te hebben. Zo niet, dan kun je ook voor een 12-25 cassette gaan, dan heb je ook een 18.
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350

benny1
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 25 jul 2005 21:27

benny1 06 mar 2023 19:36

De 11 heb ik zeker nodig want die gebruik ik nu ook 90% van de tijd.
Hoger dan 17 wordt niet gebruikt.
Echter gaat het nu van 11 naar 13 en zou graag van 11 naar 12 willen om de 12 vaker te gebruiken.
Van de 105 zijn er twee versies :
Vertandingen en gewicht inclusief vulring:
• 11/25: 11-12-13-14-15-17-19-21-23-25 – 239 gram*
• 11/28: 11-12-13-14-15-17-19-21-24-28 – 251 gram*

Maar is een 105 evenwaardig betreft slijtage dan een Deore XT ?
Benny

Xheanortx
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 22 feb 2022 20:05

Xheanortx 06 mar 2023 20:49

Kan je niet beter een iets groter voorblad erbij halen? Komt je kettinglijn ook ten goede. Weet niet als je die ook makkelijk kunt vervangen?

Chefske
Forum-lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 28 sep 2019 13:22
Locatie: Zuid-Holland

Chefske 06 mar 2023 23:06

Ik geloof dat Shimano Deore XT gelijkwaardig is aan Ultegra bij de weg-groepsets, maar dat kun je zelf ook opzoeken op het internet. Het verschil tussen 105 en Ultegra zit voornamelijk in het gewicht, maar het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat je daar iets van merkt op een speed-pedelec. Qua slijtage zal het gelijkwaardig zijn, maar de 105 cassette heeft als voordeel dat 'ie een stuk minder kost om te vervangen.

Verder zou ik inderdaad kijken of je een groter voorblad kunt monteren, zodat je de slijtage kunt spreiden over meerdere kransjes. Als dat niet lukt, zou je ook eens kunnen kijken of je losse 11 tands sluitkransjes kunt vinden. Zo'n los kransje zal een stuk goedkoper zijn dan een volledige cassette.

Let ook goed op de eventuele slijtage van je ketting. Een kettingslijtagemeter kost een paar euro en kan je een hoop geld besparen, want met een versleten ketting help je een nieuwe cassette heel snel om zeep.
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350

benny1
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 25 jul 2005 21:27

benny1 07 mar 2023 00:44

Groter voorblad heb ik eens geprobeerd maar daar was zo goed als niets van te merken.
Ik heb nu 9200 km op mijn eerste XT cassette + ketting staan en nog geen problemen gehad ondanks dat die 11T 90% van de tijd gebruikt wordt maar dat komt natuurlijk door de achterwielmotor waardoor de tandwielen zeer weinig lijden.
Vorige had een middenmotor en dan was elke 1200 km ander kransje steken.
Heb inmiddels twee cassettes gevonden :
Shimano 105 CS-5700 10 speed +-€50
Shimano CS6700 Ultegra 10-speed +-€53
Benny

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 07 mar 2023 11:39

105/XT/ultegra/XTR/Dura Ace verschil: enkel gewicht verschil: je zal geen verschil zien in duurzaamheid. Heel misschien beetje kwaliteitsverschil in schakelen. maar of dat relevant is...
En voor duurzaamheid moet je gewoon je ketting snel genoeg vervangen. Duurzaamheid van cassette zal eerder in de slijtage van de ketting zitten.
Maar beperkt je niet tot shimano: ook sram heeft goede 10 speed cassettes.

Groter voorblad: je moet natuurlijk heel wat groter gaan. Om ipv 11 op een 13 te gaan rijden moet je minstens 20% omhoog gaan; rijdt je nu op een 40t vooraan, moet je een ongeveer een 50T monteren om idd verschil te zien: Wil je op de 15t rijden - je huidige 2de kransje- zal je zelfs een 55T moeten plaatsen. Een groot kettingblad is efficiënter... Of het relevant is, is iets anders ;-).

Je rijdt best met een zo recht mogelijke ketting lijn. Dus altijd op de 11 is niet ideaal voor de slijtage. Maar als je 10k km kan doen zou ik daar niet te veel over nadenken. Maar misschien kan je 20K halen ;-). Al kan ik me als ontwerper ook wel voorstellen dat je de positie van het voorste kettingblad wat naar rechts brengt opdat op de kruissnelheid er een redelijk rechte lijn is.
ontwerpprobleem met een speedpedelec is dat je zeer veel op de max snelheid rijdt. En zowat nooit sneller. Iets installeren waarbij je nog kan bijtrappen bij 60km/u is weinig relevant. En ook wel bizar dat ze je die grote cassette geven; ik zie daar idd niet het nut van. Als je met de speedpedelec ook ooit een col gaat oprijden aan 8km/u... (nu ja waarom ook niet ;-)).
En als je de nieuwe cassette installeert, vergeet ook geen nieuwe ketting...

benny1
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 25 jul 2005 21:27

benny1 07 mar 2023 12:20

Allen bedankt voor de info.
Ik zal vragen aan de fietsenmaker om er Shimano CS6700 Ultegra 10-speed op te leggen met nieuwe ketting natuurlijk.

Betreft het voorblad ligt er nu een 50T op en met 52T was er geen verschil merkbaar, dan moet je al zoals je zegt naar 60T gaan maar dat past dan niet meer.
Om 45-47km/u te rijden is de verhouding 50T - 11T best wel haalbaar maar die 12T zal ook zeker vaker gebruikt worden dan de 13T.
Benny

Plaats reactie