Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Ketting 11 speed

HaveASigar
Forum-lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 06 mei 2012 12:40

HaveASigar 22 feb 2023 16:34

Hai,
Pas geleden (en een keer op gefietst) een gebruikte racefiets gekocht bij een erkend wielerbedrijf.
Bij een check op de ketting zag ik dat de ketting behoorlijk aan het eind van zijn levensduur zat en m.i. direct vervangen moet worden. Waarschijnlijk heeft dit ook effect gehad op de cassette en is die ook aan vervanging toe.
Ik mag toch bij de aankoop een fiets met goede onderdelen verwachten?? Zie foto.
Grt Ben.
Bijlagen
IMG_6695.jpg

pino
Forum-lid
Berichten: 3286
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 22 feb 2023 17:22

Laatst een fiets verkocht waarvan ketting tandwielen versleten waren. Bewust en ook in advertentie aangegeven, aan de koper om de gewenste cassette te monteren. Als gewenst had ik die zaken ook vervangen en prijs aangepast.
Maar het lijkt mij "logisch" om bij aanschaf na te gaan wat de slijtagetoestand is.
De slijtagetoestand is belangrijk en maakt deel uit van je beslisproces.
Niet zijken maar reiden !

abdr
Forum-lid
Berichten: 533
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 22 feb 2023 21:27

Er zijn veel fietsers die nog nooit van een kettingslijtagemeter gehoord hebben. Het erkende wielerbedrijf waarvan sprake zou misschien beter moeten weten maar ik heb er geen flauw idee van wat een erkend wielerbedrijf is. Een fietsenwinkel?

Misschien hadden ze iets moeten zeggen, als ze de ketting al gechecked hebben, maar jij koopt iets in de staat waarin het zich bevindt.

Dat gezegd zijnde, ik rij zelf mijn 11-speed kettingen tot 0,75% zonder de cassette te vervangen. Het kan alvast geen kwaad om deze ketting door een nieuwe te vervangen. In het slechtste geval constateer je dat de ketting overspringt op de cassette, en dat leert je dan dat je in het vervolg je slijtagemeter moet meenemen bij een tweedehands aankoop. In het beste geval loopt het goed en heb je je voor niets druk gemaakt.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 22 feb 2023 21:46

Een kettingchecker moet er helemaal invallen. Hij is dus nog helemaal niet eens op .5
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 22 feb 2023 22:01

thestudent schreef: 22 feb 2023 21:46 Een kettingchecker moet er helemaal invallen. Hij is dus nog helemaal niet eens op .5
Als ik het filmpje van Birzmann bekijk, dan lijkt de ketting 1% rek te hebben. Vervangen dus.

Afhankelijk van hoe lang/extreem er mee gereden is, kan het volstaan om de ketting te vervangen. Ik zou de handelaar toch even vragen, kans dat dit er tussendoor geglipt is en ze gewoon een nieuwe ketting monteren zodra je het meldt. If not, €20 en je bent weer het mannetje (mits alleen ketting).
Dogma F

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3229
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 22 feb 2023 22:22

Als ik het plaatje zo bekijk dan is de ketting langzaam aan aan vervanging toe maar niet zodanig opgerekt dat je direct moet vrezen voor ernstige slijtage van de cassette.

Bij een tweedehands fiets kun je verachten dat slijtage onderdelen niet meer vers zijn.
Het gaat er nu om onder welke voorwaarden de fiets verkocht is aan jou en wat er wel of niet is afgesproken.

Zoals Ramon ook aangeeft, ga gewoon even langs de fietsenmaker.
Bijlagen
birzman_chain_checker_gebruik_2.png

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 23 feb 2023 11:28

Oke sorry deze chainchecker is anders dan die ik gewend ben dan.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

marsman
Forum-lid
Berichten: 2334
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 23 feb 2023 13:29

Elke redelijke fietsenmaker had hier ff een nieuw kettinkje opgelegd....
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15821
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 23 feb 2023 14:48

Ik vervang mijn ketting op 0,5.
Voor de prijs dat een ketting kost kan je beter je ketting iets te snel vervangen en langer met je cassette/voorbladen blijven rondrijden.
I know myself like no one else
Nothing to defend

abdr
Forum-lid
Berichten: 533
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 23 feb 2023 15:15

marsman schreef: 23 feb 2023 13:29 Elke redelijke fietsenmaker had hier ff een nieuw kettinkje opgelegd....
Het loont niet om nieuwe onderdelen te monteren voor verkoop want vanaf montage zijn ze niet nieuw meer maar tweedehands.

Wat niet wil zeggen dat je een versleten ketting moet verzwijgen als je ervan op de hoogte bent.

HaveASigar
Forum-lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 06 mei 2012 12:40

HaveASigar 29 mar 2023 14:18

Update;
Ik ben onlangs terug naar de winkel gegaan voor mijn opmerkingen.
Na een korte check volgde een montage van een nieuwe ketting, cassette en balhoofdlagers en een volledige nieuwe afstelling van de fiets.
Dit alles is onder service voorwaarden gedaan en met excuses aan mij als klant, zo diende een fiets niet afgeleverd te worden, waarschijnlijk was de check er bij in geschoten omdat de fiets er nog zo goed uitzag.
Erkend wielerbedrijf, ik kan deze nu wel noemen, is Stappenbelt Apeldoorn, bedankt voor het serieus nemen van mijn klachten en de keurige oplossing.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15821
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 29 mar 2023 15:00

HaveASigar schreef: 29 mar 2023 14:18 .........
Erkend wielerbedrijf, ik kan deze nu wel noemen, is Stappenbelt Apeldoorn, bedankt voor het serieus nemen van mijn klachten en de keurige oplossing.
Iedereen kan fouten maken, het is hoe fouten opgelost worden dat je de goede van de slechte bedrijven kan onderscheiden.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie