Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Wiel fout gecentreerd?

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 27 feb 2023 16:21

Eindelijk de stap genomen om de wielset van mijn gravelbike te vervangen. Een DT Swiss CR1600 besteld.
Voorwiel past en draait perfect. Het achterwiel staat ver uit het midden van de vork.... Zo ver dat de band aan de aandrijfzijde tegen de vork loopt.
PXL_20230227_142802649.jpg
Heb ik de verkeerde set gekocht, of is dit een productiefout? Heb nu maar weer het originele achterwiel erin gezet, kan ik tenminste rijden. Grootste probleem zat ook in de lagering van het originele voorwiel.

Hieronder een foto met originele achterwiel, zit perfect in het midden.
PXL_20230227_145007074.jpg
Gaat om een Cannondale topstone.
Leverancier van de wielset is er ook mee bezig, hopelijk kan het snel opgelost worden.
Ik hou me aanbevolen voor zinnige oplossingen.
Dogma F

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 27 feb 2023 16:32

Ik kan mij herinneren dat Cannondale modellen heeft (gehad?) met speciaal gecentreerde wielen waardoor links en rechts dezelfde paraplu zit. Die lijken mij niet uitwisselbaar met standaard wielen. Maar misschien praat ik poep, ik laat mij graag corrigeren.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3339
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 27 feb 2023 16:47

Ja, de Topstone heeft 6mm offset aan het achterwiel (bij het laatste modeljaar is dat niet meer zo). De 142mm as is 65mm langs de niet-aandrijfzijde en 77mm aan de aandrijfzijde.

Je nieuwe wiel zal opnieuw ge'dished' moeten worden.

https://www.youtube.com/watch?v=yfLcSIHeZK8
Afbeelding

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2848
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 27 feb 2023 17:03

Gevalletje AI Offset van Cannondale. Het idee is wel slim. Maar als de rest van de markt het niet oppikt, zit je met een fiets waar weinig wielen in passen. Voor wedstrijdrijders ook gedoe.
Je kunt het nieuw wiel laten dishen naar een AI Offset. Als je geluk hebt lukt dit met de huidige spaken (waarschijnlijk wel). Al zullen ze qua lengte zowel links als rechts dan 0.5 tot 1 mm te lang/kort zijn.

Hadden ze bij de aanschaf van de fiets niet gezegd van die offset?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 27 feb 2023 17:42

Ik hem mijn MTB wielen gewoon laten aanpassen, echter is het daar maar 3mm.
Top systeem, maar jammer dat niemand het doet..... een van de zaken om een wiel echt nog beter te maken.

Met een 3mm offset velg kom ik links en rechts op nagenoeg gelijke spanning en dat doet veel met het gevoel van een wielset.
Verbaasde me vorige jaar test gedaan met een flens die ver naar binnen staat en dan denk je minder stijf wiel..... nou not, door de gelijke spanning een fijner wiel wat net zo stijf is, of iig ik merkte niets.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 27 feb 2023 18:52

Philippos schreef: 27 feb 2023 17:03 Gevalletje AI Offset van Cannondale. Het idee is wel slim. Maar als de rest van de markt het niet oppikt, zit je met een fiets waar weinig wielen in passen. Voor wedstrijdrijders ook gedoe.
Je kunt het nieuw wiel laten dishen naar een AI Offset. Als je geluk hebt lukt dit met de huidige spaken (waarschijnlijk wel). Al zullen ze qua lengte zowel links als rechts dan 0.5 tot 1 mm te lang/kort zijn.

Hadden ze bij de aanschaf van de fiets niet gezegd van die offset?
Fiets heb ik gekocht in coronatijd, toen alleen essentiële winkels open waren. Dus weinig mondelinge toelichting gehad.
Maar ik had ook al verwacht dat het frame asymmetrisch was, bedacht ik mij later. Daarbij had ik ook al bedacht dat ik het achterwiel opnieuw ga laten uitlijnen zodat het past. Die CR1600 is een fijne set, dus die gaat niet retour en laat een lokale wielenbouwer het wiel aanpassen. Dank voor de bevestiging dat het zo opgelost kan worden.
Dogma F

