Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Pomp voor onderweg

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3523
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 07 mar 2023 08:22

havana schreef: 07 mar 2023 07:54 Overigens. Kijk uit met pompjes met slangetjes en binnenbanden met verwijderbare ventielkern. De kans is groot dat de ventielkern meedraait bij het losmaken van het slangetje (been there, done that). Oplossingen: a) geen biba's kopen met verwijderbare ventielkern b) de ventielkern goed vastzetten).
Ja inderdaad, voordat een reservebandje het tasje inging eerst de kern vastdraaien. :-). Stond je daar na een kwartier je de pleuris gepompt te hebben, badend in het zweet. Pssst, slangetje los, kern er uit en terug naar start, geen 100 gulden. Dammn!
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27536
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 07 mar 2023 08:28

Heb het ook een keer gehad. Toen heb ik het opgelost door er een ventielverlenger op te schroeven.

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2248
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 07 mar 2023 08:37

Philippos schreef: 07 mar 2023 08:00
havana schreef: 07 mar 2023 07:54 Overigens. Kijk uit met pompjes met slangetjes en binnenbanden met verwijderbare ventielkern. De kans is groot dat de ventielkern meedraait bij het losmaken van het slangetje (been there, done that). Oplossingen: a) geen biba's kopen met verwijderbare ventielkern b) de ventielkern goed vastzetten).
C) Silca Tattico. Klemt op je ventiel net als een normale vloerpomp.
Daar zit ik ook naar te kijken, dan wel het gravel (volume) broertje Silca Gravelero. Ik ben ook te vaak aangelopen tegen uitdraaiende ventielkernen met de Lezynes.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2855
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 07 mar 2023 09:00

Woefdram schreef: 07 mar 2023 08:37
Philippos schreef: 07 mar 2023 08:00
havana schreef: 07 mar 2023 07:54 Overigens. Kijk uit met pompjes met slangetjes en binnenbanden met verwijderbare ventielkern. De kans is groot dat de ventielkern meedraait bij het losmaken van het slangetje (been there, done that). Oplossingen: a) geen biba's kopen met verwijderbare ventielkern b) de ventielkern goed vastzetten).
C) Silca Tattico. Klemt op je ventiel net als een normale vloerpomp.
Daar zit ik ook naar te kijken, dan wel het gravel (volume) broertje Silca Gravelero. Ik ben ook te vaak aangelopen tegen uitdraaiende ventielkernen met de Lezynes.
Ik kan hem aanraden. Het is typisch zo'n geval van eigenlijk vind ik het te duur en koop ik wat goedkopers. Dan blijkt dat wat goedkoper was eigenlijk een prut ding is en koop ik toch de dure Silca. 2x geld uitgegeven en duurder uit.

Ieder van de twee heeft zijn eigen use case. De Tattico is veel beter voor de smallere banden (28mm). Kijk je puur naar gravel en banden van 40mm met een lage druk is de Gravelero beter (als in sneller want de Tattico werkt hier ook wel op).

Part1
https://www.youtube.com/watch?v=zrZaCztP_f8
Part2
https://www.youtube.com/watch?v=Po9Shqr9FJc

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 07 mar 2023 09:01

Ik rijd met Schwalbe en Michelin binnenbanden, die hebben geen ventielkernen die eruit gedraaid kunnen worden. Of de Lezyne pocket drive tot 11 bar kan weet ik niet, hoeft ook niet. Max. druk die ik rijd is 6 bar (achteraan op de racefiets). Vorige week vooraan lek gereden (normaal rijd ik vooraan 5,5 bar), bleek thuis 4,5 bar in te zitten, opgepompt met de Pocket Drive. Kan ik mee leven.

