Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Lengte fietsketting bij grotere cassette

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12627
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 06 mar 2023 09:42

Je hebt met de roadlink ook geen extra schakels nodig omdat zonder de roadlink je derrie niet past met een grotere cassette :-)
Klinkt een beetje als een opendeur.

Maar je derrie staat juist met de roadlink op de juiste afstand, de roadlink monteer je voor de grotere kransen, dus net als met derrie lengte geen invloed heeft, heeft de roadlink dat ook niet.

Voor het bepalen van de lengte is er ook maar 1 makkelijke juiste methode, groot/groot zonder derrie en dan 1 a 2 overlappende schakels (nogmaals zonder achtervering). Weet je nu je lengte qua schakel is het aantal extra tanden delen door 2 is de extra kettinglengte.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 12 mar 2023 01:26

Update: op een 50/34, Cannondale caadX met cassette 14-40 , 10 speed shimano, ) middellange kooi.
- ketting 114 schakels is het juiste aantal; de test groot-groot geeft net een hele ketting min 2 schakels. Op de derailleur geeft groot-groot schakelen de indruk nog wel wat speling te hebben, maar ik denk niet genoeg om nog 2 schakels weg te halen. Op een sram 10 speed met dergelijke cassette krijg je wel de derailleur die bijna horizontaal staat bij groot-groot.
- loadlink was nodig, b-schroef is niet lang genoeg
- ik testte de grote cassette eens met de oorspronkelijke ketting die korter is; als je met wat kracht groot-groot schakelt kan je echt alles kapot trappen. Ik draaide nu voorzichtig op de werkstand aan trappers en alles blokkeerde al totaal....
- de grote cassette loopt wel tegen de limiet van de voorderailleur. Groot-groot sleept de ketting onder tegen de derailleur. Ik heb de derailleur wat verhoogd maar het blijft. Ik zit nu al 6-7mm boven het kettingblad met derailleur; ik ga niet nog hoger en gebruiker duiden groot-groot niet te gebruiken. Hij zal telkens een hoorbare herinnering krijgen :-).
- klein-klein; ketting is beetje los, maar niks dramatisch. Ook hier ga ik de gebruiker duiden die niet te veel te gebruiken.
De grote cassette moet hem nu helpen gepakt en gezakt overal boven te geraken.

Plaats reactie