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 27 feb 2023 19:03

Klopt AI offset, weer een k#t systeem waardoor je alleen maar asymmetrische wielen kunt monteren van..... Cannondale!!
Weer een eigen oplossing die de rest van de markt niet oppikt en dan zit je met een set wielen waarvan het achterwiel uit het midden staat.
Een beetje zoals alle verschillende bracketlager passingen, nl. om het moeilijk te maken.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 27 feb 2023 19:40

scottpch schreef: 27 feb 2023 19:03 Klopt AI offset, weer een k#t systeem waardoor je alleen maar asymmetrische wielen kunt monteren van..... Cannondale!!
Deze Topstone is mijn vijfde Cannondale, maar deze vergalt het plezier van fietsen behoorlijk! Eindelijk is het ding kraakvrij, gun ik me een upgrade met wielen, denk overal vanaf te zijn. En nu dit weer. Mijn Supersix en Scalpel waren heus niet probleemvrij, maar met deze fiets is het wel heel triest gesteld.
Zoals gezegd, achterwiel laat ik omspaken, en dan is het even klaar met alle gedoe. Bottom bracket is vooralsnog rustig en gezien de kwaliteit van lagers zal het dat ook wel blijven. Kabels zijn allen vervangen, geen sinecure met de rare constructie rond het bottom bracket waar de kabel voorderailleur met moeite doorheen gaat.
Dogma F

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 27 feb 2023 20:05

Het bizarre is mijn f29 zaten ook wat kraakjes, best even mee bezig geweest.
Maar de nieuwe scalpel en supersix echt nog geen kraakje gehoord en als je het mij vraagt technische en qua gemak een voorbeeld voor elk ander merk.

De supersix is misschien momenteel wel de racer met de minst specifieke onderdelen op de markt. En zonder verwijderen van kabels kan je gewoon je balhoofdlagers vervangen.

Een ander wiel is ansich best irritant, maarja ik laat ze toch altijd bouwen, maakt het ook niet meer uit. En de gedachte is goed en raar dat andere dat niet oppakken, misschien wel een van de laatste grote verbeteringen voor wielen.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 27 feb 2023 20:29

Ramon73 schreef: 27 feb 2023 19:40
scottpch schreef: 27 feb 2023 19:03 Klopt AI offset, weer een k#t systeem waardoor je alleen maar asymmetrische wielen kunt monteren van..... Cannondale!!
Deze Topstone is mijn vijfde Cannondale, maar deze vergalt het plezier van fietsen behoorlijk! Eindelijk is het ding kraakvrij, gun ik me een upgrade met wielen, denk overal vanaf te zijn. En nu dit weer. Mijn Supersix en Scalpel waren heus niet probleemvrij, maar met deze fiets is het wel heel triest gesteld.
Zoals gezegd, achterwiel laat ik omspaken, en dan is het even klaar met alle gedoe. Bottom bracket is vooralsnog rustig en gezien de kwaliteit van lagers zal het dat ook wel blijven. Kabels zijn allen vervangen, geen sinecure met de rare constructie rond het bottom bracket waar de kabel voorderailleur met moeite doorheen gaat.
Kan me voorstellen!
Heb vorig jaar nog even gekeken naar een Supersix Evo SE, maar toen ik hoorde dat die alleen geschikt zijn voor een AI wielset was mijn interesse snel verdwenen.... :dislike:

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 27 feb 2023 20:43

Ik snap je helemaal. Fabrikanten met onnodige fratsen kunnen je t leven wel zuur maken.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 28 feb 2023 08:57

Toch is het vreemd dat de industrie allemaal nodeloze standaarden maakt waar je niet aan hebt.
Dan is er een hele goede en neemt niemand het over en willen mensen het niet hebben.

Het ligt ook in de prijsklasse waar je koopt, ik laat toch altijd wielen maken dus wat boeit het dan.
Op vakantie neem ik altijd een extra set wielen mee, dus ook geen probleem.

@scottpch, Welke Supersix evo?
het huidige model heeft geen offset (al drie jaar niet). Van de nu geleverde modellen heeft alleen de scalpel nog een offset, de scalpel HT ook al niet meer.

Plaats reactie