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 07 mar 2023 09:13

Ik adviseer iedereen om je pompje niet in de buurt van je ruggenwervels te vervoeren, maar aan je frame. Maar je mag zelf kiezen.
En maak ze goed vast. We vinden er best veel als we aan de mtb-routes werken.
hun fietsen.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5055
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 07 mar 2023 09:16

BertL schreef: 07 mar 2023 09:13 Ik adviseer iedereen om je pompje niet in de buurt van je ruggenwervels te vervoeren, maar aan je frame. Maar je mag zelf kiezen.
En maak ze goed vast. We vinden er best veel als we aan de mtb-routes werken.
Goede tip. 2 weken terug gevallen op mijn pompje die in mijn linker zak zat. Door het harde metaal 2 ribben gekneusd. Ik wikkel het pompje nu in mijn body zodat het enigszins bescherming geeft.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5055
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 07 mar 2023 09:18

havana schreef: 07 mar 2023 07:54
NicoNB schreef: 06 mar 2023 22:45
BertL schreef: 06 mar 2023 15:26 Ik zweer bij een Zéfal HPX. Nog steeds te koop.
+1
De enige handpomp waar je je banden echt mee op spanning krijgt.
Als je qua bandenspanning bent blijven hangen in 1990 klopt het.

4,5 bar krijg ik moeiteloos in mijn banden met mijn Topeak.Ja het zal iets langer duren ja, maar ik rijd echt zelden lek en voor lul rijden met zo'n Zefal is een groter probleem.

Overigens. Kijk uit met pompjes met slangetjes en binnenbanden met verwijderbare ventielkern. De kans is groot dat de ventielkern meedraait bij het losmaken van het slangetje (been there, done that). Oplossingen: a) geen biba's kopen met verwijderbare ventielkern b) de ventielkern goed vastzetten).
Ik heb dit ook wel meegemaakt met een Lezyne pompje, ondanks dat daar een knopje op zit om de druk van het slangetje te halen. Dit is toch ook hetzelfde probleem als me een co2 patroon waarbij je het mondstuk aan het ventiel moet draaien?

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 07 mar 2023 09:22

BertL schreef: 07 mar 2023 09:13 Ik adviseer iedereen om je pompje niet in de buurt van je ruggenwervels te vervoeren, maar aan je frame. Maar je mag zelf kiezen.
En maak ze goed vast. We vinden er best veel als we aan de mtb-routes werken.
Oei, ik doe het al 30 jaar zo. :D

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5732
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 07 mar 2023 09:43

havana schreef: 07 mar 2023 07:54
Overigens. Kijk uit met pompjes met slangetjes en binnenbanden met verwijderbare ventielkern. De kans is groot dat de ventielkern meedraait bij het losmaken van het slangetje (been there, done that). Oplossingen: a) geen biba's kopen met verwijderbare ventielkern b) de ventielkern goed vastzetten).
Daarom heb ik juist de Lezyne Road Drive medium minipomp, daar zit op het slangetje een tooltje om de kern vast te draaien.
Bijlagen
Knipsel.JPG
Knipsel.JPG (14.99 KiB) 696 keer bekeken

RobertvD
Forum-lid
Berichten: 334
Lid geworden op: 03 dec 2019 15:23

RobertvD 07 mar 2023 11:03

Hier nog een fan van de Silca Tattico. Superpompje. Laatst nog iemand mee kunnen helpen. Die was zo onder de indruk dat hij er zelf ook een ging kopen.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5098
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 07 mar 2023 12:39

Philippos schreef: 07 mar 2023 09:00 Ieder van de twee heeft zijn eigen use case. De Tattico is veel beter voor de smallere banden (28mm). Kijk je puur naar gravel en banden van 40mm met een lage druk is de Gravelero beter (als in sneller want de Tattico werkt hier ook wel op).
Ik heb ze beide, maar zie de gravelero meer als opvolger/nieuwe versie van de tattico.
Alleen dopje bovenop is wat slechter kwa afdichting/laat snel los.

En lezyne pompjes koop ik niet meer.
Zitten dan jaar op je frame en wil je slangetje losdraaien, vastgeroest en heb je tangetje nodig...

Plaats reactie