Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Maatadvies nieuwe fiets. Stack Reach

JRU
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 mar 2023 14:38

JRU 03 mar 2023 15:11

Beste allen,

Ik volg regelmatig wat posts op dit forum en zit nu zelf met een persoonlijke vraag waar ik niet onmiddellijk ergens een eenduidig antwoord op vind. Of dit hier wel gaat zijn weet ik niet maar ik doe wel graag even beroep op jullie expertise.

Ik ben aan het uitkijken naar een nieuwe fiets maar twijfel over de maat.

Ik rijd nu met een cannondale synapse, maat 56, stack 590 reach 386, met een stuurpenlengte 110mm. Bij aankoop van deze fiets heb ik een bikefit gedaan en mijn stack en reach waren 603 en 383. Ik ben op zich tevreden van hoe ik op de synapse zit, al denk ik af en toe dat ik ook net ietsje verder en ietsje dieper zou kunnen.

Voor mijn nieuwe fiets kijk ik echter uit naar een iets meer aero ogend en vooral iets lichter type. Mij lijkt het dat de endurance fietsen steeds zwaar zijn in vergelijking met hun race tegenhangers, enkel niet bij de canyon endurace dan, die is in verhouding vrij licht. Ik hoef niet al de demping systemen en marketing zoals de isospeed bij trek of het verend stuur bij specialized. Ik wil gewoon een strakke, lichte, snelle, vinnige fiets die net iets comfortabeler is in zithouding.

Twee concrete vragen.:

Bij de canyon endurace: Welke maat zou ik best nemen, een Large? Niet echt fan van het canyon principe maar de fiets is wel best licht.

En ten tweede, ik kijk ook naar de supersix. Hiervoor ben ik bij twee lokale dealers geweest en de ene zegt dat ik een 56 moet hebben en de andere een 58 met stuurpen 100mm. Wat is jullie gedachte hierover?

In bijlage mijn bikefit rapport, ik ga er van uit dat jullie dit goed kunnen interpreteren. Mijn bikefitter wil geen advies geven zonder een nieuwe bikefit te doen, de vorige is te lang geleden...

Ik wens jullie alvast te bedanken voor de moeite die jullie nemen om dit vraagstuk te bekijken.
page1.png
page2.png

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 03 mar 2023 17:52

Een stack van 603 voor een reach van 383 is wel heel "endurance" geometrie.
Post eens een foto van je huidige fiets, zitten er nu nog spacers onder je stuurpen?
Als je langer en dieper wil zitten kan je je huidige fiets mogelijk al wat aanpassen.
Langere stuurpen, negatievere hoek, zadel een beetje achteruit, spacers onder je stuurpen halen.
Kost je een enkel een paar euro's en is ook nog eens zoveel effectiever dan een nieuwe bikefit.
I know myself like no one else
Nothing to defend

JRU
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 mar 2023 14:38

JRU 03 mar 2023 18:04

Alvast bedankt voor de reactie!

Bij deze enkele foto's. Voldoende duidelijk of meer in detail nodig? Deze is stack 590 reach 386 met 110mm stuurpen, standaard was 100m.
Ik zie net dat de tweede pagina van de bikefit is misgegaan, bij deze ook toegevoegd.

edit.: Ik plan sowieso een nieuwe te kopen. Wil upgraden naar di2 en deze fiets houden voor slecht weer en de winter.
Bijlagen
page2.png
20230303_175704.jpg
20230303_175646.jpg

chris80
Forum-lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 03 mar 2023 18:45

Als je een diepere zit wil simuleren kun je er sowieso al wat spacers onderuit halen. Dan weet je in elk geval of je dat trekt.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 03 mar 2023 18:47

In je eerste post schrijf je dat je dieper wil zitten.
Op je huidige fiets heb je bijna nog een heuse spacertoren.
Ik zou echt al eens beginnen met je huidige fiets aan te passen en dan pas een nieuwe te kopen.
Want voor je het weet heb je een miskoop die dan wel is afgemonteerd met Di2.
I know myself like no one else
Nothing to defend

JRU
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 mar 2023 14:38

JRU 03 mar 2023 19:00

Bedankt voor de tips! Zal ik zeker al even doen. Heb ook nog een 120mm stuurpen liggen, kan ik ook vast al testen.

