Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Wat hoor ik? Balhoofdlagers BMC Teammachine SLR01

AfloatCyclist
Forum-lid
Berichten: 108
Lid geworden op: 16 jan 2022 20:15

AfloatCyclist 05 mar 2023 07:50

Goedemorgen allemaal!

Gisteren een tweedehands aankoop gedaan, een BMC Teammachine SLR01. Erg blij mee, fiets zag er goed uit en alles getests ter plekke. Wat gebruikersporen zaten er wel op, maar dat weerhield de aankoop niet.

Afijn, thuis aangekomen enthousiast de fiets op mijn geometrie gaan afstellen. Hiervoor moest ik twee spacers onder de stuurpen vandaan halen. Nadat ik de spacers eronder vandaan gehaald had en weer vast gezet had, kwam een een knarsend geluid uit het balhoofdstel. Na wat balen ben ik de oorzaak gaan proberen te zoeken. Ik alles weer uit elkaar gehaald en opnieuw gemonteerd, nog steeds het knarsen. Vervolgens de spacers weer terug onder de stuurpen gezet, toen werd het wel weer minder? Nu lijkt het misschien wel dat het een kabel is die je hoort? Maar wat ik ook probeer, het knarsen blijft weg...

Ik heb er een video van gemaakt, wat denken jullie?
https://youtube.com/shorts/cyIBb1BOjSw?feature=share

Gr,

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2253
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 05 mar 2023 08:45

Ik heb weinig ervaring met weggewerkte kabels, maar het lijkt mij dat als je spacers verwijdert, je ook de kabels zult moeten aantrekken of inkorten? Met name de voorste remkabel heeft weinig mogelijkheden om 1cm extra kabel kwijt te raken, achter zou wel moeten lukken.

Xheanortx
Forum-lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 22 feb 2022 20:05

Xheanortx 05 mar 2023 08:54

Zoals @woefdram zegt, Haal je remklauwen eens los en probeer dan nog eens? wel even voorzichtig aan de remleidingen trekken.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15959
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 05 mar 2023 09:11

Zoals hierboven ook aangegeven.
Je ziet bij nieuwe fietsen heel dikwijls dat de kabels (veel) te lang zijn.
Zeker bij de kleinere maten of als je spacers onder je stuurpen vandaan haalt.
Bij kabels buitenlangs is het enkel optisch niet mooi maar functioneel doet het niets.
Bij kabels binnendoor echter gaat een te lange kabel wel ergens "iets" raken.
Als dat op een scherpe kant is zou je, op de erg lange duur zomaar door de buitenmantel heen schuren.
I know myself like no one else
Nothing to defend

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2027
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 05 mar 2023 14:18

Dit zijn imho geen lagers.
Ik meen een vrij duidelijke knak te horen. Het klinkt alsof er zich iets onder spanning opbouwt waarna de spanning ook weer vrij komt als je nog verder doordraait. Het lijkt me dat je dit ook voelt in je stuur tijdens het draaien.

De al gegeven tip van je leidingen even wat ruimte geven lijkt me de beste en snelle oplossing om het probleem te achterhalen.

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2253
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 05 mar 2023 14:57

Nou ja, niet zozeer ruimte geven als wel aantrekken en mogelijk inkorten. TS heeft zijn stuur lager gezet.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5948
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 05 mar 2023 15:28

Voorremkabel is het gene dat je hoort. Deze hoort met een tape strak tegen de vork getaped te worden.

Is de kabel niet goed getaped, of een stuk te lang dan hoor je deze knik. En ik kan het weten : zelfde issue gehad met mijn BMC Teammachine.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2253
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 05 mar 2023 15:37

Amen.

AfloatCyclist
Forum-lid
Berichten: 108
Lid geworden op: 16 jan 2022 20:15

AfloatCyclist 05 mar 2023 16:25

Dank allen, ik ga verder zoeken en beginnen met de voorrem kabel!

Thanks voor alle snelle reacties :)

Plaats reactie