Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Shimano rollerbrake remt nauwelijks

StevenL
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 mei 2019 14:54

StevenL 19 feb 2023 20:22

Hallo iedereen,

Ik repareer regelmatig wat kleine dingetjes aan mijn stadsfiets en dat gaat meestal goed. Nu heb ik echter het probleem dat mijn Shimano rollerbrake (BR-IM C050) op het achterwiel nauwelijks nog remt. Aan de remkabel en hendel ligt het niet want met het met de hand remmen bij het achterwiel is het probleem hetzelfde.

Het probleem heb ik sinds dat ik gisteren de versnellingskabel naar het achterwiel opnieuw heb gemonteerd. Hierbij heb ik een foutje dat ik eerder maakte hersteld: de rollerbrake stond in de verkeerde positie waardoor mijn versnellingskabel een hoek maakte. De rollerbrake heb ik licht losgedraaid bij de as en in een andere positie gezet waardoor de versnellingskabel weer recht loopt. Vervolgens heb ik alles weer goed vastgedraaid. Na het opnieuw vastzetten van de remkabel merkte ik dat bij het heel hard inknijpen van de remhendel de rollerbrake eigenlijk nauwelijks meer remde - alsof je door de rem 'heendrukt'. De hendel een beetje indrukken werkte wel redelijk om wat te remmen maar dat is natuurlijk lastig doseren tijdens het fietsen. Als een echte beunhaas heb ik vervolgens wat zonnebloemolie gebruikt om de boel te smeren (je moet er special vet voor gebruiken begrijp ik, maar dat is afgezien van een jaar of 3 geleden nooit gebeurd). Maar nu remt de rollerbrake totaal niet meer, het wiel loopt hoogstens een beetje aan bij het remmen.
Heeft iemand een idee of kan ik de rollerbrake beter vervangen?

Groet,

Steven

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 20 feb 2023 21:30

Rollerbrakes zijn natuurlijk ondingen, ze remmen altijd, ook als je niet remt en als je echt moet remmen, stelt het weinig voor. Het is goedkoper voor de fietsfabrikant qua montage kosten. Maar zonnebloemolie.....? Goed voor het bakken van een eitje :D , maar totaal onbruikbaar voor een rollerbrake. Plantaardige olie smeert niet. Probeer dat zo veel mogelijk te verwijderen en er dan gewoon kogellagervet in te doen. Speciaal vet van Shimano is goed voor de beurs van Shimano, maar echt niet nodig.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7985
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 20 feb 2023 22:38

Ik heb anders ooit een Citroën veilig thuis gekregen met zonnebloemolie. Alle winkels en stations om echte minerale LHM olie te kopen waren al dicht en ik had een lek in het hydraulische systeem. Lek gerepareerd en slaolie er in. Ging prima!
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 20 feb 2023 22:43

Maar LHM olie heeft dan ook geen smeerfunctie maar fungeert als hydraulique. Goed gevonden dus!

Plaats reactie