Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Maatadvies nieuwe fiets. Stack Reach

JRU
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 mar 2023 14:38

JRU 04 mar 2023 12:25

Ernie C. schreef: 03 mar 2023 21:44 That escalated quickly...
Niet te persoonlijk opvatten zou ik zeggen. Het leest wat streng maar de bedoeling is goed.

Volgens de bikefit pas je prima op de Supersix 58.
Die Synapse is volgens mij niet afgesteld zoals de bikefit aangeeft. 97mm verschil tussen zadel en stuur zie ik niet. Een beetje dieper zitten zou in theorie geen probleem moeten zijn maar even uitproberen op je huidige fiets is gratis en zegt meer.
Bedankt voor je reply. Ik denk dat de foto mogelijks een iets vertekend beeld geeft. Ik heb de waterpas even op het zadel gelegd en tot center handlebar is het nu circa 95mm.

Dieper zitten wil ik zeker wel een keertje proberen maar voel voor mezelf niet echt de noodzaak. Sinds de bikefit heb ik altijd pijnvrij en comfortabel gereden, van de kasseien in Roubaix tot klimmen in de maratona. Als ik echt kon kiezen nam ik een SL7, maar goed, de bikefit heeft uitgewezen dat dit niet echt verstandig zou zijn...☺

Ik kwam ook nog deze site tegen. https://www.velogicfit.com/frame-comparison/
Hier kan je stuurpenlengte en hoek ingeven en dan geeft hij automatisch handlebar x en y. Supersix maat 58 komt met stuurpen 100mm dan inderdaad bijna knal overeen met Synapse maat 56 met stuurpen 110.

Ik meen me wel te herinneren van de bikefit dat men zei dat een iets groter kader, en kortere stuurpen, net iets minder flux rijdt dan een compacter kader met langere stuurpen. Ik ga er van uit dat dit niet een al te groot verschil zal geven tussen deze twee fietsen...?

Kan jij aub ook even je licht laten schijnen op de endurace van Canyon? Lijkt me dat een large daar ook vrij spot on zou zijn met de bikefit?

Alvast bedankt voor de moeite!

JRU
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 mar 2023 14:38

JRU 04 mar 2023 12:31

nijkie schreef: 03 mar 2023 22:15 Wat zijn je eigen maten en hoe lenig ben je?
Ik ben 1,87meter groot. Binnenbeenlengte heb ik eigenlijk nog niet genomen. Lenig ben ik ook niet echt, de onderrug wil niet 100% mee. Kom met de vingertoppen tot een tweetal cm van de grond als ik met de benen gestrekt sta.

Zoals eerder gezegd ben ik wel tevreden van de vorige bikefit en denk ik dat deze een goede basis is om te kijken naar een nieuwe fiets. Synapse en bmc roadmachine, beiden maat 56 stuurpen 110mm, waren destijds volgens de bikefitter uiterst geschikte modellen. Ik vind de roadmachine echter wat hoekig, of wat dikke buizen hebben en iets minder in lakschema's. De synapse vind ik dan met het nieuw model weer net wat te endurance gericht met alle extra toeters en bellen die ze er op geplaatst hebben.

chris80
Forum-lid
Berichten: 1164
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 04 mar 2023 14:02

Als je fiets nu lekker zit en je pijnvrij rijdt zou ik dat zeker als uitgangspunt nemen. Of je dieper kan zitten kun je makkelijk testen door wat spacers van je huidige fiets te halen.

Die site van velogicfit is superhandig, gebruik ik ook altijd. Zo kun je praktisch alle nieuwe fietsen vergelijken qua geometrie

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12622
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 04 mar 2023 14:20

187 is normaal gewoon een 58 en dan nog zit je redelijk diep
Zeker als ik nu je positie zie.

Maargoed ga je eerst je huidige positie aanpassing richting die supersix.
Dan weet je of het überhaupt kan.

Ik snap het leuk om van de week een fiets te kopen, maar ga eerst een paar weken/maanden testen voordat je de verkeerde fiets koopt.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8518
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 04 mar 2023 14:28

JRU schreef: 04 mar 2023 12:31
nijkie schreef: 03 mar 2023 22:15 Wat zijn je eigen maten en hoe lenig ben je?
Ik ben 1,87meter groot. Binnenbeenlengte heb ik eigenlijk nog niet genomen. Lenig ben ik ook niet echt, de onderrug wil niet 100% mee. Kom met de vingertoppen tot een tweetal cm van de grond als ik met de benen gestrekt sta.

Zoals eerder gezegd ben ik wel tevreden van de vorige bikefit en denk ik dat deze een goede basis is om te kijken naar een nieuwe fiets. Synapse en bmc roadmachine, beiden maat 56 stuurpen 110mm, waren destijds volgens de bikefitter uiterst geschikte modellen. Ik vind de roadmachine echter wat hoekig, of wat dikke buizen hebben en iets minder in lakschema's. De synapse vind ik dan met het nieuw model weer net wat te endurance gericht met alle extra toeters en bellen die ze er op geplaatst hebben.
Ben 1cm korter en 91 cm bbl en zou voor een 58 gaan wat ik nu ook heb.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

JRU
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 mar 2023 14:38

JRU 04 mar 2023 15:29

wasbeer2006 schreef: 04 mar 2023 14:20 187 is normaal gewoon een 58 en dan nog zit je redelijk diep
Zeker als ik nu je positie zie.

Maargoed ga je eerst je huidige positie aanpassing richting die supersix.
Dan weet je of het überhaupt kan.

Ik snap het leuk om van de week een fiets te kopen, maar ga eerst een paar weken/maanden testen voordat je de verkeerde fiets koopt.
Ik dacht begrepen te hebben dat ik met een 100mm stuurpen ipv 110mm op ongeveer exact dezelfde positie zou uitkomen als mijn huidige positie. Of heb ik dit verkeerd begrepen?

JRU
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 mar 2023 14:38

JRU 04 mar 2023 15:46

nijkie schreef: 04 mar 2023 14:28
JRU schreef: 04 mar 2023 12:31
nijkie schreef: 03 mar 2023 22:15 Wat zijn je eigen maten en hoe lenig ben je?
Ik ben 1,87meter groot. Binnenbeenlengte heb ik eigenlijk nog niet genomen. Lenig ben ik ook niet echt, de onderrug wil niet 100% mee. Kom met de vingertoppen tot een tweetal cm van de grond als ik met de benen gestrekt sta.

Zoals eerder gezegd ben ik wel tevreden van de vorige bikefit en denk ik dat deze een goede basis is om te kijken naar een nieuwe fiets. Synapse en bmc roadmachine, beiden maat 56 stuurpen 110mm, waren destijds volgens de bikefitter uiterst geschikte modellen. Ik vind de roadmachine echter wat hoekig, of wat dikke buizen hebben en iets minder in lakschema's. De synapse vind ik dan met het nieuw model weer net wat te endurance gericht met alle extra toeters en bellen die ze er op geplaatst hebben.
Ben 1cm korter en 91 cm bbl en zou voor een 58 gaan wat ik nu ook heb.
Thnx!

galileo2
Forum-lid
Berichten: 1063
Lid geworden op: 01 aug 2011 22:18
Locatie: Belgie

galileo2 04 mar 2023 18:09

Ik ben 1,79 . Al mijn racefietsen zijn maat 56.
Jij bent 8 cm groter, dan is een maat 56 te klein.
De bikefitting geeft een bovenhuis lengte 575.
Ik denk dat jouw Synapse een maat te klein is.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16199
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 04 mar 2023 20:15

Een 58 Supersix moet gewoon passen inderdaad. Met 10 cm stuurpen om gelijk te zijn aan de huidige fiets of 11cm om te kloppen met de bikefit.
Campagnolo Ultra Dork

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12622
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 05 mar 2023 13:56

Ja en een 10 of 11cm stuurpen is niet zo belangrijk.
Vaak wordt de reach van het stuur niet meegenomen

Daarnaast kan er tussen sturen zomaar 3 tot 4cm reach verschil zitten.
Ik meet altijd punt zadel tot de top van greep.

Plaats reactie