Enig advies hier omtrent de supersix? Maat 56 of 58?

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 03 mar 2023 19:08

JRU schreef: 03 mar 2023 19:00

Enig advies hier omtrent de supersix? Maat 56 of 58?
Lees je onze tips wel?
Pas eerst je huidige fiets aan en probeer wat dat doet met je lijf.

Als je geen pak cm dieper kan zitten is een supersix in maat 56 gewoon veel te laag.
Dan heb je en een spacertoren en een omhoogwijzende stuurpen.
In maat 58 heeft een supersix een 5 mm hogere stack en 9 mm langere reach dan je huidige fiets.
Dat kan je opvangen met een spacer minder en een 10 mm kortere stuurpen dan op je huidige fiets.

Als je perse een supersix wil zal je een maat 58 moeten hebben.

Hier kan je de fietsen goed vergelijken:
https://geometrygeeks.bike/compare/cann ... n-2018-56/
I know myself like no one else
Nothing to defend

JRU
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 mar 2023 14:38

JRU 03 mar 2023 20:19

Lcsmet schreef: 03 mar 2023 19:08
JRU schreef: 03 mar 2023 19:00

Enig advies hier omtrent de supersix? Maat 56 of 58?
Lees je onze tips wel?
Pas eerst je huidige fiets aan en probeer wat dat doet met je lijf.

Als je geen pak cm dieper kan zitten is een supersix in maat 56 gewoon veel te laag.
Dan heb je en een spacertoren en een omhoogwijzende stuurpen.
In maat 58 heeft een supersix een 5 mm hogere stack en 9 mm langere reach dan je huidige fiets.
Dat kan je opvangen met een spacer minder en een 10 mm kortere stuurpen dan op je huidige fiets.

Als je perse een supersix wil zal je een maat 58 moeten hebben.

Hier kan je de fietsen goed vergelijken:
https://geometrygeeks.bike/compare/cann ... n-2018-56/
Ik tracht jullie tips met aandacht te lezen en er uit te leren. Als je mijn eerste post leest zal je merken dat ik niet geschreven heb dieper te willen zitten, ik heb geschreven dat ik best tevreden ben met mijn positie op de synapse, maar dat ik denk mogelijks wel ietsje dieper of ietsje verder te kunnen zitten. Voor mij is dit geen must, ik wil hier alleen maar mee aangeven dat als de supersix, of endurace, in een bepaalde maat dit verreist het mogelijks wel zou kunnen.

De huidige positie is uit een onafhankelijke bikefit gekomen, drie jaar geleden, en deze bikefitter geeft nu geen advies meer zonder weer een bikefit van €300 te doen. Vandaar dat ik hier in alle bescheidenheid wat hulp met de maatkeuze vroeg aangezien de ene winkel maat 56 aangeeft en de andere maat 58. Niet meer niet minder.

Ik merk dat hier al snel frustraties uit lijken te komen en zal jullie dan ook niet verder lastig vallen.

Gerwin89
Forum-lid
Berichten: 483
Lid geworden op: 14 mar 2019 14:22

Gerwin89 03 mar 2023 20:29

Dan zou ik iig nooit meer naar die bikefitter gaan, als hij niet eens advies wil geven.

JRU
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 mar 2023 14:38

JRU 03 mar 2023 20:37

Gerwin89 schreef: 03 mar 2023 20:29 Dan zou ik iig nooit meer naar die bikefitter gaan, als hij niet eens advies wil geven.
Was ik ook niet van plan Gerwin, hij zegt dat hij drie jaar na datum geen advies meer geeft en een nieuwe fit verreist is.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 03 mar 2023 21:44

That escalated quickly...
Niet te persoonlijk opvatten zou ik zeggen. Het leest wat streng maar de bedoeling is goed.

Volgens de bikefit pas je prima op de Supersix 58.
Die Synapse is volgens mij niet afgesteld zoals de bikefit aangeeft. 97mm verschil tussen zadel en stuur zie ik niet. Een beetje dieper zitten zou in theorie geen probleem moeten zijn maar even uitproberen op je huidige fiets is gratis en zegt meer.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8452
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 03 mar 2023 22:15

Wat zijn je eigen maten en hoe lenig ben je?
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Plaats reactie